Actul european privind accesibilitatea – European Accessibility Act (EAA) este o directivă adoptată de Uniunea Europeană care vizează îmbunătățirea accesibilității persoanelor cu dizabilități la diverse produse și servicii din Uniunea Europeană (UE). Directiva se aplică tuturor firmelor și furnizorilor de servicii, obligându-i să își proiecteze produsele și serviciile în moduri care să respecte standardele de accesibilitate. EAA extinde setul de standarde dezvoltate de Consorțiul World Wide Web (W3C) pentru a asigura accesibilitatea conținutului web persoanelor cu dizabilități.
Domeniu de aplicare: EAA acoperă produse și servicii precum computere, bancomate, smartphone-uri, echipamente TV, servicii de telefonie, servicii de transport, servicii bancare, cărți electronice și comerț electronic.
Implementare: Statele membre ale UE au fost obligate să adopte legislația națională până în iunie 2022, aceste măsuri devenind aplicabile până în iunie 2025.
Nerespectarea acestor standarde poate duce la probleme juridice - dar, mai important, exclude persoanele care se bazează pe experiențe digitale accesibile.
Pentru aceste persoane, interacțiunea cu un computer reprezintă o problemă. În plus, dacă criteriul uman nu este suficient de puternic în decizia de a trece la implementarea noilor reglementări EAA, trebuie avut în vedere că persoanele cu dizabilități generează cheltuieli de 1 trilion de dolari, ceea ce ar trebui să fie un argument puternic pentru orice business să facă aceste investiții în accesibilitate.
Accesibilitatea web se bazează pe patru principii de bază cunoscute sub numele de POUR:
Atunci când vorbim despre accesibilitate web, trebuie să avem în vedere cele mai comune dizabilități și impactul acestora asupra interacțiunii. Accesibilitatea web este o disciplină complexă, care abordează o gamă diversă de dizabilități. Pentru a crea un mediu online cu adevărat incluziv, este important să înțelegeți ce tipuri de dizabilități pot avea utilizatorii.
Având în vedere acest lucru, haideți să discutăm despre cele mai frecvente dizabilități și cum ajută respectarea ghidurilor de accesibilitate web.
O dizabilitate vizuală poate include afecțiuni care variază de la lipsa totală a vederii până la deficiențe parțiale sau daltonism. Așadar, accesarea informațiilor online, observarea anumitor elemente de interfață sau identificarea formelor vizuale pot fi dificile pentru utilizatorii cu deficiențe de vedere.
Cum ajută accesibilitatea web:
Dizabilitățile auditive apar atunci când utilizatorii suferă de surditate sau pierdere a auzului, fie temporară, fie permanentă, ceea ce face dificilă accesarea oricărui conținut audio sau video
de pe web.
Cum ajută accesibilitatea web:
Uneori, un utilizator nu poate folosi mouse-ul sau atinge un ecran, ceea ce face mai dificilă navigarea și interacțiunea cu site-ul web.
Cum ajută accesibilitatea web:
Dizabilitățile cognitive se referă la dificultățile pe care o persoană le poate avea atunci când procesează informații. Aceste probleme includ dificultăți de învățare, tulburare de deficit de atenție sau deficiențe de memorie.
Cum ajută accesibilitatea web:
Pentru a asigura accesibilitatea e-mailurilor, este esențial să se ia în considerare dizabilitățile frecvente, precum deficiențele de vedere, de auz, cognitive sau de învățare, și să se garanteze compatibilitatea cu cititoarele de ecran pentru persoanele cu probleme vizuale. Tehnologiile de asistență permit accesarea conținutului în moduri variate. De exemplu, cititoarele de ecran și lupele de ecran sprijină persoanele cu deficiențe de vedere, în timp ce dispozitivele de indicare cu capul sau sistemele de urmărire a ochilor ajută persoanele cu dizabilități fizice. De asemenea, software-urile de citire a textului sau de dictare pot facilita accesul pentru persoanele cu dificultăți cognitive sau de învățare.Dacă ar fi să parcurgem cele mai bune practici și aspecte de luat în considerare pentru a face e-mailul accesibil ar trebui luate în considerare în principal criteriile de mai jos
Utilizatorii cu daltonism nu pot diferenția unele culori din e-mailul dvs., așa că, pentru a asigura accesibilitatea pentru persoanele cu daltonism, asigurați-vă că nu este singura metodă de transmitere a informațiilor importante. Contrastul culorilor poate pune, de asemenea, probleme abonaților cu dificultăți de vedere. Folosiți un contrast de culoare ridicat între diferite elemente din e-mailul dvs., în special între culorile textului
și cele de fundal. Există mai multe instrumente care permit o analiza a raportului de contrast al culorilor din e-mailul dvs.,
de exemplu:
Nu creați conținut care poate fi deranjant
Conținutul care clipește la anumite rate sau în modele, cum ar fi GIF-urile animate, poate provoca crize fotosensibile la unele persoane. Evitați conținutul care clipește sau include link-uri către videoclipuri care pot avea conținut similar. Doriți să includeți un GIF animat în e-mailul dvs.? Luați în considerare aceste instrucțiuni pentru a vă asigura că sunt accesibile:
Cum să creați GIF-uri animate accesibile în e-mail:
Preheaderele, așa cum sunt afișate în inbox, reprezintă textul care apare în continuarea subiectelor, iar aceste texte vor fi citite de un interpretator auditiv imediat după subiecte, pentru a aduce clarificări legate de conținutul e-mailului.
<div id="preview_text" style="display:none; font-size:1px; color:#ffffff; opacoty:0;overflow:hidden; > Alătură-te webminarului nostru pentru a explora detaliile accesibilității în email în 2025.</div>
Dar, spre deosebire de textul care se afișează în inbox, în cazul unui interpretator audio se va citi întreg textul definit în acest div, ceea ce înseamnă că poate clarifica foarte bine conținutul emailului.
<html lang=”ro”>
Ajută un interpretator text să selecteze limba în care a fost redactat emailul, astfel încât să ofere o interpretare corectă a textului.
Folosirea tag-ului “title” pentru a clarifica conținutul e-mailului
<html>
<head>
<title>Accessibility in web design</title>
</head>
Title-ul unui email este parcurs și el de cititoarele audio de text și poate clarifica mai mult conținutul mesajului dacă este gândit ca o continuare a subiectului și a preheaderului. Este un element care poate ajuta la captarea atenției legate de conținutul e-mailului. În plus, este foarte important să nu se folosească title-uri de pagină generice, pentru că pot crea ambiguitate.
În timp ce utilizatorii văzători pot scana vizual sau pot sări peste conținutul nerelevant, utilizatorii nevăzători trebuie să asculte întregul conținut al e-mailurilor, câte un mesaj pe rând. Adaptați conținutul scris din e-mailurile voastre pentru a transmite mesajul principal. De asemenea, luați în considerare cât de compatibil este designul vostru cu cititoarele de ecran populare.
Orice text mai mic de 14 pixeli pe ecranul unui desktop sau laptop necesită un anumit efort de citire. Utilizatorii pot crește nivelul de zoom pe dispozitivele lor pentru a-i ajuta să citească ecranele, dar acest lucru poate avea un impact negativ asupra e-mailului dvs., care poate apărea spart sau tăiat.
Textul poate apărea mai mic pe dispozitivele mobile, forțând utilizatorii să depună mai mult efort pentru a citi e-mailul. Folosiți headere pentru a crește dimensiunea minimă a fontului de la 14 la 16 pixeli pe dispozitivele mai mici pentru a ajuta utilizatorii să citească e-mailul dvs.:
@media screen and (max-width: 600px) {p.mobile {font-size: 16px;}}
Spațiați corect textul
Încercați să faceți blocurile de text mai ușor de citit, folosind o înălțime a rândului de 1,5 ori mai mare decât dimensiunea fontului, adică
<p style=”font-size:15px; line-height:20px;>Paragraf cu dimensiunea fontului și înălțimea liniei setate</p>
Luați în considerare și faptul că o spațiere prea mare a rândurilor face textul mai greu de citit pentru un alt segment de utilizatori, deci ar trebui stabilit un echilibru.
Evitați aliniatul “justified”
Textul aliniat justificat înseamnă că spațierea dintre litere și cuvinte este ajustată astfel încât textul să se potrivească perfect atât cu marginea din stânga, cât și cu cea din dreapta. Deși este foarte folosită, alinierea justificată generează o spațiere inconsistentă între cuvinte, ceea ce poate face ca textul să fie dificil de citit, în special pentru persoanele care suferă de dislexie. Textul aliniat la stânga s-a dovedit a fi mai ușor de citit pentru toți.
Crearea unui e-mail mai accesibil și mai ușor de citit nu depinde doar de modul în care este codificat e-mailul, ci și de modul în care este scris textul. Scrierea pentru accesibilitate implică umanizarea textului e-mailului dvs., ceea ce ajută la lizibilitate și la construirea unei comunicări 1:1 între dvs. și abonații dvs.
Alte câteva aspecte de luat în considerare:
Faceți link-urile accesibile
Asigurarea faptului că dimensiunea butoanelor dvs. este suficient de mare pentru a putea fi apăsate cu degetele pe dispozitivele mobile va ajuta ca emailul să fie mai accesibil. Un buton mai mare va fi benefic și pe desktop pentru cei care nu pot controla un mouse cu precizie.
Recomandat este ca textul butonului să nu fie „click aici”, ci să detalieze acțiunea care urmează. Oferirea contextului linkurilor va ajuta acești utilizatori să decidă dacă doresc să dea click sau nu.
De exemplu, dacă aveți un link care duce la o listă de scutece, utilizarea textului linkului, cum ar fi „Vezi mai multe scutece”, reduce ambiguitatea linkului pentru utilizatorii de cititoare de ecran. Reducerea ambiguității linkurilor este benefică pentru accesibilitatea e-mailurilor și este într-adevăr utilă pentru toți abonații. Nu le cere să citească contextul din jurul linkului, ceea ce este util pentru cei care doar scanează vizual e-mailurile și înțeleg mai rapid ce urmează. Eliminarea textului „click aici” de pe butoane va transforma, de asemenea, conținutul e-mailurilor dvs. într-unul mai clar de înțeles, în cazul în care acesta este înlocuit cu descrieri ale lucrurilor care se întâmplă accesând un link sau pașii care trebuie parcurși accesând un buton.
O frază ar trebui să ofere utilizatorului context despre destinația linkului. Atunci când acest lucru nu este posibil, contextul suplimentar poate fi furnizat prin etichetele asociate butonului, care sunt interpretate de cititoarele de ecran. De asemenea, pentru a crea un e-mail mai accesibil și mai clar pentru persoanele nevăzătoare, evitați să folosiți în eticheta de descriere a unei imagini același text ca numele produsului. Acest lucru ar face mesajul redundant pentru un cititor de ecran – vedeți exemplul din imaginea de mai jos.
Ați putea, în acest caz, fie să nu folosiți deloc atributul alt, pentru a evita redundanța, fie să-l completați cu alte caracteristici ale produselor, care să aducă informații suplimentare față de denumirile deja afișate sub imagini. De exemplu, „soluție pentru e”. Un alt aspect important este facilitarea accesului la linkuri folosind doar săgețile de la tastatură, fără a fi nevoie de mouse. Pentru ca acest lucru să fie posibil, linkurile trebuie definite cu atributul keyboard-focusable.
În exemplul 1, iconițele de social media sunt foarte apropiate, iar linkurile nu sunt accesibile din tastatură.
În exemplul 2, linkurile iconițelor de social media au suficient spațiu între ele, iar linkurile sunt accesibile din tastatură.
Utilizați corect atributul ALT
Atributul ALT - utilizat pentru afișarea textului alternativ - a fost o practică recomandată pentru e-mailuri încă de la începuturile e-mailurilor HTML, din cauza faptului că clienții de e-mail blocau imaginile în mod implicit. Textul utilizat într-un atribut ALT atașat unei imagini se afișează atunci când imaginea nu se încarcă. Acest lucru ajută abonatul să „vadă” e-mailul dacă are imaginile dezactivate în mod implicit în clientul său de e-mail sau dacă utilizează un cititor de ecran pentru a citi e-mailul.
Pentru a utiliza corect atributul ALT, contextul imaginii trebuie înțeles pe deplin în raport cu conținutul din jurul său. Mai întâi, trebuie să decideți dacă imaginea este funcțională, ilustrativă sau decorativă. Toate imaginile necesită atribute ALT, așadar un atribut ALT nul ar trebui utilizat pentru imaginile care nu trebuie citite de cititoarele de ecran sau care nu transmit informații esențiale pentru abonat.
Prezentarea tabelelor
<table border=”0” role=”presentation”>
<tr>
<th>Email</th>
<th>Accessibility</th>
</tr>
</table>
Folosirea tabelelor în email este o practică de bază pentru ca emailul să fie afișat corect. De aceea, este foarte important ca acestea să fie citite / interpretate corect de un cititor vocal de emailuri. Atunci când atributul role="presentation" nu este prezent, cititorul de texte va reda un text de forma:
„Tabel cu 3 coloane, celula din coloana 1, rândul 1 este goală, celula din coloana 2, rândul 1 este goală etc.”
Atunci când tabelul are atributul role="presentation", cititorul vocal va citi doar conținutul celulelor cu text, ignorându-le pe cele goale, astfel și timpul de redare se reduce la aproximativ o treime.
Recomandat este să folosiți cel mai potrivit tool pentru a testa accesibilitatea unui email. Un astfel de tool vă va oferi un raport, precum cel din imaginea alăturată, cu problemele de accesibilitate identificate.
Este co-fondator și Managing Partner al White Image, prima companie de email marketing din România, lansată în 2003. Pasionat de date și comunicare, a transformat hobby-ul într-un lider în marketing automatizat, cu sute de clienți în România și Europa Centrală. Din 2023, White Image face parte din grupul francez MediaPost și oferă soluții integrate prin email, SMS și WhatsApp. Compania a câștigat șase premii internaționale la Marketing Sherpa Award. Andrei este și profesor de email marketing și data management la IAA.
Informațiile regăsite pe acest blog nu sunt o recomandare de acțiune, sfaturi de investiții, informații juridice sau fiscale și nu reprezintă o ofertă de vânzare/cumpărare a oricărui instrument financiar. Ne-am asigurat că acest articol nu conține informații false sau înșelătoare în momentul publicării, dar nu garantăm exactitatea sau gradul de adevăr al acestuia. ING nu își asumă nicio răspundere pentru orice pierdere directă, indirectă sau consecință survenită în urma aplicării informațiilor din acest articol, cu excepția cazului în care se specifică altfel. Orice opinii, puncte de vedere sau estimări aparțin exclusiv autorilor și pot fi modificate fără notificare.
Distribuirea acestei publicații poate fi restricționată prin lege sau reglementări, iar persoanele care intră în posesia acesteia au obligația de a se informa și a respecta restricțiile impuse.
Articolele publicate pe acest blog se supun protecției drepturilor de autor, astfel încât conținutul nu poate fi reprodus, distribuit sau publicat de nicio persoană în niciun scop fără acordul prealabil expres al ING și menționarea sursei. Toate drepturile sunt rezervate.
Accesibilitate
Dacă alegi să elimini meniul de accesibilitate, nu îl vei mai putea vizualiza, decât dacă ștergi istoricul de navigare și datele. Ești sigur că dorești să ascunzi interfața?