ING Bank România a investit 11 milioane de euro în ultimii 11 ani în acțiuni de mediu în România și 1,2 milioane de euro au fost donați doar în 2022 pentru sprijinul grupurilor vulnerabile, spune Alexandra Maier, Manager de sustenabilitate la ING Bank România. Ea a vorbit cu Green Forum despre obiectivele băncii în 2023 în ceea ce privește proiectele de sustenabilitate și despre modul în care compania srpijină dezvoltarea de produse sustenabile pentru a reduce amprenta de carbon. Alexandra a povestit și despre pașii concreți pe care mediul de afaceri local trebuie să îi facă pentru accelerarea tranziției spre economia verde.
Material publicat pe GREEN FORUM, în limba engleza.
Obiectivele noastre de sustenabilitate pentru acest an reflectă angajamentul pe termen lung în ceea ce privește susținerea tranziției către o economie verde și sănătate financiară. În segmentul cel mai de impact din activitatea noastră, finanțarea, ne propunem să mobilizăm la nivel global 125 de miliarde de euro anual în finanțare sustenabilă până în 2025, prin intermediul împrumuturilor, piețelor de capital, instrumentelor derivate și consultanței. Ambiția noastră pe termen lung este să aliniem sectoarele cu cele mai mari emisii de carbon din portofoliul nostru la obiectivele climatice globale, iar pentru aceasta utilizăm traiectorii climatice care ating zero emisii nete până în 2050. De asemenea, ne propunem să atingem pragul de zero emisii nete de carbon în propriile operațiuni și am stabilit un obiectiv pe termen mediu de a reduce din călătoriile de afaceri emisiile de CO2 de tip „scope 1", „scope 2" și „scope 3" cu 75% până în 2025, față de valorile noastre de referință din 2014.
Principalele aspecte pe care le abordăm la nivel local în 2023 sunt:
Acest clasament reflectă angajamentul pe termen lung și impactul pozitiv dovedit pe care îl generăm. Este o confirmare a faptului că abordarea holistică a ING în materie de sustenabilitate, cu obiective precum atingerea pragului de zero emisii nete de carbon în propriile noastre operațiuni, gestionarea sectoarelor din portofoliul nostru cu cele mai mari emisii de carbon, finanțarea și consilierea clienților în acord cu traziția spre economia verde și gestionarea riscurile climatice și de mediu, este una corectă. Altfel spus, suntem pe calea cea bună. Din această perspectivă, obiectivul băncii este de a urma în continuare traiectoriile stabilite, dar și celde a urmări cele mai recente cercetări privind schimbările climatice, stabilind pe această bază obiectivele alinierii climatice a portofoliului nostru de credite, ca ulterior săvizăm atingerea acestora.
În 2022, printre noile măsuri introduse de ING de la publicarea acestui clasament, am devenit prima mare bancă globală care a încetat să mai furnizeze finanțare dedicată pentru pentru noile zăcăminte de petrol și gaze “upstream” (explorare și extracție). În 2023, ne-am extins abordarea către ale componente din lanțul valoric din industria petrolului și a gazelor naturale, restricționând finanțările dedicate activităților “midstream” (infrastructură de petrol și gaze), care accesează noi zăcăminte de petrol și gaze, urmărind, de asemenea, reducerea volumelor tranzacționate pe care le finanțăm.
În materie de voluntariat, abordarea noastră are ca scop apropierea colegilor noștri de ONG-urile care contribuie la rezolvarea de probleme sociale și încurajarea celor care sprijină deja constant grupuri vulnerabile sau probleme de mediu. Fiecare coleg din ING primește o zi de concediu pe an dedicată inițiativelor de voluntariat la alegere, iar banca asigură oportunități pentru oricine dorește să participe. Câteva exemple din ultimul an:
Dincolo de voluntariatul caritabil, colegii noștri se implică în mod constant în ceea ce noi numim voluntariat calificat. Acesta presupune sesiuni de mentorat pentru antreprenori prin intermediul platformei Startarium, îndrumarea ONG-urilor care au nevoie de consultanță specializată în dezvoltarea activității lor sau meditații pentru copii și tineri.
Primul pas, care asigură o bază sănătoasă și funcționează de obicei ca un efect de domino, este stabilirea domeniilor de activitate care generează cel mai important impact (în primul rând negativ) asupra mediului înconjurător, dar și din punct de vedere social și economic. Apoi, evaluarea modului în care efectele schimbărilor climatice pot influența desfășurarea activității în următorii ani (maparea dublei materialități). Pe această bază se pot dezvolta o combinație de obiective relevante și un plan coerent.
Tranziția către o economie verde este un proces complex și învățăm cu toții din mers. Deocamdată, cel puțin o parte dintre provocări sunt aceleași pentru toate companiile. De exemplu, ne confruntăm cu toții cu disponibilitatea limitată a datelor, pregătirea sistemelor IT pentru colectarea datelor și necesitatea de a fi îndrăzneți și incluzivi în această tranziție (de exemplu, 48% din economie are un impact negativ asupra mediului, o valoare semnificativă a economiei fiind încă furnizată de întreprinderile din această categorie).
Bazându-ne pe observațiile din interacțiunea cu mediul de afaceri local, și acest lucru se aplică în primul rând companiilor mai mici și IMM-urilor, în această tranziție au succes întreprinderile care reușesc să găsească un echilibru între abordarea riscurilor (în principal normative) și oportunități (de la finanțare la noi afaceri sau produse).
Așa cum am menționat anterior, impactul cel mai puternic pe care ING îl are este prin prisma finanțărilor și ne angajăm să oferim în continuare opțiuni pentru clienții care decid să aleagă alternative sustenabile. De la condiții preferențiale pentru finanțarea achiziției de panouri solare, mașini electrice sau imobile cu certificat energetic A și an de construcție cel puțin 2021, până la obligațiuni și credite sindicalizate.
Suplimentar, adoptăm practici care, deși generează o scădere limitată a impactului asupra mediului, pot servi drept atenționări și pot încuraja decizii de consum sustenabil mai responsabile. De exemplu, cardurile noastre din plastic reciclat, cardurile virtuale, retragerile contactless de la ATM sau produse precum SoftPOS, care transformă telefonul sau tableta într-un POS.
De când banca a început să opereze în România în 1994, ne-am implicat constant în proiecte filantropice și sociale. În 2012 am înființat un departament pentru CSR strategic cu scopul de a contribui pe termen lung la sănătatea financiară, protecția mediului și, în general, de a susține grupurile vulnerabile. Pe măsură ce programele pe care le-am construit împreună cu partenerii noștri strategici s-au dezvoltat, a crescut și investiția, astfel că din cele 11 milioane de euro investite în ultimii 11 ani, 1,2 milioane de euro au fost donate doar în 2022.
Accesibilitate