Oportunități europene 2025: Programele STAGE și SKI.F.T.

Programul STAGE (Sustainable Transition to the Agile and Green Enterprise)

STAGE este un ecosistem care oferă întreprinderilor sprijin dedicat pentru transformarea afacerilor industriale europene. Scopul programului este de a ajuta IMM-urile să își dezvolte planurile de tranziție către sustenabilitate și să le pregătească pentru investiții și finanțări private.

IMM-urile care operează în sectorul industrial pot depune proiecte pentru apelul lansat în cadrul Programului STAGE (tranziție către sustenabilitate și întreprinderi verzi). Apelul este deschis, iar termenul limită pentru depunerea cererilor este 31 mai 2025. 

Primul pas este completarea formularului de solicitare, disponibil aici.

Odată confirmată înregistrarea, IMM-ul trebuie să intre pe platformă și să completeze online evaluarea primară a eligibilității. Toate firmele care îndeplinesc criteriile de eligibilitate pot beneficia de sprijin în cadrul Programului STAGE. 

Criteriile de eligibilitate sunt:

  • Întreprinderea este un IMM. O entitate juridică este considerată IMM dacă respectă Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei Europene și ghidul de calificare pentru IMM-uri aici. Pe scurt, este vorba despre firme cu mai puțin de 250 de angajați și o cifră de afaceri anuală mai mică de 50 de milioane EUR și/sau un bilanț anual total care nu depășește 43 de milioane EUR.
  • Întreprinderea are sediul într-un stat membru al UE sau într-o țară eligibilă (Albania, Armenia, Bosnia și Herțegovina, Insulele Feroe, Georgia, Islanda, Israel, Kosovo, Moldova, Muntenegru, Macedonia de Nord, Norvegia, Serbia, Tunisia, Turcia, Ucraina).

IMM-urile eligibile pot beneficia de serviciile oferite în cadrul programului STAGE și pot aplica pentru granturi. 

Vor fi alese 2 000 de IMM-uri, cărora le vor fi alocați consilieri cu experiență în domeniul sustenabilității. Aceștia vor ghida firmele în tot procesul lor de transformare. 

Programul are trei faze:

Etapa 1: Evaluarea inițială a sustenabilității. Aceasta constă în evaluarea preliminară a performanței, evaluarea amprentei de carbon, evaluarea alinierii activităților firmei la taxonomia de mediu.
Se vor elabora planuri de acțiune pentru tranziție pentru cel puțin 500 de IMM-uri care finalizează această etapă.

Etapa 2: Formarea angajaților. Partenerii STAGE au creat module de formare pentru a-i ajuta pe angajații firmelor eligibile în tranziția către sustenabilitate.

Etapa 3: Servicii de consiliere pentru elaborarea planurilor de investiții și atragerea de fonduri private. Prin intermediul programului de granturi STAGE, 100 de IMM-uri vor primi până la 50 000 euro. Cele mai performante 20 de firme vor beneficia de consultanță financiară specifică.

Găsești mai multe detalii aici.

În cadrul SKI.F.T. cooperativele și întreprinderile din economie socială cu mai puțin de 50 de angajați pot primi mentorat, sprijin în dezvoltarea afacerilor și sprijin financiar pentru a-și adapta modelele de afaceri. 

Programul urmărește să sprijine întreprinderile eligibile în colaborarea lor cu partenerii lor locali, precum și cu partenerii din lanțul valoric verde, inclusiv prin întărirea capacității de comunicare.  

Apelul este deschis, iar termenul limită pentru depunerea cererilor este 29 iunie 2025.

Programul este destinat exclusiv întreprinderilor din economia socială (EES) și prevede oferirea de sprijin financiar direct pentru a permite EES să achiziționeze servicii suplimentare de consolidare a capacităților care să le ajute să finalizeze și să înceapă punerea în aplicare a noilor lor modele de afaceri.

Scopul este de a contribui la consolidarea rezilienței, a capacității de inovare, a competitivității și a sustenabilității întreprinderilor mici și micro cooperatiste și a întreprinderilor de economie socială (EES), pentru a crea un impact social și a le facilita tranziția la economia verde. Aplicanții la această cerere pot solicita un sprijin financiar de până la 6 700 EUR. Cererile trebuie să fie depuse de un singur solicitant.

Odată selectate, întreprinderile sociale vor beneficia de:

  • Participarea la patru seminarii transnaționale (prezență fizică) și trei seminarii online de consolidare a capacităților
  • Schimburi de experiență online și posibilitatea de a crea parteneriate 
  • Dezvoltarea metodologiei SKI.F.T., inclusiv a setului de instrumente de lucru
  • Servicii de consiliere 
  • Servicii de coaching/sprijin în afaceri la nivel local
  • Sprijin financiar direct 
  • Comunicare

Găsești mai multe detalii aici

Programul EIC Accelerator 2025

Acceleratorul EIC sprijină întreprinderile (în principal IMM-uri, inclusiv cele nou-înființate) care au potențialul de a se dezvolta pe noi piețe sau de a le perturba pe cele existente. Acceleratorul EIC oferă o combinație unică de finanțare între 0,5 și 12,5 milioane EUR și servicii de accelerare a afacerilor.

Apelul este deschis, iar termenul limită pentru depunerea cererilor este 18 decembrie 2025.

EIC Accelerator vizează inovațiile bazate pe descoperiri științifice sau tehnologice („tehnologie avansată”), în cazul cărora este nevoie de o finanțare semnificativă pe o perioadă lungă de timp înainte ca aceste firme să poată genera profit. Firmele de acest tip întâmpină greutăți în atragerea capitalului, deoarece riscurile sunt prea mari. Finanțarea și sprijinul oferite prin EIC Accelerator sunt concepute pentru a permite acestor categorii de firme scalarea într-o perioadă scurtă de timp.

EIC Accelerator sprijină etapele ulterioare ale dezvoltării tehnologice, precum și creșterea acestora. Totuși, componenta tehnologică a inovației trebuie să fi fost testată și validată în laborator sau în alt mediu relevant (de exemplu, cel puțin nivelul 5 de pregătire tehnologică). Acceleratorul EIC urmărește să sprijine firmele în care finanțarea europeană devine o garanție pentru atragerea altor investitori privați.

Solicitanții pentru acceleratorul EIC pot depune propuneri pe două linii de buget: 

  • EIC Accelerator Open, care nu are priorități tematice predefinite și este deschis propunerilor din orice domeniu al tehnologiei sau de utilizare a tehnologiei;
  • EIC Accelerator Challenges, care vizează domenii predefinite și tehnologii strategice.

Găsești mai multe detalii aici

Programul Up2Circ

Up2Circ este un proiect care își propune să accelereze și să intensifice tranziția IMM-urilor către economia circulară. Prin Up2Circ, pot fi dezvoltate inițiative utile și eficiente, adaptate nevoilor specifice ale fiecărei companii.

Apelul se va deschide pe 1 martie, iar termenul limită pentru depunerea cererilor este 30 aprilie 2025.

Tranziția unei firme către economia circulară începe cu faza „Wake-Up2Circ”, care arată ce oportunități poate oferi IMM-urilor economia circulară. Împreună cu consilierul dedicat Up2Circ, IMM-ul își elaborează un plan de acțiune detaliat cu următorii pași care trebuie urmați pentru a deveni mai circular. 

IMM-urile pot participa la Academia Up2Circ, care este un set de module de formare, fiecare dintre acestea prezentând detalii pentru implementarea soluțiilor circulare și incluzând informații privind utilizarea tehnologiilor avansate și a inovării sociale în circularitate. 

IMM-urile care doresc să meargă mai departe - să își schimbe modelele de afaceri sau să pună în aplicare măsuri specifice de tranziție către produse, procese și servicii circulare - pot solicita finanțare UE de 15 000 sau 50 000 EUR, în funcție de scopul și proiectului. 

Proiectele trebuie să fie depuse de un singur IMM care îndeplinește următoarele două criterii de eligibilitate:  

  • IMM-ul dovedește că are cunoaștere și experiență în domeniul economiei circulare.

Înainte de a depune aplicația, solicitanții trebuie să fi participat activ la programul de training online Up2Circ Academy. 
Participarea activă este definită ca finalizarea a cel puțin 50% din modulele de e-learning. Participarea este verificată prin sisteme online bazate pe numele companiei. Prin urmare, este esențial să includeți informații complete în profilul participantului.

  • Consultanță personalizată. Solicitanții trebuie să încarce Raportul de evaluare Up2Circ, completat cu sprijinul unui consilier Up2Circ. Consilierul Up2Circ va asista solicitantul în procesul de evaluare a circularității, urmată de completarea Raportului de evaluare Up2Circ, care va prezenta punctele tari, punctele slabe și sugestiile de îmbunătățire. Pentru a asigura acoperirea geografică, Up2Circ cooperează în acest sens cu multiplicatori, în special consilierii de sustenabilitate ai rețelei Enterprise Europe Network (EEN).

Găsești mai multe detalii aici.

Articol publicat în martie 2025

Informațiile regăsite pe acest blog nu sunt o recomandare de acțiune, sfaturi de investiții, informații juridice sau fiscale și nu reprezintă o ofertă de vânzare/cumpărare a oricărui instrument financiar. Am verificat cu atenție informațiile din acest articol pentru a evita erorile sau informațiile înșelătoare la momentul publicării, însă nu putem garanta exactitatea completă a acestora. ING nu își asumă nicio răspundere pentru orice pierdere directă, indirectă sau consecință survenită în urma aplicării informațiilor din acest articol, cu excepția cazului în care se specifică altfel. Orice opinii, puncte de vedere sau estimări aparțin exclusiv autorilor și pot fi modificate fără notificare.

Distribuirea acestei publicații poate fi restricționată prin lege sau reglementări, iar persoanele care intră în posesia acesteia au obligația de a se informa și a respecta restricțiile impuse.

Articolele publicate pe acest blog se supun protecției drepturilor de autor, astfel încât conținutul nu poate fi reprodus, distribuit sau publicat de nicio persoană în niciun scop fără acordul prealabil expres al ING și menționarea sursei. Toate drepturile sunt rezervate.
 

Cristina Bălan

Cristina Bălan

Cristina este consultant în sustenabilitate. După o experiență de 14 ani în cadrul Organizației Națiunilor Unite, a intrat în antreprenoriat. Este inginer de mediu, deținând specializări și certificări internaționale în raportarea de sustenabilitate, sisteme de management al sustenabilității evenimentelor (ISO20121) și achiziții sustenabile (ISO20400). Din 2015, de când a co-fondat CSR BootIQ, firmă de consultanță care oferă servicii și cursuri de sustenabilitate, a lucrat alături de clienți din sectorul bancar, farma, retail, FMCG, IT, telecom, transport&logistică. Din 2019 face parte din Comitetul de Supraveghere al organizației Global Reporting Initiative, fiind în prezent vicepreședinta acestui organism. Din 2022, este Sustainability Advisor & Mentor în cadrul Europe Enterprise Network, cea mai mare rețea globală de sprijin pentru IMMuri.

Accesibilitate

Dacă alegi să ascunzi meniul de accesibilitate, nu îl vei mai putea vizualiza, decât dacă ștergi istoricul de navigare și datele. Ești sigur că dorești să ascunzi interfața?