Vocea Clientului, calea spre inima oamenilor și succesul afacerilor

Drumul spre Inima Clientului trece prin Vocea Clientului

“Dragă companie furnizoare de servicii,
 
Nu știu ce ar trebui să fac ca să fiu în atenția ta, dar eu cred că nu îți pasă foarte mult de mine.
 
Te-ai modernizat (înțeleg), dar ai uitat că eu nu pot să mă adaptez atât de repede sistemelor tale moderne. Pot să cumpăr mai ușor (și îmi e clar că pentru tine este important acest lucru), dar, dacă am o problemă atunci când cumpăr, eu cu cine să vorbesc? Stau minute în șir și aștept cu telefonul la ureche (dacă am fost norocos și am găsit un număr de telefon la tine pe site), în timp ce mi se spune cât de important sunt. Le răspund roboților repede, de teamă să nu îmi închidă telefonul și scriu mesaje pentru roboți care vor să pară altceva decât sunt. Abia aștept să vorbesc cu un cineva care să mă asculte și să înțeleagă ce îmi doresc. Uneori e foarte greu să vorbesc cu oameni, dar e din ce în ce mai greu să vorbesc cu oameni amabili care au răbdare cu nepriceperea mea și care își doresc să mă ajute.
Sunt de acord să îmi înregistrezi vocea (ca mijloc probator, cum zici tu), dau click și accept orice (uneori nu știu ce accept pentru că nu stau să citesc tot) doar pentru a reuși să mă conectez cu cineva care mă poate ajuta.
Nu cer multe. Aș vrea să fiu ascultat doar și te rog mult, drag furnizor, să asculți cu atenție ce îți spun:
Ai crescut iar prețurile până la cer, ți-ai schimbat tonul cu care îmi vorbești, îmi trimiți sute de emailuri, îmi invadezi și telefonul cu multe SMS-uri în care mă ademenești cu reduceri, îmi răspunzi repede când cumpăr ceva, dar îmi răspunzi greu sau deloc atunci când am o problemă pe care tot tu mi-ai creat-o. Ești rece și am uneori impresia că ai investit în tehnologie doar pentru a reduce cheltuielile tale și pentru a le crește pe ale mele. Am multe de spus. Aș putea chiar acum să îți fac unele sugestii care să te ajute. Ți-am mai făcut sugestii în trecut în formularele pe care mi le tot trimiți și mă rogi să-ți fac sugestii, dar nici măcar nu mi-ai mulțumit, nu m-ai întrebat nimic, nu am văzut nicio schimbare. Tot ce vreau este să mă auzi. Vreau să mă auzi, vreau să mă asculți, vreau să mă asiguri că îți pasă de mine și acum după ce am cumpărat.”

Acestea ar fi cuvintele pe care mulți clienți le-ar putea scrie unor furnizori de servicii.

Clienții sunt și vor fi întotdeauna oameni. Oamenii sunt emoționali și au nevoie de conectare. Pe măsură ce sistemele automate se înmulțesc, ele (sistemele) au tendința să înlocuiască vorba bună, conectarea umană, emoția, empatia. Unele reușesc destul de bine să mimeze empatia, dar tot nu reușesc o conectare 100% așa cum numai un om este capabil. Nu zic că sistemele automate nu sunt bune. Dimpotrivă, cred că angajații din prima linie chiar au nevoie de sisteme și procese bine puse la punct pentru a fi în stare să fie atenți la nevoile clienților lor. Zic doar că întotdeauna clientul va fi om și că drumul spre inima clientului trece prin vocea clientului. Cu cât știi mai bine să asculți ce spun clienții tăi, cu atât poți să devii mai bun. Mai explic în câteva rânduri (știu că nu pot să cuprind chiar tot) ce este vocea clientului și apoi vin cu câteva idei pentru a folosi acest minunat instrument care te poate duce spre inima clientului.

Ce este VOCEA clientului (VoC)?

Trecând dincolo de ideea că cele mai bune idei vin de la clienți, că ,de cele mai multe ori, informațiile despre competiție tot de la clienți le afli, că tot clienții te pot ajuta să vezi ce nu merge bine în organizația ta și să repari, vocea clientului este un element important care poate să îți consolideze o cultură organizațională sănătoasă și iubitoare de clienți. Vocea clientului ascultată în mod constant, te poate ajuta să modelezi comportamente umane în organizația sau în departamentul tău, comportamente pe care altfel nu le-ai modela foarte ușor.
Vocea clientului nu este un departament, ci este o adevărată instituție. Este instituția care respectă clientul și care deschide larg ferestrele (urechile) din organizația ta pentru a lăsa să intre ideile venite de la clienți. Și nu doar ideile clienților, ci și supărările, ofurile și blestemele acestora, pentru că toate pot fi vindecătoare.
Vocea clientului nu este un procent de satisfacție sau insatisfacție, ci este o expresie verbală rostită sau scrisă de client așa cum vrea el și cum simte el.

 

Vocea clientului, de cele mai multe ori, vrea să fie doar VOCE, nu vrea să fie SCRISOARE sau e-mail și nu vine întotdeauna pe canalele pe care am vrea noi să vină. Clienții nu vor să vorbească în pătrățelul în care îl trimitem noi să scrie (pe e-mail de exemplu, sau într-un formular de pe site). Clientul vrea să vorbească unde vrea el, cum vrea el și când vrea el. De cele mai multe ori, atunci când are o problemă, clientul vrea să vorbească la telefon cu cineva care să-l ajute. Conform unui studiu făcut de Microsoft la nivel global cu 5088 de respondenți, clienții preferă să vorbească la telefon atunci când au o problemă (voce/telefon - 34%, e-mail - 17%, live chat – 15%, online self-service – 9%, social media – 4%, sms/text 3%)
Vocea clientului este umană. Clientul va fi întotdeauna om, va avea inteligență umană și emoție (îmi vine să scriu emoție umană, dar îmi dau seama ce ridicol sună - am aflat de curând că AI  poate mima emoția și empatia). Clientul nostru iubește tehnologia doar dacă aceasta își vede de treaba ei și îl ajută. Dacă se preface că îl ajută sau dacă îl împiedică în a-și folosi vocea cum vrea el, atunci spune că vrea să vorbească cu un OM.

 

Vocea clientului e de două feluri: solicitată și nesolicitată. Adică unii clienți vorbesc și neîntrebați și pe unde au ei chef. Este bine când ne vorbesc de bine pe unde au ei chef, e rău când ne critică pe unde au ei chef. În cartea “Cultura Serviciilor Superioare” (Editura Publica), Ron Kaufman ne spune că ar fi bine ca uneori să le spunem clienților ceva de felul următor: “Dacă vă supără ceva în colaborarea noastră, vă rog să-mi spuneți imediat mie ca să pot rezolva, iar dacă vă place mult colaborarea noastră, vă rog să spuneți tuturor”.
Vocea clientului poate să fie mieroasă sau poate să fie otrăvită, țipătoare, jignitoare, amenințătoare și este importantă oricum ar fi ea. Sigur că vrem doar voce mieroasă, dar vocea supărată ne poate ajuta cel mai mult dacă trecem de emoția negativă aruncată pe noi.

Vocea clientului nu este un departament, ci este o adevărată instituție. Este instituția care respectă clientul și care deschide larg ferestrele (urechile) din organizația ta pentru a lăsa să intre ideile venite de la clienți. Și nu doar ideile clienților, ci și supărările, ofurile și blestemele acestora, pentru că toate pot fi vindecătoare.
Vocea clientului nu este un procent de satisfacție sau insatisfacție, ci este o expresie verbală rostită sau scrisă de client așa cum vrea el și cum simte el.

 

Vocea clientului, de cele mai multe ori, vrea să fie doar VOCE, nu vrea să fie SCRISOARE sau e-mail și nu vine întotdeauna pe canalele pe care am vrea noi să vină. Clienții nu vor să vorbească în pătrățelul în care îl trimitem noi să scrie (pe e-mail de exemplu, sau într-un formular de pe site). Clientul vrea să vorbească unde vrea el, cum vrea el și când vrea el. De cele mai multe ori, atunci când are o problemă, clientul vrea să vorbească la telefon cu cineva care să-l ajute. Conform unui studiu făcut de Microsoft la nivel global cu 5088 de respondenți, clienții preferă să vorbească la telefon atunci când au o problemă (voce/telefon - 34%, e-mail - 17%, live chat – 15%, online self-service – 9%, social media – 4%, sms/text 3%)
Vocea clientului este umană. Clientul va fi întotdeauna om, va avea inteligență umană și emoție (îmi vine să scriu emoție umană, dar îmi dau seama ce ridicol sună - am aflat de curând că AI  poate mima emoția și empatia). Clientul nostru iubește tehnologia doar dacă aceasta își vede de treaba ei și îl ajută. Dacă se preface că îl ajută sau dacă îl împiedică în a-și folosi vocea cum vrea el, atunci spune că vrea să vorbească cu un OM.

 

Cum poți folosi vocea clientului în organizația ta?

Indiferent că ai doar trei clienți sau sute de mii de clienți este important să asculți și să folosești vocea clientului pentru că, în acest fel, poți deveni mai bun și poți câștiga mai mulți clienți. Iată aici câteva moduri de a folosi vocea clientului:
 

  1. Să ai în organizație un proces eficient de obținere, revizuire și răspuns la vocea clientului. Cu alte cuvinte, ar trebui să te preocupe să găsești vocea clientului indiferent unde, cum și de ce se exprimă ea, ar trebui să o studiezi cu atenție și să vezi ce îți spune și ar trebui să răspunzi (fie să rezolvi, dacă este o reclamație, fie doar să răspunzi, dacă este o sugestie sau un compliment).
  2. Să construiești o cultură centrată pe client, adică o cultură organizațională de tip „Service Culture” în care angajații ascultă în fiecare zi vocea clientului (reclamațiile, sugestiile și complimentele) și creează planuri de îmbunătățire pe baza ei. Dacă liderii aduc în permanență vocea clientului în echipele lor, oamenii devin mai conștienți că pot avea impact în îmbunătățirea serviciilor. De exemplu, un client de-al nostru trimitea în fiecare zi, către toate sucursalele din țară, vocea clientului din ziua precedentă (adică toate reclamațiile și complimentele venite ieri). Apoi, fiecare manager de sucursală discuta timp de 15 min cu angajații situațiile respective și ce se poate face mai bine. Poate că nu toți o făceau perfect, poate că nu era suficient timp, dar oamenii auzeau în fiecare zi vocea clientului și asta avea un impact foarte bun asupra lor. Probabil că știți că Jeff Bezos (omul acela bogat de la Amazon) era obsedat de retenția clienților. El avea la fiecare ședință cu managerii un scaun liber la masă și le spunea colegilor că acela este scaunul pe care stă clientul. Apropo de obsesia pentru importanța clientului, când aveți timp, vă rog să numărați de câte ori pronunță Jeff Bezos cuvântul „CUSTOMER” în acest video.
  3. Să încorporezi Vocea Clientului în programele de educație din companie. Fie că introducem în fiecare zi o sesiune de Voice of the Customer în echipa noastră, fie că introducem această sesiune în orice modul de educație, vom avea foarte mult de câștigat pe termen lung.
  4. Să faci accesibilă exprimarea vocii clientului. Clienții, când au problemă, intră pe site și caută la secțiunea “contact” un număr de telefon. Sunt cei mai fericiți dacă găsesc un număr de telefon la care răspunde o persoană amabilă și dornică să ajute.
  5. Liderii de la cel mai înalt nivel ar trebui să aibă întâlniri regulate cu clienții pentru a discuta despre ce se poate îmbunătăți, cum putem fi mai buni pentru ei, ce lucruri îi supără și îi pot face să plece, dar și ce lucruri îi pot face să ne recomande, să ne laude.
  6. Să creezi o echipă internă de transformare care ar putea lansa proiecte de îmbunătățire pe baza informațiilor pe care le obține de la client.

Vocea Clientului  a devenit, de-a lungul timpului, nu doar un instrument util, ci un element esențial pentru succesul unei afaceri moderne. Ascultând cu atenție și acționând în funcție de feedback-ul clienților, liderii pot crea nu doar produse și servicii mai bune, ci și medii de lucru mai cooperante și satisfăcătoare pentru angajați. Astfel, se construiește un ecosistem în care atât clienții, cât și angajații contribuie la creșterea și consolidarea afacerii. Invit liderii de organizații să valorifice Vocea Clientului pentru a dezvolta o cultură organizațională puternică, care atrage angajați foarte buni și care păstrează clienți fideli.

Articol publicat în noiembrie 2024

Elena Călin

Elena Călin

Este specializată pe procese de transformare organizațională de tip Service Culture și acreditată pe trei metodologii: Human Synergistics InternationalTM (din 2005), Life Orientation -LIFOTM (din 2005) și Uplifting Service Singapore- Ron Kaufman (din 2016). A predat ca lector invitat la Universitatea București - Facultatea de Administrație și Afaceri și la Frankfurt School of Finance and Management (2010-2018). În 2014 a fost selectată de un fond de investiții din Germania pentru a face parte, timp de doi ani, dintr-o echipă internațională de transformare a unui institut de micro-finanțare în bancă din Muntenegru. În 2016 a fost certificată la Munchen de BMW AG și a implementat în România un proiect de transformare a dealerilor BMW cu componente de cutomer loyalty, tehnologizare și reorganizare. Elena Călin este și membră în Asociația Internațională a Facilitatorilor și se implică în proiecte de voluntariat cu impact pozitiv în societate.

Informațiile regăsite pe acest blog nu sunt o recomandare de acțiune, sfaturi de investiții, informații juridice sau fiscale și nu reprezintă o ofertă de vânzare/cumpărare a oricărui instrument financiar. Ne-am asigurat că acest articol nu conține informații false sau înșelătoare în momentul publicării, dar nu garantăm exactitatea sau gradul de adevăr al acestuia. ING nu își asumă nicio răspundere pentru orice pierdere directă, indirectă sau consecință survenită în urma aplicării informațiilor din acest articol, cu excepția cazului în care se specifică altfel. Orice opinii, puncte de vedere sau estimări aparțin exclusiv autorilor și pot fi modificate fără notificare.

Distribuirea acestei publicații poate fi restricționată prin lege sau reglementări, iar persoanele care intră în posesia acesteia au obligația de a se informa și a respecta restricțiile impuse.

Articolele publicate pe acest blog se supun protecției drepturilor de autor, astfel încât conținutul nu poate fi reprodus, distribuit sau publicat de nicio persoană în niciun scop fără acordul prealabil expres al ING și menționarea sursei. Toate drepturile sunt rezervate.

Accesibilitate

Dacă alegi să ascunzi meniul de accesibilitate, nu îl vei mai putea vizualiza, decât dacă ștergi istoricul de navigare și datele. Ești sigur că dorești să ascunzi interfața?