Lidia Fați, Dacris “Resemnarea nu face parte din valorile mele”

Interviu cu d-na Lidia Fați, fondatorul companiei Dacris, unul dintre liderii locali în distribuția de produse de papetărie

„12% din totalul vânzărilor Dacris sunt produse eco”

Când ați început să fiți preocupată de sustenabilitate? Cum era sustenabilitatea privită atunci, cum credeți că este privită astăzi?

Cred că anul 2006 a fost momentul în care am fost pentru prima dată preocupată de sustenabilitate. Era anul în care Pilot Pen lansa gama de instrumente de scris Pilot BeGreen, prima gamă de instrumente de scris fabricată din minim 70% materii prime reciclate. Atunci am lansat și noi primul Catalog Eco Office, din care nu cred că am vândut ceva doar pentru caracteristicile eco. Atunci, în 2006, articolele eco de birou erau privite ca o bizarerie, acum lucrurile s-au schimbat, dar, din păcate, mai ales la nivel declarativ. Vă pot spune totuși că noi, la Dacris, în anul 2024, avem 12% vânzări de produse eco din totalul vânzărilor.

Sunteți, dacă pot spune așa, un ambasador al sustenabilității. Care sunt resorturile personale care vă fac să susțineți această idee?

Personal, cred că trebuie să avem grijă de lumea în care trăim. Până la urmă, este singura pe care o avem, deocamdată, și îmi doresc ca și eu, și copiii mei, să se bucure în continuare de soare, de mare, de natură. Și cred că fiecare dintre noi este important. Până la urmă, suma comportamentelor personale este egală cu ceea ce se întâmplă în lume, deci fiecare pas mic, făcut de fiecare dintre noi în direcția sustenabilității, contează.

Companiile dvs activează, între altele, în comercializarea cu produse de papetărie și activitate de tipografie. Cum se manifestă sustenabilitatea în aceste domenii?

Despre noi, spunem că suntem pionieri pe piața soluțiilor eco pentru birou. Începând din anul 2006, am lansat pe piața românească Pilot BeGreen, prima colecție de instrumente de scris eco, așa cum v-am spus. De atunci, am adăugat an de an produse noi la oferta noastră de produse eco.  Aproximativ 10% din portofoliul nostru sunt produse reciclate și peste 50% sunt produse reciclabile.

Suntem interesați să asigurăm circularitatea produselor noastre, ceea ce înseamnă că suntem preocupați de ce se întâmplă cu produsele noastre după ce își încheie ciclul de viață. Concret, ne educăm clienții să recicleze corect deșeurile produse din activitatea de birou (deșeuri de hârtie și carton, deșeuri de plastic, deșeuri de metal, deșeuri periculoase – baterii, deșeuri electrice, deșeuri de tonere folosite).

Oferim clienților noștri soluții de produse eco pentru toate produsele din categoriile pe care le comercializăm: papetărie, tipar, igienă & curățenie, business gifts, mobilier, echipamente de protecție, administrativ.

Din august 2021, Dacris a devenit membru semnatar al Pactului Global al Organizației Națiunilor Unite, cea mai mare inițiativă de dezvoltare durabilă din lume, din care fac parte exclusiv organizații care își desfășoară activitățile în moduri care îndeplinesc responsabilitățile fundamentale în domeniile: drepturilor omului; drepturilor muncii; protejării mediului; anticorupției. Suntem singura companie românească din domeniul nostru de activitate care a aderat la pactul ONU.

În anul 2024, Ecovadis, cea mai mare autoritate în evaluarea sustenabilității afacerilor, ne-a acordat Silver Sustainability Rating. Scorul remarcabil de 70 din 100 de puncte, ne plasează în primele 8 % din cele aproximativ 130 000 de organizații evaluate, din peste 220 de industrii și din peste 180 de țări, când vine vorba de sustenabilitate!

Tipografia noastră din Constanța, așezată la mal de mare, cu vreme însorită aproape tot anul, are din anul 2024 o sursă de energie verde. Mașinile de tipar, iluminatul și încălzirea funcționează acum cu energie regenerabilă, produsă cu ajutorul unui sistem fotovoltaic cu o putere instalată de 180 kW și a unui sistem de pompe de căldură de 160 kW. În acest fel, în primul an de funcționare, emisiile de CO2 vor scădea de la 79,61 tone CO2 la 28,41 tone CO2. Cele 51,2 tone emisii de CO2 pe care nu le mai producem într-un an, înseamnă cantitatea de CO2 absorbită anual de aproximativ 2000 de arbori.

Care este atitudinea autorităților în privința sustenabilității? Unde credeți că s-ar putea face lucrurile mai bine? 

Cred că recomandările ar putea fi înlocuite cu programe clare, care să aducă schimbări în comportamentul individului și al companiilor. Mi-a plăcut, spre exemplu, foarte mult, o campanie care se desfășoară în capitala Danemarcei, Copenhaga. Locuitorii și turiștii care demonstrează un comportament sustenabil (merg cu bicicleta, colectează deșeurile din oraș, partcipă la acțiuni eco de voluntariat) sunt răsplătiți cu prânzuri gratuite, excursii cu caiacul sau vizite la muzeu. Astfel de programe, extrapolate poate și la nivel de companii, ar putea să aducă o implicare mult mai mare a fiecăruia dintre noi în ceea ce privește un comportament eco.

În mediul de afaceri românesc se face o diferențiere destul de clară între stat și privat. Există această diferențiere și în ceea ce privește atitudinea față de sustenabilitate?

În mediul privat se comunică mult mai mult pe subiect și se investesc bugete mari pe partea de comunicare. Când vine însă vorba despre un comportament cu adevărat sustenabil, care începe și cu produsele pe care le consumi în fiecare zi la locul tău de muncă, lucrurile se schimbă și principalul criteriu devine prețul. Poate că aici ar trebui să lucreze sistemul privat: să mute o parte din bugetele de comunicare despre sustenabilitate către consumul efectiv de produse sustenabile.

Vorbiți-ne despre un proiect de sustenabilitate pe care îl considerați important sau de care sunteți în mod special atașată. 

Sunt în mod special atașată de prima acțiune de împădurire pe care am organizat-o în anul 2010. Colegul nostru care se ocupa cu gestionarea deșeurilor, Marius, a strâns toți banii din comercializarea deșeurilor de hârtie, carton, tonere etc. și cu aceștia am mers în Mărginimea Sibiului și am plantat copaci. La Copăcei a rămas numele acțiunii! Am venit cu copii, cu soți, cu soții, am mers cu tractorul la locul de plantare, am făcut picnic cu brânză veche de oaie, ceapă verde și pâine proaspăt coaptă și am plantat 1.000 de copăcei ... A fost unul dintre cele mai frumoase momente din istoria Dacris! Din 2010, am participat la trei acțiuni de împădurire în zona Mărginimii Sibiului, unde am plantat aproximativ 4.000 de copăcei. Avem colegi care merg des în zonă și ne trimit poze cu copăceii plantați de noi. Este impresionant să vezi cum cresc copacii plantați de tine!

Multă lume consideră că valul de fenomene meteo extreme cu care ne confruntăm de niște ani încoace - seceta prelungită, incendiile de vegetație, valul interminabil de căldură din vara aceasta – e un semn că lupta pentru protejarea planetei e deja pierdută. Cum îi convingem pe sceptici, pe cei resemnați sau descurajați, că merită să acționăm în continuare în sprijinul sănătății mediului? 

Ca antreprenor cu 30 de ani vechime în mediul de afaceri românesc, știu sigur că nimic nu este imposibil. Și mai știu că milioane de oameni care acționează într-un sens, pot să aducă o schimbare. La toate acestea se adaugă progresul tehnologic, AI-ul, care sunt convinsă că ne vor oferi soluții din ce în ce mai bune. Și, până la urmă, resemnarea nu a făcut niciodată parte din valorile mele!
Articol publicat în luna septembrie 2024.

in BUSINESS

in BUSINESS

Articolele de tip interviu din inBusiness aduc în prim-plan afaceri și antreprenori de succes, a căror evoluție și poveste poate să inspire și să ofere un exemplu pentru alți antreprenori. Punctele de vedere, exemplele și informațiile din articolele interviu aparțin exclusiv persoanelor intervievate. Pentru mai multe informații despre cele prezentate, te invităm să te adresezi companiei sau antreprenorului din articol.

Informațiile regăsite pe acest blog nu sunt o recomandare de acțiune, sfaturi de investiții, informații juridice sau fiscale și nu reprezintă o ofertă de vânzare/cumpărare a oricărui instrument financiar. Ne-am asigurat că acest articol nu conține informații false sau înșelătoare în momentul publicării, dar nu garantăm exactitatea sau gradul de adevăr al acestuia. ING nu își asumă nicio răspundere pentru orice pierdere directă, indirectă sau consecință survenită în urma aplicării informațiilor din acest articol, cu excepția cazului în care se specifică altfel. Orice opinii, puncte de vedere sau estimări aparțin exclusiv autorilor și pot fi modificate fără notificare.

Distribuirea acestei publicații poate fi restricționată prin lege sau reglementări, iar persoanele care intră în posesia acesteia au obligația de a se informa și a respecta restricțiile impuse.

Articolele publicate pe acest blog se supun protecției drepturilor de autor, astfel încât conținutul nu poate fi reprodus, distribuit sau publicat de nicio persoană în niciun scop fără acordul prealabil expres al ING și menționarea sursei. Toate drepturile sunt rezervate.

Accesibilitate

Dacă alegi să ascunzi meniul de accesibilitate, nu îl vei mai putea vizualiza, decât dacă ștergi istoricul de navigare și datele. Ești sigur că dorești să ascunzi interfața?