Green Group:
Ceea ce a trăit odată
poate reveni la viață

Pe măsură ce politica UE solicită progrese mai mari și mai rapide în ceea ce privește crearea unei economii circulare, Green Group, cel mai mare parc integrat de reciclare din Europa, salută o "epocă de aur a reciclării". Co-fondatorul și președintele companiei ne explică de ce putem numi așa următoarea perioadă și cum Green Group transformă ambalajele PET în produse noi reciclate, având în același timp o amprentă redusă de CO2.

Green Group oferă o a doua viață diferitelor tipuri de deșeuri reciclabile, respectiv plastic, electronice, sticlă și baterii, colectându-le și tratându-le astfel încât acestea să reintre în ciclurile de producție și să fie transformate în ceva nou. Compania prevede o creștere semnificativă a reciclării în următorii ani și se așteaptă ca în următorul deceniu să își dubleze sau chiar tripleze cantitatea de deșeuri pe care o procesează.

Europenii generează aproximativ 25 de milioane de tone de deșeuri de plastic, dar mai puțin de 30% sunt colectate în vederea reciclării. Respectând obiectivele stabilite prin Pactul Verde European, Uniunea Europeană dorește să stimuleze utilizarea de plastic reciclat în producția de noi produse și își propune să reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030. În același timp, Planul UE de acțiune pentru Economia Circulară vizează reutilizarea sau reciclarea tuturor ambalajelor de plastic plasate pe piața UE până în 2023.

"Intrăm într-o eră de aur a reciclării", declară Constantin Damov, co-fondator și președinte al Green Group. "Obiectivul ambițios al Pactului Verde European nu poate fi realizat fără industria de reciclare - fără menținerea materialelor în circuitul economic pentru o perioadă îndelungată."

O nouă viață pentru deșeuri

"Reciclarea va deveni motorul principal al economiei circulare, asigurând mai multe resurse pentru industrie decât mineritul tradițional", afirmă Damov. "Suntem parte a unei treceri de la un model de consum liniar către un model sustenabil și circular de creștere economică."

Una dintre modalitățile în care Green Group contribuie la economia circulară - care își propune să creeze un circuit închis al materialelor, reducând nevoia de plastic obținut din surse virgine - este prin upcycling. De exemplu, divizia PET (tereftalatul de polietilena) a grupului reciclează sticlele PET în fulgi, care apoi sunt transformați în fibre discontinue de poliester. Fibra sintetică poliesterică este un produs reciclat cu o reducere impresionantă de 50% a emisiilor de CO2, în comparație materialele realizate cu inputuri virgine. Și crește semnificativ durata de viață a materialului.

"Durata de viață de trei până la patru luni a plasticului folosit ca ambalaj crește brusc la 12 până la 15 ani - ca parte a unei mașini noi, de exemplu", explică Damov.

Extindere în Europa de Est

Green Group are deja capacitatea de a recicla anual 400.000 de tone de deșeuri și acum intenționează să se extindă în Europa de Est, prin crearea a două noi fabrici de reciclare a PET-urilor în Lituania și Slovacia.

În 2019, ING Bank România a acordat companiei un împrumut sindicalizat care i-a permis să investească în echipamente noi și linii de producție pentru toate fluxurile sale de reciclare.

"Aceasta a fost prima tranzacție sindicalizată sustenabilă realizată în peisajul bancar local, deci are o valoare simbolică fiind un exemplu de urmat", spune Adrian Huma, Sector Head Automotive, Transportation & Logistics, divizia Wholesale Banking, ING Bank România. "Reprezintă un pas solid înainte pentru economia circulară locală și marchează începutul implicării la o scară mai mare a sistemului bancar românesc în economia circulară. Un împrumut nu poate contribui decisiv la creșterea gradului de conștientizare, dar modul în care sunt utilizați banii din acel împrumut da. Și asta este ceea ce contează cu adevărat."

Următoarea frontieră: consumatorii

Pentru moment, Green Group se concentrează în principal pe segmentul B2B, dar Constantin Damov crede că extinderea abordării B2C va juca un rol semnificativ în succesul viitor al companiei - și, totodată, în succesul reciclării ca industrie.

"Segmentul B2C nu este suficient explorat în prezent", afirmă el. "Consumatorii individuali generează cea mai mare cantitate de deșeuri care ajung în depozite. Cu cât traseul deșeurilor de la consumator la reciclator este mai scurt, cu atât calitatea este mai bună, ceea ce duce în final la o creștere a volumului de reciclare."

Damov subliniază că un sistem de gestionare a sticlelor de plastic poate stabili o legătură directă între consumatori și industria de reciclare, reducând timpul și costurile din proces. Astfel de sisteme au un potențial mare: cel mai de succes exemplu fiind cel implementat de Norvegia, care are o rată de reciclare de 97% pentru sticlele de plastic.

Colaborarea stimulează schimbarea

În România, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă Green Group este sistemul existent de gestionare a deșeurilor. Pentru a îmbunătăți nivelul de reciclare, este nevoie de o mai bună separare a materialelor, iar acest lucru ar trebui să fie o prioritate: reciclarea municipală este un alt obiectiv al Planului de Acțiune al UE privind Economia Circulară, care stabilește o rată țintă de reciclare municipală de 60% până în 2030.

Prin urmare, Green Group a început să colaboreze cu autoritățile locale pentru a crește gradul de conștientizare privind economia circulară, dar și participarea la aceasta. Până în prezent, compania a lansat proiectul Circular Buzău, o colaborare cu Primăria Buzău, și are în plan mai multe astfel de parteneriate.

"Am înființat o infrastructură de colectare, recompensând oamenii care aduc deșeuri cu reduceri la cumpărături", explică Damov. "Este un pas mic, dar are un impact mare asupra comunității locale în ceea ce privește educația cu privire la valoarea deșeurilor."