Câștig prea frumos să fie adevărat? Probabil nu este real

Fraude legate de soluții de investiții

Popularitatea investițiilor în criptomonede și nu numai, a crescut foarte mult în ultimii ani. Acest lucru a atras și atenția infractorilor. O schemă frecvent utilizată de atacatorii cibernetici este crearea unor pagini de phishing în scopul de a fura informații private și date bancare inclusiv abordarea directă a potențialelor victime prin intermediul rețelelor de socializare, al reclamelor sau chiar prin intermediul apelurilor telefonice/SMS/e-mail.
Află cum poți recunoaște tentativele de fraudă referitoare la produse de investiții, inclusiv criptomonede, pentru a nu pica în capcana acestora.

Care sunt semnele de avertizare?

  • Numitele „oferte la un preț de nerefuzat” sau „câștiguri de nerefuzat”, înșelătoriile online se referă la comercializarea unor produse sau servicii care de fapt nu există. De cele mai multe ori, în aceste tipuri de fraudă se încearcă o falsă asociere cu diferite companii reale, pentru a le creste credibilitatea.
  • Înșelătoriile pot să apară însă și pe rețelele sociale, prin SMS, prin apel telefonic sau prin e-mail. Fie că vorbim de persoane care se prezintă ca „experți” dornici să împărtășească „secretele” investițiilor de succes cu potențiala victimă sau vorbim de asa ziși „reprezentanți ai unei firme” cu notorietate, care pretind că dețin autorizațiile legale de funcționare emise de instituții precum ASF și care promit câștiguri fabuloase, scopul lor este de a convinge interlocutorul să efectueze plăți cu cardul sau viramente în scopul de a investi. De cele mai multe ori, solicitarile inițiale sunt pentru sume mici, în scop de test.

Ține cont că ING Bank nu te va suna niciodată pentru a te determina să investesti în criptomonede sau în alte produse de tipul investițiilor. Singurul produs de investiții pe care ING îl oferă sunt fondurile mutuale în care un client poate investi doar direct, el însuși, fie prin Home’Bank, fie în ING Office, dar niciodată prin alte canale sau mijloace de comunicare care nu sunt identificate expres in Contractul Cadru de Servicii de Investitii Financiare sau in alta comunicare oficiala primita exclusiv de la ING Bank.

Nu te lăsa păcălit de oferte ireale. Când câștigul e prea frumos să fie adevărat, probabil nu este real! Orice indoiala ai avea, te incurajam sa ne contactezi in mod direct la *2ING (*2464) sau la 031 406 2464, sau sa mergi in orice ING Office.

Cum să te ferești de fraudele cu „investiții de neratat” (inclusiv criptomonede)?

  • De câte ori în viața te-a sunat un „expert” să împărtășească cu tine secretele unor investiții de mare succes, fie criptomonede sau nu? Așadar, îți recomandăm să ignori e-mail-urile, mesajele private sau campaniile promovate pe rețelele sociale care oferă câștiguri ușoare.
  • Închide fără să eziți apelurile care îți comunică „oferte de creditare de nerefuzat”, „investiții cu profituri garantate” sau orice alte servicii bancare.
  • Nu transmite date personale sau copii ale actelor de identitate prin intermediul rețelelor sociale sau prin e-mail.
  • Nu completa datele cardului și nici credențialele aplicației de internet banking pe paginile (link-urile) primite de la așa zișii brokeri de investiții.
  • Nu completa datele (numar card, data expirare, cod CVV) si codul PIN ale cardului si nici credentialele aplicatiei de internet banking pe paginile (link-urile) primite de la asa-zisii brokeri de investitii.
  • Verifică datele companiei sau ale persoanei care îți face „oferta”, chiar dacă aceasta este din străinătate.
  • In cazul in care interlocutorul sustine ca reprezinta o companie autorizata, verifica la organul de autorizare din tara respectiva datele si informatiile comunicate. Spre exemplu, companiile romanesti intermediari de pe piata de capital pot fi verificate pe site-ul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). Mai mult, contacteaza direct societatile intermediare, folosind datele de contact publicate pe site-ul ASF sau pe paginile oficiale ale acestora, pentru a verifica veridicitatea propunerilor primite. Mai multe informatii cu privire la fraudele cu investitii prin falsi intermediari se gasesc si pe site-ul ASF, sectiunea Consumatori.
  • Ia aminte ca, in Romania, promovarea serviciilor şi activităţilor de investiţii prin intermediul unor furnizori de tip „call center" este interzisă și este calificată drept infracțiune.

Ce trebuie să faci în cazul în care ai căzut deja victimă:

  • Inceteaza orice contact cu ‘’brokerii/intermediarii’’ si nu mai efectua niciun fel de plata indiferent de motivul invocat – se pot solicita plati suplimentare folosind ca pretext asa zise taxe de retragere a castigurilor sau taxe de recuperare a sumelor pierdute.
  • In cazul in care ai oferit datele de card, blocheaza-l. Daca ai oferit si credentialele aplicatiei de internet banking, schimba codul de utilizator si reseteaza parola.
  • Contacteaza imediat banca pe orice canal de comunicare accesibil tie (ING Office, My’Line - *2ING (*2464)/ 031 406 2464) si Politia pentru a incerca diminuarea pierderilor la care te-ai expus, precum si prevenirea oricaror altor pierderi sau prejudicii.
  • Daca ai instalat orice aplicatie la cererea “brokerilor” (de ex. Anydesk) dezinstaleaz-o, instaleaza un anti-virus si scaneaza dispozitivul de virusi. Nu folosi dispozitivul posibil infectat pentru resetarea parolelor / logarea in aplicatiile folosite pana nu l-ai devirusat. Daca este posibil, iti recomandam sa resetezi dispozitivul folosit la setarile din fabrica sau sa ii reinstalezi sistemul de operare.
  • Daca ai oferit copie a actului de identitate, solicita schimbarea acestuia si vino la banca in vederea efectuarii actualizarii de date.
  • Depune de indata o sesizare la Autoritatile competente (spre excemplu: Politie, ASF).

Ce trebuie să știi despre ING?

  • ING Group nu deține nicio platformă de investiții bazată pe criptomonede.
  • Singurele opțiuni de investiție pe care le avem în acest moment la ING Bank Romania sunt fondurile mutuale.
  • Orice produs oferit de ING Bank este disponibil în mod exclusiv în ING Home’Bank sau în rețeaua de sucursale ING Office.
  • ING nu solicită niciodată clienților să completeze/ furnizeze datele de contact sau date personale (număr de telefon/ adresă email/ nume/ prenume/ user/ parola/ date card) pe pagini de internet furnizate prin intermediul unui link trimis pe SMS/ WhatsApp/ email sau postate pe diferite site-uri de socializare. 

Accesibilitate

Dacă alegi să ascunzi meniul de accesibilitate, nu îl vei mai putea vizualiza, decât dacă ștergi istoricul de navigare și datele. Ești sigur că dorești să ascunzi interfața?