București, 28.10.2024
ING Bank România, împreună cu un consorțiu de 4 ONG-uri, lansează programul „Începe la școală”, un demers comun de îmbunătățire a experienței școlare, creat și dezvoltat împreună cu Școala Încrederii, CSR Nest, Asociația De-a Arhitectura și Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). Timp de 2 ani (2024-2026), cele 10 școli incluse în proiect vor beneficia de o intervenție integrată, cu inițiative și moduri de lucru complementare, care vizează spații sigure, moderne și sustenabile, o infrastructură de bază și eficiență energetică, relații sănătoase și educație psihoemoțională.
Sub mesajul O comunitate sănătoasă începe la școală. Într-un spațiu modern și adecvat, cu învățământ atractiv, profesori implicați și elevi curioși, care comunică deschis, programul „Începe la școală” își propune să reafirme importanța școlilor ca loc pentru dezvoltarea unei comunități sănătoase, pentru învățare de calitate, bunăstare și siguranță.
Considerând că adevărata transformare durabilă a școlilor nu poate fi realizată de un singur actor, ci mai degrabă de mai mulți, care înțeleg cu adevărat punctele nevralgice și complexe ale sistemului de educație, programul „Începe la școală” va acționa într-un consorțiu. Acesta va implementa în cele 10 școli un proces care le îmbunătățește infrastructura și eficiența energetică, integrează noi metode de predare, mai ales a științelor, care contribuie la calitatea educației, implică elevii în decizii care au legătură cu mediul construit al școlii lor și stabilește un dialog deschis între adulți pentru bunăstarea elevilor. Școlile selectate pentru acest program fac parte din rețeaua de școli a organizației Școala Încrederii din județele Timișoara, Cluj, Sibiu, Dolj și Vâlcea.
Pe lângă inițiativa integrată a celor 4 organizații, programul găzduiește sub aceeași umbrelă o abordare diferită a matematicii, condusă și implementată de CEAE, care își propune să extindă abordarea din cadrul proiectului „Fizica Altfel” și să inițieze programul „Matematica Altfel”. Cu ajutorul acestuia, se dorește, pe termen lung, construirea unei fundații solide pentru a duce educația financiară în școli într-un mod sistematic, matematica fiind cea mai evidentă poartă către înțelegerea noțiunilor despre finanțe.
Acest program este o oportunitate pentru noi să testăm un nou mod de lucru colaborativ, care poate deveni o metodă de bună practică pe care să o adoptăm pe termen lung. O perspectivă multidisciplinară ne permite să adresăm simultan diferite unghiuri care afectează bunăstarea oamenilor la școală, un spațiu formator atât de important. Infrastructura, procesul de învățare, relațiile sănătoase și implicarea elevilor sunt 4 dintre nevoile cele mai pregnante pe care noi le-am identificat și care au devenit definiția noastră pentru o școală sustenabilă. Ne bucurăm că cele 4 organizații au acceptat invitația noastră de a lucra împreună, aducând experiența lor în acest proces transformativ. Abia așteptăm să vedem ce învățăm din acest proces, în rolul nostru de partener și finanțator, și să înțelegem mai multe despre impactul pe care îl poate avea o astfel de abordare. - a spus Maria Cristina Matei, Director Operațiuni la ING Bank România
Este important ca profesorii de fizică și chimie din programul „Începe la școală” să le trezească, la ore, curiozitatea elevilor. La fel de important este ca aceste ore să aibă loc în spații confortabile și plăcute. Acest lucru se întâmplă prin colaborarea celor 4 ONG-uri care fac parte din consorțiu. Misiunea CEAE este creșterea gradului de alfabetizare științifică și matematică. De aceea, după ce am reușit să pregătim 3.100 de profesori pentru a preda fizica prin investigație, ne vom concentra pe felul în care este predată matematica în școlile din România. În acest sens, am început, cu sprijinul ING Bank România, programul „Matematica Altfel”. Prin acest program, propunem un alt mod de abordare a matematicii la clasă, care să îi ajute pe copii să își dezvolte capacitatea de a raționa și de a înțelege în profunzime materia studiată. Scopul este ca ei își poată folosi cunoștințele în situații diverse, astfel încât să găsească soluții la o gamă largă de probleme noi – a spus Cristian Hatu – Președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE)
Clădim educație bazată pe încredere, pentru că fiecare copil, din fiecare școală, contează. Am pornit în 2020 cu acest gând și cu 54 de școli, iar azi, ducem încrederea către 284 de școli incluse în programul Școala Încrederii, transformând peisajul educațional din România într-unul potrivit dezvoltării elevului. Educația este responsabilitatea tuturor. De aceea, fiecare adult din jurul copilului e nevoie să se implice pentru a deveni un model de urmat. Oferim un program de 2 ani pentru școlile de stat, care vine în întâmpinarea cadrelor didactice și auxiliare cu modele educaționale recunoscute la nivel internațional, centrate pe elev, care să ajute în starea de bine a copilului. Pentru că fiecare copil, din fiecare școală, contează. – a spus Mihai Zoican, Director de program și formator în Școala Încrederii
Ne bucură să vedem că tot mai mulți oameni și organizații înțeleg și susțin dorința elevilor de a-și personaliza spațiile școlii și de a moderniza procesul de învățare. Noi credem că elevii, utilizatorii de zi cu zi ai școlilor, sunt cei mai în măsură să ne informeze despre cum și-ar dori să fie școala care să-i pregătească pentru viață. De aceea, am realizat programul educațional „My School Can Be Cool”, un proces de învățare prin proiect, conectat la realitate, cu rezultate concrete, unde materiile se îmbină, iar elevii colaborează. Ne dorim ca toate școlile din România să devină cool prin implicarea elevilor și un prim pas este „Începe la școală”. Suntem încrezători că, unindu-ne forțele cu partenerii noștri în acest proiect comun, ne va fi mai ușor să arătăm importanța adoptării unui proces participativ atunci când vorbim despre intervențiile în spațiul școlii și beneficiile metodelor de învățare contemporane. – a spus Mina Sava, Preşedintele Asociaţiei De-a Arhitectura
Din perspectiva obiectivelor de dezvoltare durabilă, accesul la condiții adecvate de educație este esențial pentru construirea de comunități sustenabile. Pentru Asociația CSR Nest, intervențiile în domeniul eficienței energetice în școlile din România, precum și cele cu scopul de a contribui la diminuarea sărăciei energetice în comunitățile vulnerabile au devenit o direcție de acțiune prioritară. De aceea, lucrările de îmbunătățire a gradului de eficiență energetică ce vor fi realizate de Asociația CSR Nest în cadrul școlilor care fac parte din programul pilot „Începe la școală” întăresc misiunea noastră de a contribui la construirea a cât mai multor comunități durabile și reziliente la nivel național. – a spus Anda Sebesi, Director de Comunicare Asociația CSR Nest.
Despre ING Bank România
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări. Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice. ING Bank România este singura bancă cu o creștere organică din top 10 bănci locale după active, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,85 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri & Mid-Corporate și Wholesale Banking.
Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.
Societatea este în tranziție către o economie cu emisii de carbon reduse. La fel și clienții noștri, la fel și ING. Finanțăm deja multe activități sustenabile, dar în continuare finanțăm mai multe care nu sunt. Vezi progresul nostru de până acum pe ing.com/climate.
Despre CSR Nest
Misiunea Asociației CSR Nest este de a promova sustenabilitatea în societate, mediul de afaceri și sectorul public, cu scopul de a crea comunități mai reziliente și mai durabile. În cei 14 ani de existență, Asociația CSR Nest a implementat proiecte educaționale în peste 70 de școli în beneficiul a mai mult de 50.000 de elevi și a derulat campanii de informare și conștientizare în peste 30 de orașe din sudul României, ajungând astfel la aproximativ 1,5 milioane de beneficiari direcți și indirecți. Totodată, a implicat mai mult de 20 de autorități locale în dezvoltarea și implementarea de soluții pentru un mediu mai curat.
În cadrul consorțiului, Asociația CSR Nest va realiza, pe baza calculului amprentei de carbon și a auditului energetic, lucrări de creștere a gradului de eficiență energetică în valoare de 2 milioane de EURO, pentru 10 școli din 5 județe la nivel național, contribuind astfel la un spațiu de învățare și de lucru îmbunătățit pentru aproape 6.000 de elevi din ciclul primar și gimnazial și 466 de profesori.
Despre CEAE
În 13 ani, am format 3.100 de profesori, din 35 de județe, pentru a preda fizica prin investigație. Adică 70% din numărul lor total la nivel național. Am format profesori de chimie în 10 județe pentru a preda prin metode atractive și eficiente.
Peste 400.000 de elevi au beneficiat de noile metode de predare-învățare. Am realizat un studiu de impact care a dovedit eficiența intervenției noastre la gimnaziu. Performanțele elevilor care au învățat prin investigație au crescut cu 57%, pe când progresul celorlalți elevi a fost de doar 30%.
În cadrul consorțiului, implementăm programele „Fizica Altfel” și „Chimia Altfel” în 10 școli, din 5 județe, formăm 15 profesori și astfel aproximativ 300 de elevi vor beneficia de învățarea prin investigație.
Despre Școala Încrederii
Din 2020, la Școala Încrederii ne dedicam transformarii peisajului educațional din România pentru că noi credem că fiecare copil, din fiecare școală, contează.
Obiectivul nostru este ca până în 2030, 1.200 de grădinițe, școli și licee de stat din România vor beneficia de programul Școala Încrederii. Cele 10 școli din consorțiu fac deja parte din rețeaua Școala Încrederii. Dezvoltăm și oferim un program de 2 ani pentru școlile de stat, care vine în întâmpinarea cadrelor didactice și auxiliare, cu modele educaționale recunoscute la nivel internațional, centrate pe elev, care să ajute în starea de bine a copilului și să faciliteze procesul academic.
Abordarea noastră se concentrează pe doi piloni cheie: progresul academic și starea de bine. Prin programul nostru, sprijinim școlile în crearea unor medii incluzive, empatice și reziliente care să stimuleze încrederea, să conducă prin exemplu și să aibă grijă de fiecare individ.
Despre De-a Arhitectura
Asociaţia De-a Arhitectura este o comunitate de profesioniști ai mediului construit şi profesori care doresc să construiască prin educaţie. Construcţia noastră creşte atunci când:
Din 2013, am ajuns la peste 35.000 de elevi din școlile de stat din România, prin intermediul a peste 1.200 de profesori și 1.200 de arhitecți voluntari. Programele noastre educaţionale se desfăşoară cu precădere în şcoli, sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design. În cadrul consorțiului, vom implementa în 10 școli din 5 județe un program educaţional de învăţare prin proiect, „My School Can Be Cool”, care implică un proces de diagnostic și design participativ pentru implicarea comunităţii şcolii în transformarea competentă a spaţiilor. Vom lucra direct cu aproximativ 250 de elevi și cu 10 profesori și vom ajunge prin aceștia la peste 20.000 de membri ai comunităților respective (elevi, profesori, părinți, autorități locale).
Accesibilitate