În celelalte 2 articole am discutat despre metode mai puțin cunoscute prin care poți obține bani legal la început de afacere fără să-ți bați capul (pe care-l găsești aici) și, desigur, la ce trebuie să fii atent ca să te asiguri că afacerea ta merge strună (musai să îl salvezi pe undeva de aici).
Acum trecem să vorbim despre … contracte. Și îți voi explica de ce este bine (și chiar recomandat) să ai contracte de zeci de pagini, chiar dacă nu vrei și fugi de semnat documente pompoase.
Așadar, să purcedem
Dacă mă urmărești de ceva timp în social media, ai văzut că bat monedă foarte mult pe acest lucru: să ai contracte.
Sigur, îmi vei da următoarele argumente pentru care nu ai nevoie de contracte:
Nu te voi contrazice în totalitate, pentru că există un sâmbure de adevăr aici, dar îți voi spune de ce este bine să ai contracte:
Pe scurt, ai nevoie de un contract ca să:
Un contract poate face la un moment dat diferența între o afacere de succes și una care eșuează.
Am un curs foarte bun pe tema asta, care te trece de la A la Z prin toate elementele pe care trebuie să le aibă un contract, precum și toate chichițele la care e musai să fii atent
Hai să le trecem, pe scurt, în revistă
Chiar dacă pare așa căzut ca nuca-n perete, părțile într-un contract sunt foarte importante.
Ca să știi cu cine semnezi.
Îți recomand să verifici întotdeauna:
1. situația financiară a firmei (verifici aici toate informațiile de care ai nevoie + vezi că am un video drăguț în care ți-am arătat niște surse gratis unde găsești chestii despre firme)
2. cine sunt persoanele care pot semna în cadrul firmei, ca să nu te trezești apoi cu surprize (scoate de aici un certificat de informare, costă 20 de lei)
Da, știu că treci peste partea asta ca și cum nu ar exista.
Îți dau un exemplu
Să zicem că vrei să faci un site pentru cineva. Și scrii acolo la obiectul contractului: dezvoltare site anaudriste.ro
Ce înseamnă asta? Ce anume faci? Iei o temă și o instalezi? Ai nevoie de specificații? Ce facem cu pluginurile și toate cele?
Ai înțeles unde bat.
Dacă nu vrei să faci o anexă separată în care să introduci toate astea, neapărat să le treci în obiectul contractului cât mai detaliat.
Este evident că faci ceea ce faci pentru bani, altfel vorbim de o activitate caritabilă.
Iar scopul este să fii și plătit cum trebuie pentru munca pe care o prestezi.
Asta înseamnă să detaliezi:
Dacă ești de cealaltă parte a baricadei (adică a persoanei care primește un serviciu și trebuie să dea bani), trebuie să vezi
Pe lângă clauzele clasice de încetare (forță majoră, caz fortuit, dispariția unei societăți), mai sunt anumite situații când trebuie să stabilești cum se termină un contract.
Și vom lua situațiile mai frecvente:
1/ când o parte nu execută contractul
Dacă cineva nu execută contractul (parțial sau total), trebuie să poți înceta cumva contractul.
2/ când nu se plătește
La fel, dacă cineva nu plătește, nu mai execuți partea ta din contract și poți cere daune-interese, despăgubiri, penalități etc.
3/ cu un termen de preaviz
O știi pe aia cu ”dragoste cu de-a sila nu se poate, da?”.
Deși nu ne place să ne concediem clienții, uneori suntem nevoiți să o facem.
Așadar vorbim de o notificare cu un termen de preaviz într-o formă sau alta.
Cum spuneam, clauzele astea nu sunt standard și trebuie negociate. După ce se negociază, li se dă o formă finală și se vor trece în contract.
Mai ales atunci când lucrezi cu clienți străini.
Dacă ai un client din Germania, Spania, Italia, SUA, UK etc, iar legea care guvernează contractul este legea din țara respectivă, asta înseamnă că … vrei nu vrei cam trebuie să știi ce zice legea aia.
Pentru că sunt clauze complet diferite de legea noastră și după ele te vei judeca.
Așa că dacă ți se pare că e la noi scump să te judeci, să vezi cum e prin alte țări.
Să știi că și atunci când ai un client străin, poți alege ca legea care guvernează contractul să fie cea din România, ca să joci la tine acasă cum s-ar spune (ai, n-ai mingea, tragi la poartă - citat din clasici)
Ca să-ți răspund pe scurt, toate.
Poate că te așteptai la un alt răspuns, cum ar fi clasicul ”depinde”, dar nu.
Mai toate clauzele dintr-un contract se pot negocia.
Asta e și frumusețea lor și de aceea ți-am spus că este foarte important să ai contracte.
Evident, avem o regulă, dar și o excepție.
Regula: toate clauzele se pot negocia
Excepția: avem la un moment dat prin lege anumite dispoziții de la care nu putem să derogăm (iar asta înseamnă că trebuie să le iei ca atare).
Ne referim aici strict la contractele comerciale, între 2 părți private sau care nu aparțin unui domeniu reglementat. Spun asta pentru că aici avem și așa-numitele ”contracte de adeziune” (cum sunt și cele din domenii precum telecom, salubrizare etc.), care nu pot fi negociate și se acceptă ”ca atare”.
Acum, pentru că am văzut că totul (sau, mă rog, aproape totul, poate fi negociat), îți dai seama că este important să știi cum negociezi.
Am un modul întreg în curs despre asta, dar reiau aici elementele principale:
1/ gândește-te la toate situațiile de care te poți lovi cu afacerea ta
Pe măsură ce capeți experiență, te vei lovi de multe situații unde ți-ai fi dorit ca lucrurile să fie altfel.
Ca să fie altfel de data asta, e bine să le scrii în contract ca să le eviți (vezi cum ajungem la contracte de 30 de pagini?).
2/ fii flexibil
Nu porni de la atitudinea ”all or nothing”.
Nu vei putea obține din ceea ce îți dorești, pentru că și cealaltă parte la rândul ei vrea să-și protejeze interesele și să obțină tot
Dar dacă ambele părți vor, atunci nu mai obține nimeni nimic.
Vezi care sunt acele situații ”hard” pentru tine, de la care nu vrei sub nicio formă să te abați și care sunt acele situații ”soft” la care mai poți închide ochii.
3/ imaginează-ți cum ar fi colaborarea perfectă pentru tine
Poate că sună utopic, dar cam așa e.
După ce pui pe hârtie cum ar arăta o colaborare perfectă pentru tine (cu plusuri și minusuri, desigur), o să ai apoi o imagine de ansamblu care să te ajute să faci un schelet de contract.
Am spus cam care sunt clauzele la care trebuie să fii foarte atent.
Și ce înseamnă să le negociezi.
Ți-am strecurat pe acolo că mai toate trebuie să fie după chipul și asemănarea afacerii tale.
Dar ce înseamnă asta?
Că în primul rând trebuie să îți dai seama care sunt acele lucruri din afacerea pe care vrei să le protejezi.
Știu că mergi pe ideea ”să vină mai întâi și apoi văd eu ce fac”, dar dacă banul vine fără protecție, nu mai vine. Adică rămâne așa, pe undeva pe acolo.
Iar un avocat nu va scrie un contract în locul tău. Adică îl va scrie, sigur, dar ca să știe ce anume să scrie acolo, trebuie ca tu să îi spui ce anume ai nevoie.
Ca să faci asta, trebuie să
Ca să ajungi la forma acelui contract pe care ți-o dorești, e important să ai claritate, să fii deschis când vorbești cu avocatul tău și să îi spui, clar și răspicat ce anume-ți dorești (exact ca într-o relație )
Hai că am ajuns și la partea unde iese la iveală avocatul latent din mine.
Nu trebuie să:
Măi, dar de ce să nu fac asta?
Pentru că nu tot ceea ce găsești gratis pe internet este bun. De fapt, mai deloc.
Și ca să nu crezi că vorbesc aiurea, îți dau niște argumente:
1/ dacă cineva chiar a muncit la un contract, nu îl va da gratis
2/ contractele ”la liber” nu au clauzele care trebuie
3/ dacă cineva a plătit bani pentru un contract de la un avocat, de ce ți l-ar da gratis?
4/ afacerea ta e diferită de cea a prietenului tău, chiar dacă sunteți în același domeniu și faceți aceleași lucruri
5/ nu știe nimeni mai bine decât tine afacerea ta
Iar aici intervine în scenă contractul-cadru.
Contractul-cadru este un contract al tău, făcut fix după chipul și asemănarea afacerii tale, în termenii și condițiile tale, pe care-l dai clienților la semnat.
Adică să negocieze ei pe baza contractului tău.
Așa stabilești tu terenul de joacă.
La Avocatoo fix asta am făcut: am luat cele mai frecvente tipuri de contracte (prestări servicii,colaborare,consultanță, dezvoltare site web / software,social media) și le-am făcut cu instrucțiuni și explicații ca să știi exact ce ai de negociat și implementat.
Ai înțeles acum cât de important este să ai un contract croit special pentru afacerea ta.
Așa ajungem la acele documente de zeci de pagini de care fugi.
Acum nu o să mai fugi de ele, ba mai mult, chiar le vei citi când îți vor fi puse în față.
Vestea bună este că nu trebuie să fie scrise neapărat în limbaj juridic. Poți folosi chiar și emoji (cum avem noi la Avocatoo în contracte) și să introduci exemple pe înțelesul tuturor ca să fie treaba treabă.
Iar ca un wrap-it up, când vorbim despre contracte, trebuie să știi că:
And it is a wrap! Acum știi cum să faci rost de bani pentru afacerea ta, la ce să fii atent ca să o menții mereu în parametri optimi de funcționare și cum să te ajuți de contracte ca să o protejezi.
Iar asta nu e tot: pe lângă această serie de articole pe InBusiness, te invit să urmărești și videourile noastre de pe TikTok și Instagram ca să descoperi și mai multe tips & tricks despre cum să-ți protejezi și să-ți scalezi afacerea ca antreprenor.
Sunt antreprenor cu background juridic, jonglez cu tehnologia și lumea digitală și sunt aici să te ajut să iei cele mai bune decizii pentru afacerea ta.
Am lucrat cu +4000 de freelanceri și antreprenori care fac peste 100K euro / an cu un singur obiectiv: să muncească cât vor, de unde vor și cum vor. Îmi place să explic lucrurile pe înțelesul tău, sunt pasionată de fitness și scriu despre business și viață în mod constant.
Accesibilitate