Phishing, smishing sau spoofing sunt doar câteva dintre cuvintele pe care le auzim când vine vorba despre tentative de fraudă. Apar frecvent noi tipologii de fraudă, deoarece atacatorii sunt din ce în ce mai ingenioși și reușesc să îi surprindă chiar și pe cei mai pregătiți. De aceea, trebuie să ne informăm permanent, să fim vigilenți și să adoptăm măsuri preventive eficiente.
Am vorbit despre noile scheme de fraudă și modul în care se propagă acestea pe rețelele de socializare în cadrul celei de-a treia ediții Fraudy Talks, la care au participat Alin Becheanu - Head of Fraud Monitoring & Prevention, ING Bank România, Ionuț Chiriac - Chapter Lead Customer Journey, divizia Payments ING, Mihai Rotariu - coordonator al Direcției Comunicare, Marketing și Media din cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), și Adrian Ciubotaru - specialist în cadrul Direcției de Investigații Criminale, Poliția Română.
Descoperă împreună cu noi cum poți recunoaște fraudele cu „investiții de neratat” (inclusiv criptomonede), care sunt fraudele de sezon și ce trebuie să faci dacă ai căzut deja victimă.
Alin Becheanu, Head of Fraud Monitoring & Prevention, ING Bank România
Fraude de sezon
Spoofing-ul numărului de telefon - atacatorul își modifică numărul de telefon, astfel încât să apară pe ecranul persoanei apelate un alt număr decât cel real, cum ar fi al unei bănci sau alte instituții, pentru a obține date personale sau bancare.
Mihai Rotariu, Manager al Direcției de Comunicare, Marketing și Media din DNSC
Evoluția scenariilor pe social media -> mesaje personalizate adresate victimelor
Anul trecut erau populare: mesaje nesolicitate în privat, compromiteri de conturi de social media, folosirea conturilor în propagarea de anunțuri sponsorizate care redirecționau către site-uri de phishing sau grupuri de telegram. Când mecanismul nu a mai fost la fel de eficient, ca urmare a colaborării autorităților din România cu cele din străinătate pentru a suspenda site-urile frauduloase, infractorii din online au trecut la folosirea unui formular accesibil direct în aplicație pentru culegerea de date și apelarea victimei la telefon, cu mesaje personalizate, potrivit profilului victimei.
În spatele postărilor se află chestionare prin care atacatorul face un profil victimei, în sensul în care solicită informații despre aceasta: venit lunar estimativ, dacă are experiență în a folosi instrumente necesare pentru investiții. Aceste informații sunt utilizate apoi pentru a contacta victimele, pentru a ști ce unghi să abordeze astfel încât acestea să ofere bani sau date private care pot fi monetizate.
Apelurile încep cu un stimul psihologic, atacatorul fie încearcă să sperie potențialele victimele sau să le entuziasmeze privind o oportunitate de îmbogățire rapidă (ex.: pot câștiga de 10 ori suma investită).
Recuperarea banilor – utilizatorii sunt sunați de atacatori și sunt păcăliți că pot fi ajutați să-și recupereze banii. Rețineți că Banca nu are nevoie de datele bancare, nu va cere niciodata informații confidențiale.
Au fost întâlnite conturi de social media cu aproape 1500 de reclame frauduloase, o mare parte fiind plătite. La nivel național, sunt zeci de mii de sesizări de fraude pe an.
„Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a organizat în luna aprilie o întâlnire cu reprezentanții platformei Meta pentru a găsi soluții comune pentru a îmbunătăți și eficientiza procesul de raportare a tentativelor de fraudă pe social media. Au fost discuții constructive, în urma cărora s-au lansat sau se vor lansa diverse canale speciale de raportare dedicate anumitor autorități din România, cu atribuții în zona de online. Un canal este dedicat autorității corespondente Digital Services Act (ANCOM), un altul este dedicat Ministrului Digitalizării (MCID), care a lansat deja și o platformă de notificare pe propriul site (NoFake), iar la un al treilea, dedicat Protecției Consumatorului, lucrăm în aceste zile pentru a-l operaționaliza cât mai rapid cu Autoritatea pentru Protecția Consumatorului (ANPC). Sperăm ca până la finalul săptămânii să avem primele raportări către Meta pe acest canal. La nivel național, va exista și un task force care va lucra coordonat pentru a contracara aceste campanii frauduloase din social media. Dar mai multe detalii în acest sens veți afla de pe canalele oficiale de comunicare ale DNSC în perioada următoare”, a menționat Mihai Rotariu, Manager al Direcției de Comunicare, Marketing și Media din DNSC.
Semne de identificare a unui Deepfake
Protejarea împotriva Deepfake-urilor este o provocare continuă, deoarece tehnologia avansează
rapid, iar conținutul manipulat este tot mai greu de distins de cel real. Indicii la care să fim atenți:
Sfaturi pentru a te proteja de deepfakes:
Mai multe informatii despre deepfakes în ghidul DNSC.
Ionuț Chiriac - Chapter Lead Customer Journey, divizia Payments
Schemele tradiționale de plăți:
Schemele noi de plati (Ex Schemele Instant):
Odata ce atacatorii au acces la fonduri, le transferă prin Schemele de plăți Instant (în interval de câteva minute tranzitează chiar și 2-3 banci) în conturi de unde pot retrage sumele de la bancomate sau îi transferă în portofele electronice de criptomonede.
Ce fac băncile
Ce pot face bancile în cazul in care sunt alertate de către clientul ce a fost fraudat
(Daca banii au ajuns la atacator, iar acesta i-a retras de la bancomate sau i-a trimis în portofele electronice):
De ce nu se pot recupera sumele:
Sfaturi de la ING & DNSC pentru prevenirea fraudelor din mediul online:
Accesibilitate