Networking strategic

Acceleratorul afacerii tale

Își amintești primul tău an de antreprenoriat? Toată lumea te întreba probabil: “Cum stai cu baza ta de contacte?” Tu te uitai lung la centralizarea contactelor tale de business și realizai că, deși teoretic mintea ta accepta că trebuie să faci mai mult efort și să dedici timp pentru a construi relații, simțeai că ”a face networking” nu îți venea natural! Să nu mai amintim că nimeni nu ți-a predat acest topic prin facultate sau la vreo școală de business… Părea o competență esențială, dar care se construia numai prin practică constantă. 

Dar ai trecut peste acele momente, te-ai împins de la spate – să mergi la evenimente, chiar și la cele la care nu aveai chef… să cunoști potențiale contacte utile pentru business-ul tău. Ai exersat îndelung cum să te prezinți, cum să faci ”small talk”, cum să hrănești discuția cu informații utile, cum să afli informații.

După un timp ai sesizat că efortul merită. Ai înțeles că a face business networking nu înseamnă doar a face schimb de QR cu datele tale de contact, ori cărți de vizită, pe la vreo conferință sau prin vreo comunitate de antreprenori - pe care le arunci apoi prin vreun sertar și îți spui apoi cu mândrie ”Wow, ce de networking am făcut…” 

Nu. Ai înțeles că business networking înseamnă a construi relații de durată pe termen lung, relații utile pentru accelerarea business-ului tău, relații pe care trebuie să le hrănești constant, oferindu-ți mai întâi suportul și apoi consumând din creditul acelor relații. Și da, ai mai înțeles un lucru, că business networking poate însemna nu numai să-ți generezi ție business, dar și conexiunilor tale, jucând un rol activ de Conector. Oare câți clienți ai câștigat săptămâna aceasta datorită rețelei tale?

Astăzi ai înțeles că business networking nu mai e opțional în antreprenoriat – e un vector de oportunitate, nicidecum o piedere de timp. Azi efortul tău e constant. Azi ai o bază de contacte pe care o hrănești cu grijă. Dar ai pus oare o strategie la baza efortului tău de networking, una care funcționează și îți generează constant oportunități de business, de vizibilitate, de implicare în proiecte interesante? 

Cum faci tranziția de la business networking la networking strategic, ca accelerator al business-ului tău? 

Gândește-te care sunt acele 7 persoane care, dacă te-ar cunoaște mai bine, dacă ar înțelege mai bine valoarea pe care o poți oferi, pot schimba și accelera, prin deciziilor lor, evoluția business-ului tău? Când participi la evenimente doar când ești invitat, când răspunzi la mesaje doar când ai timp, când adaugi contacte fără o direcție clară - asta înseamnă că faci networking reactiv. Este un networking pasiv, aleatoriu și adesea consumator de energie - fără rezultate vizibile.

Când însă pui la baza eforturilor tale de networking un obiectiv strategic, precis, legat de dezvoltarea business-ului tău, de acces la lideri de opinie ori creșterea vizibilității – atunci efortul tău e proactiv, e calibrat constant, abia atunci putem vorbi de networking strategic. 

Networking strategic - este abilitatea ta de a construi relații de business cu scopul accelerării obiectivelor tale de business și de a influența pe termen lung la masa deciziilor.
 

De ce ai investi timp și resurse în networking strategic? 

Menționez mai jos trei motive care sper să conteze pentru tine:

  1. Vizibilitate în cercuri relevante pentru obiectivele tale de business: atunci când ești prezent în ecosisteme potrivite, în cluburi de business selecte, la evenimente relevante pentru business-ul tău, devii o prezență asociată cu profesionalism, expertiză, inițiativă. Networkingul strategic te poziționează corect la masa deciziilor, alături de profesioniști care pot face diferența în business-ul tău.
  2. Acces mai rapid la parteneriate sau finanțare: Dacă te-ai săturat să bați la uși reci, poți ajunge în fața persoanelor de decizie prin recomandări calde, din propria ta rețea de contacte strategice. Fie că ai nevoie de un investitor, o recomandare sau o resursă critică pentru accelerarea obiectivelor tale de business, relațiile tale strategice îți vor oferi întotdeauna un avantaj competitiv.
  3. Surse de inspirație și învățare continuă: Se spune că cei mai buni lideri învață din conversații și ascultare activă nu numai din cârți. Ori înconjurându-te de oameni care au succes în domeniile lor, oameni care își setează standarde înalte – poți face din rețeaua ta de contacte strategice o sursă de inspirație, o sursă de idei, know how și perspective noi pentru business-ul tău.

Investește în Networking Strategic – iată câțiva pași importanți în abordarea ta:

  1. Desenează-ți cercul magic al influenței tale! Desenează trei cercuri concentrice. În cercul din interior, mapează contactele de a căror decizie poate depinde accelerarea business-ului tău și dă o notă relației voastre actuale pe o scară de la 1-5. Dacă nu ai o relație cu aceste contacte, creează o listă cu potențiali Conectori. Pune în dreptul fiecărui contact strategic o lista de acțiuni ce se vor regăsi în agenda ta săptămânală - altfel știi ce se spune... nu se întâmplă.
  2. Fă-ți un inventar al contactelor / comunități / parteneri! In cercul doi, listează acele persoane care funcționează ca ”giranți”,susținători pentru tine și business-ul tău, care te pot recomanda celor din cercul nr.1. Întreabă-te cum îi poți ajuta la rândul tău?
  3. Planifică-ți din timp activitățile tale de networking!  În cartea sa, ”Never eat alone”, Keith Ferazzi subliniază cât de important este să nu iei prânzul singur, o metaforă frumoasă legată de faptul că networkingul strategic necesită planificare, strategie, consecvență, execuție fără amânare.
  4. Acționează echilibrat online și offline! Networking nu înseamnă numai a-ți întreține baza de contacte online cu comunicări în social media, înseamnă și un efort concentrat offline.
  5. Măsoară-ți eforturile tale de networking! Fii consecvent în eforturile tale, fă follow-up și definește-ți criteriile de succes. Ce înseamnă pentru tine să ai succes în efortul tău de networking strategic? 

Sper că ți-am deschis interesul pentru o abordare strategică asupra eforturilor tale de networking. Nu vrei să fii unul din antreprenorii care fac erori majore în acest proces, ca de exemplu: 

  1. Lipsa unui obiectiv clar.  Trebuie să știi ce cauți prin acest efort: Parteneri? Clienți? Expunere? Mentorat? Nu vrei să-ți epuizezi resursele într-un proces care nu-ți aduce nimic.
  2. Te concentrezi pe volum în loc să te concentrezi pe calitate. Faptul că ai 5000 de contacte în LinkedIN si 10,000 de urmăritori nu înseamnă că ai un network strategic. Calitatea relațiilor, viteza lor de reacție și suport - este cea care contează.
  3. Apelezi la contactele tale strategice doar în criză. Trebuie să hrănești constant acele relații ca ele să fie viabile, să evolueze. Oferă-ți constant suportul, înainte de a cere la rândul tău suport!

Lipsa de consecvență, monolog în loc de dialog – pot afecta serios orice efort de networking.

În antreprenoriat, RELAȚIILE - nu conexiunile, sunt de multe ori mai valoroase decât resursele. Networkingul strategic înseamnă să fii relevant, memorabil și recomandat în cercurile care contează. Investind în conexiuni autentice nu îți crești doar vizibilitatea, ci îți accelerezi evoluția. Nu aștepta „momentul potrivit” – construiește-ți rețeaua azi și îți va deveni propriul sistem de suport atunci când business-ul o va cere. 

Articol publicat în iulie 2025

Amalia Sterescu

Edupreneur, Leadership Facilitator, Personal Brand Strategist și Public Speaking Coach cu peste 25 de ani de experiență în corporate leadership și antreprenoriat. A fondat Public Speaking School și BrandingYOU, prima agenție de personal branding din Europa de Est, ajutând lideri, antreprenori și profesioniști să-și construiască branduri autentice și să-și crească vizibilitatea.
Cu o carieră de 16 ani în corporații globale precum Vodafone și Oracle, unde a condus echipe și centre de servicii de peste 2 miliarde de dolari, Amalia și-a transformat expertiza într-o misiune educațională. Până în prezent, a instruit peste 6.000 de profesioniști, a fost speaker la evenimente internaționale și a publicat numeroase articole în presa de business.


Informațiile regăsite pe acest blog nu sunt o recomandare de acțiune, sfaturi de investiții, informații juridice sau fiscale și nu reprezintă o ofertă de vânzare/cumpărare a oricărui instrument financiar. Ne-am asigurat că acest articol nu conține informații false sau înșelătoare în momentul publicării, dar nu garantăm exactitatea sau gradul de adevăr al acestuia. ING nu își asumă nicio răspundere pentru orice pierdere directă, indirectă sau consecință survenită în urma aplicării informațiilor din acest articol, cu excepția cazului în care se specifică altfel. Orice opinii, puncte de vedere sau estimări aparțin exclusiv autorilor și pot fi modificate fără notificare.

Distribuirea acestei publicații poate fi restricționată prin lege sau reglementări, iar persoanele care intră în posesia acesteia au obligația de a se informa și a respecta restricțiile impuse.

Articolele publicate pe acest blog se supun protecției drepturilor de autor, astfel încât conținutul nu poate fi reprodus, distribuit sau publicat de nicio persoană în niciun scop fără acordul prealabil expres al ING și menționarea sursei. Toate drepturile sunt rezervate.