Cum îți asiguri resursele financiare la început de drum sau când trebuie să scalezi?

Soluții inovative în 2023 care să te ajute să crești

Să fii antreprenor în 2023 poate că pare ”floare la ureche”, mai ales când vezi atâtea persoane în mediul online care reușesc să aibă o afacere de succes și să implementeze un lifestyle la care visezi de atâta timp.

Până să te arunci cu capul înainte și să zici ”de mâine fac asta”, hai să vedem care sunt metodele prin care poți să-ți asiguri cashflow-ul. Atât la început de drum, dar și atunci când vrei să duci afacerea la următorul nivel. Cum sună un 10.000 euro pe lună? Exact. Hai să trecem prin ele.

Oamenii nu-și dau seama că în 2023 poți să faci o afacere profitabilă dacă stai în pantaloni scurți și ai un laptop în brațe. Din orice colț al lumii care-ți oferă o conexiune la internet.

Așadar … cum faci rost de bani pentru afacerea ta?

1. Aduci bani de acasă

Până să intrăm în ceea înseamnă efectiv să ”aduci bani de acasă”, trebuie să vedem ce înseamnă să ai o firmă.

Ești asociat unic și administrator în SRL-ul tău (asta înseamnă că deții 100% din acea firmă) sau ești asociat cu încă o persoană (sau mai multe) și poți fi sau nu administrator în acea firmă.

Important este ca tu să deții, adică să ai părți sociale ca să ai o firmă sau o parte din ea. Dacă ești doar administrator, firma respectivă nu este a ta, ci tu doar îi reprezinți, faci chestiuni administrative curente.

Să aduci bani de acasă înseamnă să creditezi societatea. Adică să o împrumuți.

Știu că pare SF, mai ales dacă ești asociat unic și administrator. Dar ține minte că tu nu ești una și aceeași persoană cu societatea, ci sunteți persoane complet diferite.

Spre exemplu: eu, Ana-Mara Udriște, sunt asociat unic și administrator în FIRMA MEA CEA MAI TARE SRL. Chiar dacă eu dețin 100% din ea, suntem diferiți. Așa că eu, Ana-Maria Udriște, voi împrumuta FIRMA MEA CEA MAI TARE SRL cu o anumită sumă. Asta se numește creditarea societății.

Sfat: nu poți plăti din contul tău personal, dar să ceri ca facturile / bonurile să fie pe firma ta. Cheltuielile firmei trebuie să fie făcute din conturile firmei tale. Tocmai de aceea vii la ING ca să deschizi un cont curent pentru firmă. Că altfel îl foloseai pe al tău peste tot.

Acum hai să vedem ce îți trebuie:

  1. un contract de împrumut între tine, ca asociat și societate.
  2. bani ca să împrumuți firma

Vei putea împrumuta firma în două moduri:

  1. în numerar, când te duci cu bani cash
  2. prin virament bancar (din contul tău de ING transferi către contul ING al firmei tale și banii vor apărea imediat)

Sfat: de fiecare dată când faci un transfer bancar, trebuie să scrii la detalii plată ”Împrumut asociat conform contract nr. X din data de …. ”. Ca să ai o evidență clară contabilă.

Mai departe, persoana care se ocupă de contabilitatea ta va ști ce să facă cu aceste informații.

Ce este foarte important să prevezi în acest contract de împrumut?

  1. perioada împrumutului: când trebuie să-ți restituie firma înapoi banii
  2. cum se va face returnarea împrumutului: vei primi toată suma o dată sau în mai multe tranșe
  3. primești dobândă la acești bani împrumutați sau nu?

Exact - toate astea se scriu în contractul de împrumut.

Cum îți iei banii înapoi? Fie în numerar, adică cash, fie iarăși prin transfer bancar din contul ING al firmei în contul tău, unde la detalii plată trebuie să scrii ”Restituire împrumut asociat”.

Poți scapă de adusul banilor de acasă? Realist, nu. Pentru că atunci când faci firma, ai zero (0) bani, dar cheltuielile vin imediat: abonamente la diverse instrumente, licențe, echipamente, site etc. Așa că primul lucru pe care-l vei face va fi să … împrumuți firma ta.

2. Vinzi în avans

Probabil că te-ai înscris și tu pe diverse site-uri sau formulare unde persoana X te punea să te înscrii pe o listă de așteptare ca să beneficiezi de un preț special. Sau îți vindea ”ceva” la un preț special, de lansare.

Asta se numește ”pre-sale”. Sau vânzare în avans.

Și o împărțim între produse digitale și produse fizice.

Pre-sale pentru produse digitale

Să spunem că ai de gând să lansezi un curs, un PDF, un e-book sau un serviciu de mentorat. Nu este gata încă, dar vrei să ”testezi” piața și să vezi dacă ai persoane care vor să cumpere de la tine produsul respectiv.

Nimic mai simplu.

Faci un pre-sale.

Uite un exemplu: anunți în comunitatea ta că vei lansa un curs video de tip tutorial despre cum să te machiezi singură. Vrei să îl scoți la 1.500 lei, ca preț normal. Dar pentru cei care plătesc în avans, vei avea un preț special de 1.000 lei, adică o reducere de 33%.

Dacă nu ai o firmă, îți vor vira banii în cont și vei emite facturile atunci când vei înființa firma. Dacă ai deja o firmă, e și mai simplu - le poți trimite un simplu link de plată și gata.

Ai mai multe avantaje dacă faci asta:

1. îți asiguri un cashflow, chiar și la început de drum

2. ții comunitatea aproape pentru că le oferi ceva ”extra”

3. ai o mai mare predictibilitate asupra veniturilor

Când am lansat ”Legal Researcher Pro”, am avut vânzări de 24.750 euro în 2 săptămâni, iar cursul urma să fie lansat peste 3 săptămâni. Am vândut cu un simplu Google Forms, unde oamenii puteau să-și lase datele și un link de plată.

Practic, am vândut o mare parte din curs până să fie lansat

Asta m-a ajutat să știu cum îmi aloc resursele, dacă merită sau nu ”să trag” și, bineînțeles, să am o bază financiară care să mă ajute să nu fiu stresată și să-mi aloc resursele necesare și atenția asupra acestui produs. Win-win.

Pre-sale pentru produse fizice

La fel stau lucrurile și în cazul produselor fizice. Aici nu vorbesc de dropshipping (mergem mai jos acolo).

Uite un exemplu: pictezi manual jardiniere din lemn care dau minunat cu niște muscate roșii pe terasele oamenilor, mai ales la ceas de seară când stai să te răcorești alături de un pahar de vin rose.

Dar asta înseamnă că ai nevoie de:

1. materie primă (lemn, culori etc.)

2. să știi că cineva chiar va cumpăra produsele respective

3. liniște sufletească când îți dedici timpul pentru asta

Poți pune anunțuri pe grupurile de comunități de pe Facebook și să scrii pe Instagram despre asta. Dacă jardinierele tale costă 100 de lei bucata, le poți da cu 80 de lei la pre-sale sau să oferi transportul gratuit. Încasezi banii în avans și știi clar că ai o comandă pe care te poți baza.

O afacere nu este diferită de interacțiunile umane, doar că încercăm noi să o complicăm. Cu cât devii mai uman, cu atât lucrurile sunt mai simple.

3. Faci dropshipping

Să spunem că nu ai un produs digital, nu vrei să faci nimic al tău, dar vrei să vinzi niște produse de prin alte părți.

Nu ne referim aici la importuri, distribuție și toate cele, că e o discuție lungă.

Să spunem că vrei să vinzi obiecte de decorațiuni pentru evenimente (că tot este perioada nunților, botezurilor și petrecerilor). Dar nu vrei să-ți faci ditamai stocul pentru că nu știi cine și ce cumpără (rozul ăla trebuie să fie roz-somon, nu roz-bomboană).

Soluția ta atunci este să faci dropshipping.

  • Clientul îți plasează ție o comandă

  • Tu dai mai departe comanda către furnizor (poate fi chiar și din China)

  • Furnizorul trimite direct comanda către client în numele tău

Cum funcționează un sistem de dropshipping? Simplu.

Tu probabil că știi de dropshipping doar de China, însă poți face inclusiv în România și este un business pe care-l poți scala cu un minim de efort, dacă ai cunoștințele necesare și apelezi la specialiști.

Investiția ta este minimă (îți trebuie un site și să găsești furnizori care să lucreze în sistem de dropshipping), iar apoi poți vedea cum scalezi mai departe.

Hint 1: sunt multe branduri de succes care au început inițial de la dropshipping și apoi și-au făcut propria lor linie de produse. Gymshark este unul din ele.

Hint 2: chiar și în sistem de dropshpping îți poți particulariza produsele cu logo-ul și brandul tău, doar că nu le ții în stoc.

4. Cu toții preferăm abonamentele

Abonamentele sau, așa cum le știi tu, cele de tipul subscription-based, ne plac din două motive:

1. nu ne dau pagubă în buget

2. ne permit să avem un cashflow constant

Oferă comunității tale un abonament care să îi aducă avantaje de preț și / sau de oferte ”extra”.

Uite un exemplu: dacă ai un salon de stilizare sprâncene și, în mod normal, serviciul tău de bază costă 120 de lei, poți ”vinde” un abonament de 6 programări la doar 600 de lei în loc de 720 de lei cât ar costa în mod normal. Cu condiția ca programările să fie făcute la cel mult 3 săptămâni.

Și încă un exemplu: dacă ești instructor de fitness sau nutriționist, este dificil să lucrezi cu multe persoane 1 la 1 pentru că timpul tău este limitat. Iar când nu mai ai timp, vrei să facturezi mai mult. Dar dacă le-ai oferi acces de tip abonament, lunar, la un grup pe care îl faci pe WhatsApp? Clienții se ajută între ei, tu te concentrezi doar într-un loc și poți să ai predictibilitate financiară.

5. Adaugi o nouă linie de venit prin produse digitale

Nu te gândești prea mult la produse digitale, mai ales dacă vii dintr-o zonă în care ești mai pe clasic.

Produsele digitale au următoarele avantaje:

  • investiția este minimă
  • se pot cumpăra de multe ori
  • sunt versatile
  • oamenii le vor

Dacă pentru businessurile online e simplu, ce facem cu cele tradiționale? Cum le-am putea transforma în produse digitale?

Mergem fix pe exemplele de mai sus:

1. dacă faci jardiniere, poți face un tutorial online prin care să înveți persoanele cum să picteze pe lemn

2. dacă faci stilizare de sprâncene, poți face un e-book denumit ”Fii regina sprâncenelor tale„ în care îți înveți clienții cum să îți stilizeze zilnic acasă sprâncenele ca să le întrețină mai mult și să aibă acea privire dramatică de fiecare dată când ies din casă.

6. Alegi un credit cu bani în aceeași zi

Există momente când vei avea nevoie de bani în aceeași zi (sau pe acolo) pentru afacerea ta: ai furnizori de plătit, salarii de dat sau pur și simplu găsești o oportunitate pentru un utilaj și trebuie să profiți atunci. Se întâmplă și nu trebuie să intri în panică.

E bine să știi că există o soluție pentru asta: se numește Credit Util pentru IMM-uri și poți primi în aceeași zi până la 500.000 lei pentru o perioadă de cel mult 5 ani de zile. Nu trebuie să iei toată suma și nici nu trebuie să te duci pe toată această perioadă, dar este un instrument care te ajută atunci când ești impas și ai neapărat nevoie de bani.

7. Apelezi la factoring

Dacă afacerea ta este o companie mare, poți apela la factoring. Este o soluție care se folosește cu succes în piață și-ți permite să jonglezi cu finanțele ca să nu ai probleme de cashflow. 

Dar trebuie să-ți explic un pic cum funcționează factoringul. 

Imaginează-ți că ai o afacere cu prăjituri. Ai un client care vine și cumpără o prăjitură în fiecare zi, dar nu are întotdeauna bani la el, așa că îți promite că îți va plăti mai târziu. Problema este că ai nevoie de bani acum pentru a cumpăra mai multă materie primă, ca să ai faci mai multe prăjituri.

Dar tu ai vândut 100 de prăjituri și ai încasat banii doar pentru 90 de prăjituri (asta numim ”termenul de plată” din contracte - care poate fi la 10, 15, 60, 90, 120 de zile, depinde cum se înțeleg părțile). 

În loc să  aștepți acel client să-ți plătească prăjturile, un prieten de-al tău, banca în cazul nostru, îți propune un plan: banca îți dă banii pe care ți-i datorează clientul, iar când clientul îți va plăti în cele din urmă, banii vor merge la bancă. În schimb, banca îți cere o mică parte din banii pe care ți i-ar da clientul - asta pentru că banca îți dă banii mai devreme.

Spre exemplu: să spunem că o 1 prăjitură costă 10 lei. Clientul tău trebuie să-ți plătească 10 prăjituri, adică 100 de lei, dar nu are la momentul respectiv acei bani. Banca înțelege situația prin care treci și vrea să te ajute să nu ajungi cu afacerea blocată, așa că ”plătește” 100 de lei pentru clientul tău. Acum, tu nu mai ai probleme de cashflow, pentru că ai primit banii de la bancă, dar în același timp clientul tău o să-ți dea cândva și acei 100 de lei pe care ți-i datorează. Ca să nu primești și de la client 100 de lei și să îi dai băncii înapoi 100 de lei pentru că te-a ajutat, banii pe care clientul tău ți-i datorează ajung direct la bancă. Bineînțeles, aici intervin și niște comisioane, pentru că banca te ajută cu bani mai devreme ca să nu rămâi cu businessul blocat.

Asta este, în esență, factoringul. Este un mod prin care afacerile pot obține banii de care au nevoie mai repede, în loc să aștepte să fie plătite de clienții lor.

Acum știi că e chiar simplu să deschizi o afacere și să o scalezi

Ca antreprenor, partea financiară este dificil de gestionat, mai ales că nu te gândești ”dincolo de afacerea ta” ca să vezi și alte soluții care ar putea să-ți aducă bani. 

În 2023, ai o lume digitală la un click distanță pe care o poți folosi pentru orice fel de afacere, chiar și pentru una tradițională. Trebuie doar să înțelegi conceptele și să le aplici ca să lucreze pentru tine.
 

Ana-Maria Udriște

Sunt antreprenor cu background juridic, jonglez cu tehnologia și lumea digitală și sunt aici să te ajut să iei cele mai bune decizii pentru afacerea ta.

Am lucrat cu +4000 de freelanceri și antreprenori care fac peste 100K euro / an cu un singur obiectiv: să muncească cât vor, de unde vor și cum vor. Îmi place să explic lucrurile pe înțelesul tău, sunt pasionată de fitness și scriu despre business și viață în mod constant.