Durată aproximativă de citire: 2 min
Comunicarea mereu ajută.
Chiar şi în problemele financiare.
- Credeam că rezolvi tu.
- Pai şi eu credeam la fel.
Probabil ai trecut şi tu prin situaţii de cuplu în care n-a fost foarte clar cine ce responsabilităţi are. Nimic anormal, se tot întâmplă - ai putea spune, însă când subiectul e unul financiar, lucrurile pot lua o turnură nedorită.
Câteva cifre. Te regăseşti în ele?
În noiembrie 2019, cu ajutorul Think Forward Initiative, am efectuat un studiu pe un eşantion reprezentativ de cupluri, rezultând câteva date pe care vrem să le împărtăşim cu tine.
n-au nevoie de
sfaturile unui
consultant şi pot
gestiona singuri
situaţiile financiare
77%
60%
iau decizii
financiare
inteligente
consideră că le
este uşor să
cadă de acord
asupra
cheltuielilor
majore din
casă
60%
83%
declară că
principala sursă
de informaţii
legate de bani
este internetul
caută sprijin în
familie sau la
prieteni
51%
58%
îşi aduc aminte
toate
cheltuielile
îşi notează cu
adevărat pe ce
se duc banii
28%
7%
folosesc
o aplicaţie
dedicată
Studiu efectuat cu ajutorul:
Discuţiile despre banii cuplului sunt nu doar utile, ci şi interesante.
Fiecare are propria optică asupra finanţelor, însă discuţiile, ping-pong-ul de idei, ajută la găsirea unui numitor comun. Adică mai puţine situaţii conflictuale. Iată care sunt principalele probleme cu care se confruntă cuplurile şi posibilele soluţii pe care le-am aflat de la Cornel Ionescu, coach financiar Banometru:
Lipsa comunicării
De la sumele de bani câştigate sau cheltuite de fiecare până la împărţirea sarcinilor şi urmărirea obiectivelor comune. Ideal ar fi să stabiliţi o zi şi o oră în care să vorbiţi despre unde e cuplul acum şi unde vreţi să ajungă – financiar vorbind. De unde vin banii şi unde se duc.
Diferenţe de educaţie şi apetit pentru risc
Duc de multe ori la păreri şi comportamente diferite de achiziţie, management al banilor şi investiţii. E ok să nu fiţi la fel, însă cât timp sunt recunoscute şi acceptate diferenţele, puteţi găsi obiective comune care să satisfacă şi nevoia de siguranţă financiară, şi nevoia de a îndeplini planurile cât mai rapid.
Lipsa de planificare şi de monitorizare a cheltuielilor
Duce la confuzii, cine ce plăteşte. Pentru că dacă nu planificaţi, nu ştiţi unde veţi ajunge. Iar dacă nu măsuraţi, nu ştiţi ce puteţi îmbunătăţi. După cum ai văzut, studiul relevă că foarte puţine cupluri îşi notează cheltuielile, restul bazându-se pe memorie. Să fie oare ţinerea de minte mai bună decât un pix şi-o foaie? Testează măcar o lună şi vezi rezultatele.
Lipsa de implicare în administrarea banilor
Adică se ocupă celălalt. Dar ce faci dacă celălalt "dispare"? Printr-un divorţ sau o separare. E de dorit să ştii că te poţi întreţine fără sprijinul celuilalt. Dar asta înseamnă să fii la zi cu situaţia financiară a cuplului.
În concluzie, ce e de făcut?
Nu există o reţetă perfectă, valabilă pentru toată lumea, care să rezolve toate problemele financiare ale oricărui cuplu. În schimb, avem câteva recomandări venite din experienţa celor de la Banometru:
Creşte-ţi venitul cu 10% în fiecare an;
Vezi dacă nu ai o altă abilitate care se caută mai mult pe piaţă, astfel încât să-ţi schimbi cariera;
Educă-te continuu;
Cumpără lucrurile importante pentru tine, nu pe cele care i-ar impresiona pe ceilalţi;
Hotărâţi împreună, în cuplu, ce şi când cumpăraţi;
Notează-ţi cheltuielile pe un carneţel, pe laptop sau folosind o aplicaţie şi, la sfârşitul lunii vei avea tapetată situaţia reală a banilor - cum vin şi pe ce se duc şi cum poţi schimba lucrurile care te afectează în direcţia pe care ţi-o doreşti.
Banometru este un program gratuit şi flexibil prin care descoperi un nou mod de a privi încercările tale financiare. Este modul ideal de a folosi sprijinul unui profesionist pentru creionarea unui plan care chiar funcţionează.

Cât de folositor ți-a fost acest conținut?