Împreună cu Start-up.ro am provocat 3 antreprenori ING să ne vorbească despre afacerea lor în doar 5 minute.
Întrebările au curs rapid, cu 30 de secunde timp de răspuns și am aflat de la Lio-Metal, Fabio Pizza și E-Acumulatori cum și-au reinventat afacerile, cu mult curaj și susținere din partea ING, reușind astfel să profite de oportunități de pe piață și să se dezvolte mai ușor.
LIO-METAL a fost înființată de Ion Luca, directorul general al companiei în 2009. A fost momentul când Ion Luca a vrut să vadă dacă poate să facă ceva pe cont propriu. Dar a deschis afacerea imediat după criza economică din 2008 și exista mereu pericolul de a nu încasa banii, iar afacerea să nu funcționeze, pentru că prețurile erau extrem de volatile.
“În plus, provocarea a fost să reușim să ne facem cunoscuți pe această piață și să-i convingem pe clienți că putem să le oferim produsele dorite, dar și cele mai bune servicii. La început, au fost luni întregi în care expediam sute de faxuri pe zi către potențialii clienți, deci un volum de muncă enorm”, povestește Ion Luca, directorul general al companiei.
Compania a început ca distribuitor și comercializa produse metalurgice. Dar afacerea a evoluat. Astăzi e printre liderii de piață și produce materiale metalurgice din oțel, ajungând la o cifră de afaceri de 11 milioane de euro în 2021, în creștere cu 92% față de 2020 și un profit net de 1,9 milioane de euro.
Creștere prin parteneriat cu banca
Pentru a face acești pași de-a lungul anilor de existență ai companiei, Ion Luca s-a bazat pe un parteneriat solid cu ING Bank.
„Un sprijin important în dezvoltarea afacerii noastre l-am primit din partea partenerilor ce ne-au oferit capital de lucru, respectiv de la instituțiile de creditare. Parteneriatul început în 2019 cu ING Bank ne-a oferit posibilitatea certă și sigură în domeniul investițional, dar și comercial de extindere a capacitatilor de productie, creșterea portofoliului de produse comercializate și crearea de noi locuri de muncă.“, a precizat Ion Luca.
Cu ajutorul fondurilor obținute, LIO-METAL a investit în creșterea creșterea capacității de producție prin achiziționarea de utilaje performante, precum abkanturi (utilaj specializat în îndoirea foilor de tablă, folosită în industria confecțiilor metalice), linii de profile zincate pentru armarea ferestrelor din PVC pentru sisteme de pereți tip rigips, prese și matrite de executat accesorii pentru pereți sistem rigips, linie de debitat tablă în foi, linie de produs fâșii (inele) înguste.
Pentru următoarea perioadă, sustenabilitatea e importantă pentru LIO-METAL, ținta fiind acel drum care în industrie se numește Green Steel, producția sustenabilă de materiale metalurgice.
Fabio Pizza este unul dintre numele cele mai cunoscute din zona de HoReCa din București. Cu o istorie de 17 ani, Fabio a rezistat prin inovație, digitalizare și încercarea de a fi mereu înaintea timpurilor. Noi am povestit cu George Luca, unul dintre cofondatorii afacerii, în cadrul proiectului Business în 5 Minute”.
Fabio Pizza a început din dorința de a face ceva diferit pe piața din România. A luat naștere în 2005, dintr-o alianță dintre George Luca, fratele său Tudor, soția acestuia Manuela, dar și cel care a dat numele afacerii, un prieten drag numit Fabio.
George lucra la 24 de ani în IT, o slujbă destul de bună la Connex-ul de pe vremea aceea, dar a plecat în Italia pentru a strânge bani. „Fratele meu și soția lui erau deja acolo de 2 ani. Am lucrat și la un restaurant în Spania, unde l-am cunoscut pe Fabio, care mi-a fost ca un frate. Eram pasionați de gastronomie și în 3 ani am reușit să strângem o sumă de bani pentru a deschide prima noastră mică pizzerie. Eu și Manuela eram la bucătărie, iar Fabio și fratele meu livrau comenzile”, își amintește George momentele acelea.
Au pornit de la ideea de ingrediente naturale, calitate bună și responsabilitate față de clienți. „Îmi aduc aminte cum făceam piața în fiecare zi și cum am devenit un expert în identificarea celor mai bune ingrediente. Și acum, spunem întotdeauna echipei că nu punem în preparate nimic din ce nu am mânca noi și copiii noștri. După 17 ani, mergem în continuare pe același tipar al produselor homemade, cu rețete originale și cu ingrediente pe care cei din această profesie nici măcar nu le-au luat în considerare”, explică George Luca.
Cum a contribuit ING la rețeta de creștere pentru un business din HoReCa
Fabio Pizza a fost mereu în avangarda tehnologiei și au încercat să aibă sisteme moderne. George Luca își amintește că acum 10 ani au creat un soft de preluare și gestionare a comenzilor de la zero. Acest lucru le-a permis să integreze toate pizzeriile într-un tot unitar.
„Deși l-am dezvoltat pentru uzul nostru, software-ul este atât de complex și folositor, încât, împreuna cu firma de software cu care l-am dezvoltat, l-am vândut și a fost implementat și de alte pizzerii și afaceri din zona de livrare mâncare”, spune George Luca.
De asemenea, Fabio Pizza a introdus posibilitatea de a plăti cu cardul pe site încă de la începuturi, prin soluția ING WebPay.
„În contextul pandemiei, faptul că ne obisnuisem deja clienții cu comenzile online și plata cu cardul ne-a ajutat foarte mult. În prezent, aproximativ 50% dintre clienți comandă online și plătesc cu cardul, direct de la noi. În jur de 30% comandă prin aplicațiile de livrare mâncare. Doar 3-5% dintre clienți mai plătesc în numerar”, spune George Luca.
Cofondatorul Fabio Pizza spune că la ING l-a atras chiar această zonă de digitalizare, dar și că putea să depună banii după orele de program normal, în regim self-service.
„Această opțiune de a depune încasările direct în bancă, după orele de program, ne-a scutit de multe bătăi de cap”, explică Luca.
„Afacerile din HoReCa au fost afectate de pandemie și multe dintre acestea au avut nevoie de un nou model de business, adaptat noii realități. Așa cum a arătat și Fabio Pizza, prezența în mediul online este esențială. În cazul comenzilor online, ING oferă mai multe posibilități, cum ar fi soluția ING WebPay – pentru plata cu cardul direct pe site-ul comerciantului, sau ING SoftPOS – aplicația care transformă telefonul sau tableta într-un POS mobil, pentru plata cu cardul la livrare. Există mai multe tipologii de clienți – cei care preferă să plătească online și cei care plătesc doar la livrare, în momentul în care le ajunge comanda, dar nu vor să plătească cash, așa că ambele opțiuni răspund acestor nevoi”, explică și Sanela Iovanovici, Office Manager, ING Office.
Dan Tudose a fondat E-Acumulatori în 2002, dar în 2009 a apăsat pedala de accelerație, atunci când a rămas fără job. Între timp a reușit să dezvolte o afacere respectată în România și care are clienți în toată lumea. Am descoperit modul în care folosește soluțiile digitale și nu numai într-un interviu din cadrul proiectului „Business în 5 Minute”.
„Am crezut mereu în reciclare și refolosire. Suntem aproape de clienții noștri, încercăm mereu să ne informăm de trendurile din piață și cele mai performante produse și să le aducem pe piața din România și în oferta noastră. Suntem foarte prezenți pe zona de vânzare consultativă: întrebăm și ascultăm înainte să ofertăm și propunem mereu mai multe soluții”, explică Dan Tudose mentalitatea după care se ghidează afacerea sa.
Astfel, E-Acumulatori permite oamenilor să achiziționeze panouri fotovoltaice și soluții de stocare de energie, pentru a-și optimiza consumul, dar și pentru a avea independență energetică. E un business greu, cu furnizori din toată lumea, dar și cu satisfacția de a vinde pe 4 continente.
Antreprenoriatul e despre decizii curajoase, dar și despre unele foarte rapide, în fața problemelor inerente care pot apărea. L-am testat pe Dan Tudose în chestionarul de 5 minute să ne spună despre deciziile cele mai curajoase de business, dar și ce ar face în fața unei situații-problemă, cum ar fi să aibă un container de produse blocat.
Dan menționează că cea mai curajoasă decizie de business a fost să se înscrie ca furnizor, atunci când a început programul de subvenții pentru sisteme fotovoltaice „Casa Verde”, furnizat de statul român. Acolo avea de luptat cu nume mari, dar asta nu a fost o problemă. Dan Tudose crede în sisteme care să furnizeze energie alternativă, dar și în independență alternativă. De la acumulatori și baterii s-a dus către sisteme solare pentru a putea oferi clienților soluții din timp, fără să aștepte ca alții să o facă înaintea lui.
„Antreprenoriatul este despre a încerca, despre a testa și despre a asculta ce doresc clienții, persoane fizice, persoane juridice, distribuitorii și partenerii. Atât timp cât poți să identifici o nișă sau într-o nișă să identifici care e locul tău și unde poți aduce valoare adăugată, trebuie să încerci. Faci asta zi de zi, săptămânal sau lunar, dar este despre a încerca”, explică acesta.
Un curs valutar bun printr-un parteneriat de încredere
E-Acumulatori e un business care vinde pe mai multe continente și, de asemenea, furnizorii sunt din străinătate. Din acest motiv plățile se fac mereu în valută, așa că afacerea are nevoie de un curs valutar bun mereu.
„La ING Bank am găsit o soluție flexibilă prin care poți să vezi cursul valutar. Dacă ai valori mai mari, poți să negociezi și beneficiezi de un curs mai bun astfel încât să transmiți valoare adăugată și să nu pierzi din aceasta către clienții tăi”, spune Dan Tudose.
Dar fiecare afacere are nevoie de un partener, iar mai multe despre avantajele unui curs valutar bun a știut Andrei Giușcă, Coordonator IMM la ING Bank România. „Un produs care simplifică mult viața antreprenorului este produsul nostru de schimb valutar, accesibil din platforma de internet banking ING Business, platformă disponibilă de pe orice device, atât de pe laptop sau mobile”, explică acesta.
Urmărește ecosistemul startup-urilor românești de peste șapte ani. Îi plac poveștile cu ratări mai mult decât îi plac poveștile de succes, pentru că e mai mult de învățat din sinceritatea unei înfrângeri. Dar nu crede că partida a fost pierdută. Susține antreprenoriatul, dar își păstrează un spirit critic față de ideile și implementările locale.
Jurnalist cu 10 ani de experiență în print, online și video. Florin este pasionat de tehnologie, startup-uri și de industria de jocuri video. Vrea să spună povești, în scris, dar și pe video, într-un mod cât mai atrăgător posibil și vrea să prindă ziua în care va putea cumpăra un robot-majordom. Deocamdată are doar robot-aspirator.
Accesibilitate