Durată aproximativă de citire: 3 min

    La vânătoare de chilipiruri

    Doru Iftime - Jurnalist de lifestyle cu peste 20 de ani de experiență

    Cum Black Friday se întâmplă și la noi de suficientă vreme, probabil fiecare avem câte o istorioară veselă sau tristă, dulce sau amară, o victorie sau o înfrângere în eterna luptă cu prețurile. De ce ne plac reducerile, discount-urile, chilipirurile? Pentru că ne place ideea (sau iluzia) de a achiziționa un produs la un procent din valoarea lui, ne entuziasmează sentimentul că am făcut o afacere, cât de mică; că am câștigat ceva. Poate uneori nici nu e vorba de bani, ci de această mică victorie pe care o obținem fără alt efort decât acela de a fi pe fază, de a fi la curent cu ofertele unui comerciant. Și, dacă ai o zi sau o perioadă mai proastă, o astfel de victorie poate fi o încurajare.

    Nu sunt un cumpărător irațional, nu fac terapie prin shopping și nu am cine știe ce experiență cu reducerile. Dar am trecut prin câteva situații a căror relatare poate vă va fi de ajutor în lumina sezonului de cumpărături pe care îl deschide Black Friday.

    Mai întâi, o observație: toate magazinele online pe care le frecventez au prețurile afișate exclusiv în formula „preț vechi/preț redus”. Pentru aceste magazine cel puțin, Black Friday nu este o ocazie specială, este o stare de fapt, „reducerile” fiind permanente.

    Negociați

    Black Friday sau nu, negociați. Să zicem că vreți un telefon nou, e sezon de reduceri și prețurile sunt deja knock-out. Cereți un discount suplimentar, încercați-vă norocul. Nu vă costă nimic dacă încercați, nu vă costă nimic dacă sunteți refuzat. Dar puteți avea surpriza să mai obțineți ceva.

    Anul trecut am schimbat mașina (nu de Black Friday). Am decis că nu vreau să aștept (între două și șase luni) automobilul care avea toate dotările pe care mi le-aș fi dorit, așa că am luat de pe stoc ceva care se apropia suficient de mult de ceea ce voiam. Dealerul mi-a dat pe loc un discount de 10%. Prețul era deja foarte bun, dar am încercat să-l mai îmbunez. N-am reușit, dar am primit în schimb accesorii pentru mașină în valoare de câteva mii de lei. Am negociat apoi RCA-ul și CASCO, la care am obținut reduceri consistente pentru plata anuală.

    Faceți echipă

    Poate găsiți un prieten, o rudă sau o cunoștință de pe Facebook sau Instagram cu care să vă sincronizați la cumpărături. Pentru două sau mai multe produse achiziționate de la același comerciant veți primi cu siguranță un discount. Nu e simplu, dar încercarea moarte n-are, iar efortul se limitează la o postare pe Facebook.

    Noutatea costă

    Și nu vine cu reduceri. „Prețul special de lansare” e special fiindcă nu e redus. Eu unul nu caut, de exemplu, ultimul model de telefon. Aștept până când produsul de ultimă generație devine de penultimă generație și îl cumpăr atunci. Telefonul pe care îl am l-am primit gratuit la reînnoirea contractului cu operatorul meu de telefonie. Am negociat net mai mult, minute în plus și un telefon gratuit. Negociați în paralel și cu operatorii concurenți și comparați ofertele.

    Aveți răbdare

    Dacă achiziționați telefonul de la un magazin online și vreți o reducere, puneți produsul în coș și nu finalizați comanda. Așteptați câteva zile. Marii retaileri online vă vor face aproape negreșit o reducere – între 5 și 10%. Uneori e nevoie să aveți cont pe site-ul respectiv, alteori primiți un discount pe loc, înainte să plecați din „magazin”, chiar dacă (sau mai ales dacă) vizitați site-ul pentru prima oară. Trăim vremuri în care clientul e rege. Pentru cei mai mulți dintre vânzători, fiecare client contează și se străduiesc să nu piardă niciunul, chiar dacă câștigul lor este minim. Fiecare produs vândut înseamnă bani care circulă și un stoc care se diminuează.

    După atâta entuziasm e cazul să revenim cu picioarele pe pământ. Sunt câteva lucruri de care trebuie să ținem cont când ne cheltuim banii. De aceea, mai ales în cazul achizițiilor importante, costisitoare, urmăriți o perioadă produsul respectiv. Astfel, puteți ști dacă prețul scade semnificativ sau nu în cazul unei campanii de reduceri. Folosiți comparatoarele de prețuri online – de obicei e cea mai bună metodă ca să aflați dacă aveți de-a face cu o promoție reală sau nu.

    În final, mai ales dacă nu vă pică din cer moșteniri sau averi, dacă nu faceți banii pocnind din degete, încercați nici să nu-i cheltuiți cu ușurință, chiar dacă e posibil să vi se pară că un produs scump e exact motivul pentru care vă zbateți. Fiți chibzuiți, așteptați, negociați. Iar discount-ul puneți-l deoparte. Pentru următorul Black Friday.

    Cât de folositor ți-a fost acest conținut?