Contractele afacerii tale de ce e bine să le ai

Contractele afacerii tale: de ce e bine să le ai

În celelalte 2 articole am discutat despre metode mai puțin cunoscute prin care poți obține bani legal la început de afacere fără să-ți bați capul (pe care-l găsești aici) și, desigur, la ce trebuie să fii atent ca să te asiguri că afacerea ta merge strună (musai să îl salvezi pe undeva de aici).

Acum trecem să vorbim despre … contracte. Și îți voi explica de ce este bine (și chiar recomandat) să ai contracte de zeci de pagini, chiar dacă nu vrei și fugi de semnat documente pompoase.

Așadar, să purcedem

De ce avem nevoie de contracte?

Dacă mă urmărești de ceva timp în social media, ai văzut că bat monedă foarte mult pe acest lucru: să ai contracte.

Sigur, îmi vei da următoarele argumente pentru care nu ai nevoie de contracte:

  • nu stă nimeni să scrie atât
  • cu atât mai puțin să citească
  • oricum nu contează că nu le aplică nimeni
  • până să te judeci te apucă următoarea eclipsă de
  • costă să apelezi la un avocat
  • costă și mai mult să te judeci

Nu te voi contrazice în totalitate, pentru că există un sâmbure de adevăr aici, dar îți voi spune de ce este bine să ai contracte:

  • scriem contracte de multe pagini pentru că asta ne e meseria și ca să-ți protejăm afacerea (cine spune că merge să acoperi tot în 5 pagini nu știe ce vorbește)
  • dacă nu citești tot contractul este fix ca atunci când dai scroll la termeni & condiții de pe un site / aplicație și apoi te trezești că nu mai poți primi înapoi banii pe care i-ai dat
  • evident că în 90% din cazuri nu contează ce scrie acolo, mai ales când e totul lapte și miere, dar pentru acele 10% din cazuri când te arde, este minunat să ai totul pus la punct
  • nu durează atât de mult să te judeci, iar de multe ori totul se rezolvă la o simplă notificare pe bază de contract
emoticon bec

Pe scurt, ai nevoie de un contract ca să:

  • ai totul super clar în el (cine, ce, cum livrează)
  • fii plătit la timp
  • te asiguri că primești ce trebuie de banii pe care-i plătești
  • ai afacerea protejată (care înseamnă mai mult decât dat și primit bani la timp)

Un contract poate face la un moment dat diferența între o afacere de succes și una care eșuează.

La ce trebuie să fii atent atunci când ai un contract în față?

Am un curs foarte bun pe tema asta, care te trece de la A la Z prin toate elementele pe care trebuie să le aibă un contract, precum și toate chichițele la care e musai să fii atent

Hai să le trecem, pe scurt, în revistă

Părțile

Chiar dacă pare așa căzut ca nuca-n perete, părțile într-un contract sunt foarte importante.

Ca să știi cu cine semnezi.

Îți recomand să verifici întotdeauna:

1. situația financiară a firmei (verifici aici toate informațiile de care ai nevoie + vezi că am un video drăguț în care ți-am arătat niște surse gratis unde găsești chestii despre firme)

2. cine sunt persoanele care pot semna în cadrul firmei, ca să nu te trezești apoi cu surprize (scoate de aici un certificat de informare, costă 20 de lei)

Obiectul contractului

Da, știu că treci peste partea asta ca și cum nu ar exista.

Îți dau un exemplu

Să zicem că vrei să faci un site pentru cineva. Și scrii acolo la obiectul contractului: dezvoltare site anaudriste.ro

Ce înseamnă asta? Ce anume faci? Iei o temă și o instalezi? Ai nevoie de specificații? Ce facem cu pluginurile și toate cele?

Ai înțeles unde bat.

Dacă nu vrei să faci o anexă separată în care să introduci toate astea, neapărat să le treci în obiectul contractului cât mai detaliat.

Prețul și modalitatea de plată

Este evident că faci ceea ce faci pentru bani, altfel vorbim de o activitate caritabilă.

Iar scopul este să fii și plătit cum trebuie pentru munca pe care o prestezi.

Asta înseamnă să detaliezi:

  • ce bani primești și pentru ce (dacă le poți face în etape, cu atât mai bine, ca să te asiguri că vei primi banii și nu vei munci în gol)
  • cum se va face plata
  • când se va face
  • ce se întâmplă dacă cineva nu plătește

Dacă ești de cealaltă parte a baricadei (adică a persoanei care primește un serviciu și trebuie să dea bani), trebuie să vezi

  • cum plătești în etape (ca să fii sigur că ți se livrează)
  • ce faci când cealaltă parte nu mai execută (iar tu nu să nu fi forțat să plătești)

Încetarea contractului

Pe lângă clauzele clasice de încetare (forță majoră, caz fortuit, dispariția unei societăți), mai sunt anumite situații când trebuie să stabilești cum se termină un contract.

Și vom lua situațiile mai frecvente:

1/ când o parte nu execută contractul

Dacă cineva nu execută contractul (parțial sau total), trebuie să poți înceta cumva contractul.

2/ când nu se plătește

La fel, dacă cineva nu plătește, nu mai execuți partea ta din contract și poți cere daune-interese, despăgubiri, penalități etc.

3/ cu un termen de preaviz

O știi pe aia cu ”dragoste cu de-a sila nu se poate, da?”.

Deși nu ne place să ne concediem clienții, uneori suntem nevoiți să o facem.

Așadar vorbim de o notificare cu un termen de preaviz într-o formă sau alta.

Cum spuneam, clauzele astea nu sunt standard și trebuie negociate. După ce se negociază, li se dă o formă finală și se vor trece în contract.

Legea care guvernează contractul și instanța de judecată

Mai ales atunci când lucrezi cu clienți străini.

Dacă ai un client din Germania, Spania, Italia, SUA, UK etc, iar legea care guvernează contractul este legea din țara respectivă, asta înseamnă că … vrei nu vrei cam trebuie să știi ce zice legea aia.

Pentru că sunt clauze complet diferite de legea noastră și după ele te vei judeca.

Așa că dacă ți se pare că e la noi scump să te judeci, să vezi cum e prin alte țări.

Să știi că și atunci când ai un client străin, poți alege ca legea care guvernează contractul să fie cea din România, ca să joci la tine acasă cum s-ar spune (ai, n-ai mingea, tragi la poartă - citat din clasici)

Ce clauze poți să negociezi?

Ca să-ți răspund pe scurt, toate.

Poate că te așteptai la un alt răspuns, cum ar fi clasicul ”depinde”, dar nu.

Mai toate clauzele dintr-un contract se pot negocia.

Asta e și frumusețea lor și de aceea ți-am spus că este foarte important să ai contracte.

Evident, avem o regulă, dar și o excepție.

Regula: toate clauzele se pot negocia

Excepția: avem la un moment dat prin lege anumite dispoziții de la care nu putem să derogăm (iar asta înseamnă că trebuie să le iei ca atare).

Ne referim aici strict la contractele comerciale, între 2 părți private sau care nu aparțin unui domeniu reglementat. Spun asta pentru că aici avem și așa-numitele ”contracte de adeziune” (cum sunt și cele din domenii precum telecom, salubrizare etc.), care nu pot fi negociate și se acceptă ”ca atare”.

Cum negociezi clauzele dintr-un contract?

grup oameni

Acum, pentru că am văzut că totul (sau, mă rog, aproape totul, poate fi negociat), îți dai seama că este important să știi cum negociezi.

Am un modul întreg în curs despre asta, dar reiau aici elementele principale:

1/ gândește-te la toate situațiile de care te poți lovi cu afacerea ta

Pe măsură ce capeți experiență, te vei lovi de multe situații unde ți-ai fi dorit ca lucrurile să fie altfel.

Ca să fie altfel de data asta, e bine să le scrii în contract ca să le eviți (vezi cum ajungem la contracte de 30 de pagini?).

2/ fii flexibil

Nu porni de la atitudinea ”all or nothing”.

Nu vei putea obține din ceea ce îți dorești, pentru că și cealaltă parte la rândul ei vrea să-și protejeze interesele și să obțină tot

Dar dacă ambele părți vor, atunci nu mai obține nimeni nimic.

Vezi care sunt acele situații ”hard” pentru tine, de la care nu vrei sub nicio formă să te abați și care sunt acele situații ”soft” la care mai poți închide ochii.

3/ imaginează-ți cum ar fi colaborarea perfectă pentru tine

Poate că sună utopic, dar cam așa e.

După ce pui pe hârtie cum ar arăta o colaborare perfectă pentru tine (cu plusuri și minusuri, desigur), o să ai apoi o imagine de ansamblu care să te ajute să faci un schelet de contract.

Cum implementezi toate clauzele astea?

Am spus cam care sunt clauzele la care trebuie să fii foarte atent.

Și ce înseamnă să le negociezi.

Ți-am strecurat pe acolo că mai toate trebuie să fie după chipul și asemănarea afacerii tale.

Dar ce înseamnă asta?

Că în primul rând trebuie să îți dai seama care sunt acele lucruri din afacerea pe care vrei să le protejezi.

Știu că mergi pe ideea ”să vină mai întâi și apoi văd eu ce fac”, dar dacă banul vine fără protecție, nu mai vine. Adică rămâne așa, pe undeva pe acolo.

Iar un avocat nu va scrie un contract în locul tău. Adică îl va scrie, sigur, dar ca să știe ce anume să scrie acolo, trebuie ca tu să îi spui ce anume ai nevoie.

Ca să faci asta, trebuie să

emoticon bec
  • vezi care e flow-ul tău de lucru
  • te gândești care sunt elementele pe care vrei să le protejezi cel mai mult
  • știi ce anume vrei să obții din colaborarea cu clientul tău (iar aici să vezi dacă vorbim de un client pe termen scurt, mediu sau lung)

Ca să ajungi la forma acelui contract pe care ți-o dorești, e important să ai claritate, să fii deschis când vorbești cu avocatul tău și să îi spui, clar și răspicat ce anume-ți dorești (exact ca într-o relație )

Ce fel de contracte ai nevoie și de unde le iei?

Hai că am ajuns și la partea unde iese la iveală avocatul latent din mine.

Nu trebuie să:

  • iei contracte de pe internet pe care le găsești la liber
  • iei contracte de pe vreun prieten care ”îl folosește de mult timp și a fost totul ok”
  • iei contracte de pe internet, cu bani, dar de prin altă țară (UK, SUA etc.)
  • folosești ChatGPT sau vreun alt tool de generare cu AI ca să faci contractul
  • ceri contracte pe grupuri de la cineva care face și el ceva similar cu tine

Măi, dar de ce să nu fac asta?

Pentru că nu tot ceea ce găsești gratis pe internet este bun. De fapt, mai deloc.

Și ca să nu crezi că vorbesc aiurea, îți dau niște argumente:

1/ dacă cineva chiar a muncit la un contract, nu îl va da gratis

2/ contractele ”la liber” nu au clauzele care trebuie

3/ dacă cineva a plătit bani pentru un contract de la un avocat, de ce ți l-ar da gratis?

4/ afacerea ta e diferită de cea a prietenului tău, chiar dacă sunteți în același domeniu și faceți aceleași lucruri

5/ nu știe nimeni mai bine decât tine afacerea ta

Iar aici intervine în scenă contractul-cadru.

Contractul-cadru este un contract al tău, făcut fix după chipul și asemănarea afacerii tale, în termenii și condițiile tale, pe care-l dai clienților la semnat.

Adică să negocieze ei pe baza contractului tău.

Așa stabilești tu terenul de joacă.

La Avocatoo fix asta am făcut: am luat cele mai frecvente tipuri de contracte (prestări servicii,colaborare,consultanță, dezvoltare site web / software,social media) și le-am făcut cu instrucțiuni și explicații ca să știi exact ce ai de negociat și implementat.

Așadar, chiar ai nevoie de contracte de niște zeci de pagini

Ai înțeles acum cât de important este să ai un contract croit special pentru afacerea ta.

Așa ajungem la acele documente de zeci de pagini de care fugi.

Acum nu o să mai fugi de ele, ba mai mult, chiar le vei citi când îți vor fi puse în față.

Vestea bună este că nu trebuie să fie scrise neapărat în limbaj juridic. Poți folosi chiar și emoji (cum avem noi la Avocatoo în contracte) și să introduci exemple pe înțelesul tuturor ca să fie treaba treabă.

Iar ca un wrap-it up, când vorbim despre contracte, trebuie să știi că:

  • se negociază și chiar e indicat să o faci
  • pot fi un hit or miss – dacă nu sunt bine scrise, mai bine nu le ai
  • sunt necesare și atunci când faci afaceri cu prietenii sau familia
  • se particularizează fix după afacerea ta
  • nu trebuie să fie scrise în limbaj pompos de lemn
  • scopul lor este să te ajute în afacerea ta, nu să te blocheze
  • mai bine sufli în iaurt decât să te arzi

And it is a wrap! Acum știi cum să faci rost de bani pentru afacerea ta, la ce să fii atent ca să o menții mereu în parametri optimi de funcționare și cum să te ajuți de contracte ca să o protejezi.

Iar asta nu e tot: pe lângă această serie de articole pe InBusiness, te invit să urmărești și videourile noastre de pe TikTok și Instagram ca să descoperi și mai multe tips & tricks despre cum să-ți protejezi și să-ți scalezi afacerea ca antreprenor.

Ana-Maria Udriște

Ana-Maria Udriște

Sunt antreprenor cu background juridic, jonglez cu tehnologia și lumea digitală și sunt aici să te ajut să iei cele mai bune decizii pentru afacerea ta.

Am lucrat cu +4000 de freelanceri și antreprenori care fac peste 100K euro / an cu un singur obiectiv: să muncească cât vor, de unde vor și cum vor. Îmi place să explic lucrurile pe înțelesul tău, sunt pasionată de fitness și scriu despre business și viață în mod constant.

Accesibilitate

Dacă alegi să ascunzi meniul de accesibilitate, nu îl vei mai putea vizualiza, decât dacă ștergi istoricul de navigare și datele. Ești sigur că dorești să ascunzi interfața?