Pentru câștigurile realizate în anul 2024, datorezi și contribuția la asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru veniturile din investiții (de ex. dobânzi, câștiguri de capital, câștiguri din transferul aurului de investiții, instrumente financiare derivate) doar dacă veniturile tale cumulate nete din investiții, cedarea folosinței bunurilor, drepturi de proprietate intelectuală, venituri din alte surse etc (venituri pentru care nu se reține CASS la sursă) obținute în acest an depășesc pragul de 6 salarii minime brute pe țară (3.300 lei x 6 = 19.800 lei pentru anul 2024) obținute atât din România, cât și din străinătate.
În acest caz, cota individuală de CASS este de 10% și se va aplica astfel:
a) dacă suma cumulată a veniturilor menționate este între 6 si 12 salarii minime brute pe țară, baza de impozitare este reprezentată de valoarea a 6 salarii minime brute pe țară (6 X RON 3.300 = RON 19.800);
b) dacă suma cumulată a veniturilor menționate este între 12 si 24 salarii minime brute pe țară, baza de impozitare este reprezentată de valoarea a 12 salarii minime brute pe țară (12 X RON 3.300 = RON 39.600);
c) dacă suma cumulată a veniturilor menționate este mai mare de 24 de salarii brute pe țară, baza de impozitare este reprezentata de valoarea a 24 de salarii minime brute pe țară (24 X RON 3.300 = RON 79.200).
CASS pentru veniturile din investiții (dobanzi, castiguri de capital) nu se reține la sursă de către bancă, această fiind datorată de persoanele fizice (în cazul îndeplinirii condiției de mai sus) în baza depunerii la ANAF a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice până la dată de 25 mai 2025.
Această notă reprezintă o informare cu caracter general având la baza prevederile Codului Fiscal (Legea 227/2015 cu modificările și completările ulterioare). Pentru determinarea situației tale personale, te rugăm să te adresezi unui consultant fiscal autorizat sau Administrației Fiscale de care aparții. Link ghiduri si materiale informative elaborate de ANAF, aplicabile persoanelor fizice.