Relația cu un consultant în fonduri europene este una de lungă durată. Așa că, deși poate suna ciudat, este important să existe chimie între voi. Profesională, desigur.
Dar, cum în mai toate proiectele există suișuri și coborâșuri, și un pic de chimie personală e utilă. Un profesionist din acest domeniu a trecut cu siguranță prin multe dificultăți legate de acest proces și îți poate da încrederea și energia necesare să depășești momentele grele la nivel personal în care te vei întreba „Oare de ce mi-au trebuit fonduri europene?! Ce complicat este totul! Oare merită tot efortul?”.
Da, merită! Dar este foarte important să ai alături un profesionist sau o întreagă echipă care să te ajute să identifici linia de finanțare cea mai potrivită nevoilor afacerii tale. Ai nevoie de sprijinul lor în dezvoltarea unui proiect de investiții viabil și în obținerea finanțării, iar ulterior în ducerea lui la bun sfârșit.
Pe cine alegi dintr-o piață atât de variată? Iată mai jos câteva elemente de care să ții cont.
Cere recomandări de la prietenii care au accesat finanțări, specialiști din alte domenii conexe sau din rețelele profesionale în care ești membru.
Probabil ai identificat câteva nume de consultanți și firme ca urmare a acestui exercițiu. Este momentul să continui cu o scurtă cercetare. Caută-i pe google și vezi ce informații apar. Nu te baza neapărat pe faptul că sunt primii pe pagină, este posibil să fie doar o urmare a faptului că plătesc reclame. Website-ul și paginile de social media ți-ar putea da o imagine mai clară. Vezi în special dacă sunt prezenți pe LinkedIn și ce comunică. Par să fie ce cauți? Contactează-i pe email și oferă-le câteva detalii concrete despre compania și nevoile tale. Asigură-te că ți-ai definit bine nevoile pentru a avea o discuție cât mai constructivă. Le vei mai structura și rafina ulterior împreună cu consultantul, dar e esențial să știi foarte bine ce vrei să faci cu fondurile europene.
Cere și așteaptă transparență și claritate din partea consultantului.
Cere întotdeauna informații concrete despre liniile de finanțare pe care consultantul ți le prezintă, mai ales dacă deja discutați despre începerea colaborării și perceperea unor comisioane de pregătire a proiectului. Un consultant profesionist îți va prezenta detalii din propria inițiativă: cum se numește oficial linia de finanțare, prin ce program este finanțată, cine este finanțatorul, îți va indica site-ul oficial unde poți accesa informațiile legate de apelul respectiv.
De asemenea, deși există linii de finanțare care ar trebui să aibă ediții anuale (cum sunt schemele de ajutor de stat), e important să știi că acestea nu sunt mereu disponibile. Cere, așadar, informații concrete despre statusul finanțării în discuție. Există o comunicare oficială privind lansarea apelului de proiecte? Au fost publicate ghidurile în consultare publică? Există un calendar oficial privind lansarea?
Nu avansa cu pregătirea proiectului și începerea colaborării cu consultantul dacă nu îți poate oferi aceste informații sau dacă linia de finanțare este încă într-un stadiu incipient sau neclar. Se pot schimba multe lucruri până la lansarea ei efectivă, inclusiv condițiile de finanțare. Astfel, eligibilitatea afacerii tale și șansele de intrare la finanțare pot fi influențate major.
Cere-i referințe consultantului. Întreabă-l inclusiv dacă are experiență pe tipul de finanțări care te interesează pe tine.
Există consultanți cu experiență foarte variată, dar și consultanți foarte nișați, care au lucrat doar pe anumite tipuri de programe de finanțare. Poartă o discuție deschisă despre acest lucru cu consultantul și cere-i inclusiv referințe din colaborările anterioare: tipuri de organizații cu care a colaborat, tipuri de proiecte scrise, programe de finanțare pe care a lucrat, rată de succes și motive pentru care proiectele pe care le-a scris nu au fost finanțate. Îți va fi mai ușor să înțelegi dacă colaborarea voastră va fi una de succes.
Știi vorba aceea cu „Socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea din târg?”. Se întâmplă și în finanțări. Scrierea proiectului și implementarea acestuia sunt, într-adevăr, două etape diferite cu oportunități și provocări diferite. Ceea ce ar trebui evitat, însă, este ca etapa de scriere să fie complet deconectată de scenariul viitor al implementării efective a proiectului. Hârtia – în acest caz, cererea de finanțare – suportă multe, însă este realist ca în implementare să poți face ceea ce ai scris inițial în proiect? Aici suferă mulți antreprenori ulterior obținerii finanțării: au proiecte finanțate, dar imposibil de implementat. De aceea colaborarea cu un consultant care are și experiență de implementare - fie că a sprijinit alți clienți în acea etapă, fie că organizația sa a accesat și ea - îți va aduce un plus de siguranță că proiectul va fi construit încă din etapa de scriere nu doar cu scopul de a obține finanțarea, ci și de a putea fi dus la bun sfârșit..
Caută un consultant care să îți poată prezenta atât avantajele, cât și dezavantajele unei oportunități de finanțare.
Există multe voci care prezintă fondurile europene ca fiind gratis. Noi suntem adepții unei abordări mai realiste. Pe scurt, nu există bani gratis. Dacă în cazul unei infuzii de capital de tip equity de la un investitor privat costurile sunt legate de faptul că cedezi o parte din afacere, granturile vin cu alte tipuri de obligații asociate, cu costuri de timp și de oportunitate. Așadar, este important să faci o analiză cost-beneficiu și în cazul finanțărilor europene: care e relația între beneficiile aduse de această finanțare afacerii tale și costurile asociate ei? Merită efortul?
Apreciază consultanții care îți spun și adevărurile greu de acceptat.
Probabil niciun antreprenor în căutare de finanțare nu își dorește să audă lucruri precum: „ce vrei să faci nu este eligibil, nu se finanțează afaceri în acest domeniu/ în această regiune, firma ta nu îndeplinește condițiile de eligibilitate, firma ta obține un punctaj potențial prea mic pentru a avea șanse reale de a intra la finanțare”. Astfel de situații se întâmplă adesea. Aceste lucruri trebuie comunicate clar și transparent de către consultant. Iar tu ca antreprenor trebuie să le înțelegi și să mergi mai departe, de exemplu orientându-te către alte soluții. În astfel de cazuri poți să alegi să aștepți finanțările viitoare sau să te orientezi către finanțări bancare, finanțări alternative precum crowdfundingul, investiții private etc. Un business cu potențial va găsi cu siguranță o opțiune de finanțare, chiar și fără fonduri europene.
Din experiența mea și a colegilor mei de la fonduri-structurale.ro, în cele mai multe cazuri colaborarea cu un consultant este nu doar binevenită, ci cu adevărat necesară.
Consultantul are un rol extrem de important în relația de finanțare: face legătura și mediază (notă: nu în sens juridic) relația beneficiarului de fonduri cu finanțatorul. În plus, prin suportul acordat, preia efortul de raportare și comunicare cu finanțatorul și lasă antreprenorul să se concentreze pe implementarea proiectului. Totuși, aș vrea să punctez că nu sunt deloc benefice tipurile de relații și colaborări în care antreprenorul este complet decuplat de finanțarea primită și de finanțator. Consultantul este și ar trebui să fie un partener atât pentru compania care a accesat finanțarea, cât și pentru autoritatea finanțatoare. Cu toate acetea e important de reținut că părțile contractuale din relația de finanțare, cu drepturile și cu obligațiile aferente, sunt și vor rămâne beneficiarul și finanțatorul.
Partener & Consultant Senior www.fonduri-structurale.ro
Co-fondator & Campaign manager www.consolid8.ro
Cristina Pojoga este partener și consultant senior la fonduri-structurale.ro și co-fondatoare a platformei de crowdfunding consolid8.ro. Are peste 10 ani de experiență în consultanță de business, management de proiect și finanțări nerambursabile pentru companii, organizații non-profit și mediul public. A coordonat o parte din programele de accelerare ale fonduri-structurale.ro dedicate antreprenorilor la început de drum, finanțate din fonduri europene. Cristina a urmat cursurile programului de masterat Social Innovation and Management la WU Executive Academy, Viena și este un suporter pasionat al inițiativelor de inovare și antreprenoriat social din țara noastră.
Accesibilitate