Își amintești primul tău an de antreprenoriat? Toată lumea te întreba probabil: “Cum stai cu baza ta de contacte?” Tu te uitai lung la centralizarea contactelor tale de business și realizai că, deși teoretic mintea ta accepta că trebuie să faci mai mult efort și să dedici timp pentru a construi relații, simțeai că ”a face networking” nu îți venea natural! Să nu mai amintim că nimeni nu ți-a predat acest topic prin facultate sau la vreo școală de business… Părea o competență esențială, dar care se construia numai prin practică constantă.
Dar ai trecut peste acele momente, te-ai împins de la spate – să mergi la evenimente, chiar și la cele la care nu aveai chef… să cunoști potențiale contacte utile pentru business-ul tău. Ai exersat îndelung cum să te prezinți, cum să faci ”small talk”, cum să hrănești discuția cu informații utile, cum să afli informații.
După un timp ai sesizat că efortul merită. Ai înțeles că a face business networking nu înseamnă doar a face schimb de QR cu datele tale de contact, ori cărți de vizită, pe la vreo conferință sau prin vreo comunitate de antreprenori - pe care le arunci apoi prin vreun sertar și îți spui apoi cu mândrie ”Wow, ce de networking am făcut…”
Nu. Ai înțeles că business networking înseamnă a construi relații de durată pe termen lung, relații utile pentru accelerarea business-ului tău, relații pe care trebuie să le hrănești constant, oferindu-ți mai întâi suportul și apoi consumând din creditul acelor relații. Și da, ai mai înțeles un lucru, că business networking poate însemna nu numai să-ți generezi ție business, dar și conexiunilor tale, jucând un rol activ de Conector. Oare câți clienți ai câștigat săptămâna aceasta datorită rețelei tale?
Astăzi ai înțeles că business networking nu mai e opțional în antreprenoriat – e un vector de oportunitate, nicidecum o piedere de timp. Azi efortul tău e constant. Azi ai o bază de contacte pe care o hrănești cu grijă. Dar ai pus oare o strategie la baza efortului tău de networking, una care funcționează și îți generează constant oportunități de business, de vizibilitate, de implicare în proiecte interesante?
Gândește-te care sunt acele 7 persoane care, dacă te-ar cunoaște mai bine, dacă ar înțelege mai bine valoarea pe care o poți oferi, pot schimba și accelera, prin deciziilor lor, evoluția business-ului tău? Când participi la evenimente doar când ești invitat, când răspunzi la mesaje doar când ai timp, când adaugi contacte fără o direcție clară - asta înseamnă că faci networking reactiv. Este un networking pasiv, aleatoriu și adesea consumator de energie - fără rezultate vizibile.
Când însă pui la baza eforturilor tale de networking un obiectiv strategic, precis, legat de dezvoltarea business-ului tău, de acces la lideri de opinie ori creșterea vizibilității – atunci efortul tău e proactiv, e calibrat constant, abia atunci putem vorbi de networking strategic.
Networking strategic - este abilitatea ta de a construi relații de business cu scopul accelerării obiectivelor tale de business și de a influența pe termen lung la masa deciziilor.
Menționez mai jos trei motive care sper să conteze pentru tine:
Sper că ți-am deschis interesul pentru o abordare strategică asupra eforturilor tale de networking. Nu vrei să fii unul din antreprenorii care fac erori majore în acest proces, ca de exemplu:
Lipsa de consecvență, monolog în loc de dialog – pot afecta serios orice efort de networking.
În antreprenoriat, RELAȚIILE - nu conexiunile, sunt de multe ori mai valoroase decât resursele. Networkingul strategic înseamnă să fii relevant, memorabil și recomandat în cercurile care contează. Investind în conexiuni autentice nu îți crești doar vizibilitatea, ci îți accelerezi evoluția. Nu aștepta „momentul potrivit” – construiește-ți rețeaua azi și îți va deveni propriul sistem de suport atunci când business-ul o va cere.
Articol publicat în iulie 2025
Edupreneur, Leadership Facilitator, Personal Brand Strategist și Public Speaking Coach cu peste 25 de ani de experiență în corporate leadership și antreprenoriat. A fondat Public Speaking School și BrandingYOU, prima agenție de personal branding din Europa de Est, ajutând lideri, antreprenori și profesioniști să-și construiască branduri autentice și să-și crească vizibilitatea.
Cu o carieră de 16 ani în corporații globale precum Vodafone și Oracle, unde a condus echipe și centre de servicii de peste 2 miliarde de dolari, Amalia și-a transformat expertiza într-o misiune educațională. Până în prezent, a instruit peste 6.000 de profesioniști, a fost speaker la evenimente internaționale și a publicat numeroase articole în presa de business.
Informațiile regăsite pe acest blog nu sunt o recomandare de acțiune, sfaturi de investiții, informații juridice sau fiscale și nu reprezintă o ofertă de vânzare/cumpărare a oricărui instrument financiar. Ne-am asigurat că acest articol nu conține informații false sau înșelătoare în momentul publicării, dar nu garantăm exactitatea sau gradul de adevăr al acestuia. ING nu își asumă nicio răspundere pentru orice pierdere directă, indirectă sau consecință survenită în urma aplicării informațiilor din acest articol, cu excepția cazului în care se specifică altfel. Orice opinii, puncte de vedere sau estimări aparțin exclusiv autorilor și pot fi modificate fără notificare.
Distribuirea acestei publicații poate fi restricționată prin lege sau reglementări, iar persoanele care intră în posesia acesteia au obligația de a se informa și a respecta restricțiile impuse.
Articolele publicate pe acest blog se supun protecției drepturilor de autor, astfel încât conținutul nu poate fi reprodus, distribuit sau publicat de nicio persoană în niciun scop fără acordul prealabil expres al ING și menționarea sursei. Toate drepturile sunt rezervate.
Accesibilitate
Dacă alegi să elimini meniul de accesibilitate, nu îl vei mai putea vizualiza, decât dacă ștergi istoricul de navigare și datele. Ești sigur că dorești să ascunzi interfața?