Craft Laser, afacerea care spune povestea locurilor frumoase din România
În 2017, Andreea Maier și soțul său Alex aveau o afacere în domeniul fondurilor europene în Oradea. Au transformat în realitate numeroase visuri antreprenoriale. Până-ntr-o zi, când într-o discuție cu un antreprenor care dorea finanțare, și-au dat seama de un business dincolo de consultanță. Poate nu știți, dar astăzi puteți vedea creațiile lor la foarte multe obiective turistice din România, suveniruri gravate cu laser care sunt produse aici.
Craft Laser este o afacere lansată în 2017 de Andreea și Alex Maier, care realizează suveniruri gravate cu laser pentru principalele obiective turistice din România. O afacere care la o primă descriere pare simplă, ,,de ce nu m-am gândit eu la asta?". În ultimii șapte ani, creațiile Craft Laser pot fi văzute la Casa Ceaușescu - Palatul Primăverii, Domeniul Regal Săvârșin, Cetatea Alba Carolina, Castelul Bran, Castelul Peleș din Sinaia, Castelul Huniazilor din Hunedoara, Cetatea Oradea și multe altele. Totul de la o întâlnire fortuită cu un artist grafic și designer, Adrian Samoilă.
,,În perioada lansării afacerii exista o linie de finanțare prin Programul Național de Dezvoltare Rurală. Se acordau 70.000 de euro pentru activitatea de producție și primeai 70% la semnarea contractului. Așa l-am cunoscut pe Adrian Samoilă, designerul nostru. El venise cu un proiect cu fonduri europene, vrând să realizeze un atelier meșteșugăresc pentru căuce, cruci, linguri ornamentale, vase de lemn, el fiind designer și artist care a realizat materialele promoționale turistice din mai multe locații din România - Oradea, Hunedoara, Cetatea Alba Carolina, Brașov", își amintește Andreea Maier în discuția cu start-up.ro.
Așa i-a venit ideea să colaboreze cu Adrian, să folosească desenele pe care el deja le avea cu obiective turistice pentru realizarea de suveniruri. Apoi un alt client le-a spus că știe pe cineva din Hunedoara care a achiziționat un gravator laser în leasing operațional și pe care nu-l mai folosește. Aceste două întâmplări fericite s-au unit pentru a porni Craft Laser.
Au îmbinat munca la fonduri europene cu teste nesfârșite cu gravatorul, de la materiale, la desene refăcute pentru a aduce claritate. Au afișat primul suvenir creat, Poarta III din Cetatea Alba Carolina din Alba-Iulia pe Facebook și în 10 minute au primit un mesaj de la cineva din localitate care vindea suveniruri handmade. Prima colaborare.
Au primit o finanțare de 40.000 de euro prin Start-Up Nation și au început să meargă prin țară pentru a discuta cu cei de la Castelul Peleș, Castelul Bran, Castelul Corvinilor din Hunedoara pentru a le prezenta produsele și a discuta cum pot colabora. Au fost primiți bine, iar afacerea a început să crească.
De la idee la implementare
După decizia de a începe afacerea, au refăcut desenele lui Adrian Samoilă pentru a putea fi gravate pe lemn și ulterior pe piele. Și practic l-au transformat pe acesta într-un colaborator permanent, prin redevențe lunare asupra desenelor realizate.
,,Astfel, toate desenele care stau la baza produselor pe care le realizăm in atelier, rămân desenate manual și nu facem rabat de la valorile noastre cu care am și pornit business-ul. Made in Romania, artă cu jucători locali", explică Andreea Maier.
Treptat, au construit o echipă puternică, au atras noi fonduri europene, 50.000 de euro în 2022 pentru achiziția de echipamente de imprimare UV, direct pe lemn. De asemenea, au dezvoltat și produse personalizate cu ajutorul tablei metalice, fiind singurul producător din România al acestor obiecte.
,,Grafica care stă la baza acestor produse este realizată prin adaptarea arhitecturii diverselor obiective turistice cu suprapunere de culoare pe care tehnica din acea vreme n-avea cum s-o redea. Au fost adăugate personaje specifice acelei perioade pentru a da viață acestor desene inedite", spune Andreea Maier.
Pe lângă aceste lucruri, au achiziționat echipamente noi din fonduri proprii și au deschis și o Bicicletă cu Suveniruri cu care promovează turismul cultural cu puternice valențe artistice pentru promovarea orașului Oradea.
Și au călătorit. Au îmbinat plăcerea de a călători cu o afacere despre turism, despre promovarea obiectivelor și frumuseților României. Au călătorit pentru a vedea ce este expus la standurile de lângă obiective turistice, de plăcere sau pentru a vorbi cu reprezentanții locurilor.
,,Încercăm să ne vizităm colaboratorii cel puțin o dată pe an. Să stăm de vorbă, să înțelegem nevoile lor. Și astfel să creăm personalizat pentru fiecare în parte. Chiar dacă pare că se pot vinde orice suveniruri la toate obiectivele turistice, nu e așa. Fiecare locație, fiecare zonă, are nevoi diferite", explică Andreea Maier. Craft Laser creează produse diferite pentru fiecare loc, ca cele pe care le găsești la Castelul Peleș să nu le găsești la Palatul Culturii din Iași.
Și creează o poveste. ,,Pentru noi, e important să descoperim împreună cu obiectivul turistic povestea proprie. Analizăm împreună povestea locului, personajele istorice locale și impactul acestora asupra vremurilor. Și de aici începem să creăm povestea. Fiecare suvenir îl transpunem în poveste".
Un astfel de exemplu e colaborarea pe care o au cu Casa Ceaușescu de pe Bulevardul Primăverii din București. Soții Ceaușescu aveau o pasiune pentru păuni, iar cei care există astăzi în curtea casei sunt descendenții celor originali. Așa că prin vizita avută acolo, discuțiile cu reprezentanții muzeului, au creat suveniruri care au integrat păunii în peisajul casei. Pentru că un suvenir nu înseamnă doar un magnet de un euro sau o copie simplă a clădirii.
,,Turiștii se întâlnesc cu păunii în curte, ghizii povestesc despre importanța lor, ca urmare turiștii caută ca suveniruri povestea acestor păuni”, spune Maier.
Deși au numeroase colaborări, printre cele mai importante se numără cele cu magazinul de suveniruri Old Town Souvenirs din București, Muzeul de Artă din Cluj Napoca, magazinele de suveniruri din aeroporturi Art&Craft sau Muzeul Național al Satului Dimitrie Gusti. Dar acestea sunt doar câteva dintre ele. Ce au căutat au fost locuri care să pună accent pe calitate, să dorească suveniruri care să fie produse în România, care să respecte anumite standarde și care să spună povești.
A fost o provocare a afacerii. Andreea spune că drumul cel mai greu a fost să ieșim ca popor din paradigma lui ,,e scump".
,,Mi-aș dori mult să schimbăm percepția și să învățăm să cream experiențe personalizate pe nevoile pieței, nu pe câștigurile noastre imediate. Mi-aș dori să învățăm să gândim planuri pe termen lung, să acționăm și să facem pași zilnic înspre obiectivul nostru. Să nu mai încercăm să forțăm lucrurile pe termen scurt, fără să avem un plan de acțiune pe termen lung.”, își explică antreprenoarea viziunea.
O piață în concurență cu produsele din China
Zona suvenirurilor este una dificilă, mai ales că multe produse vin în cantități mari, de proastă calitate, din China. Dar Craft Laser vrea să meargă în continuare pe produse care să spună povestea locurilor.
,,Ne diferențiază de concurență faptul că toate desenele care stau la baza tuturor suvenirurilor sunt realizate manual. Ne-am propus un alt tip de promovare de turism cultural cu puternice valențe artistice ce aduce plus valoare promovării obiectivelor turistice din România", spune Andreea Maier.
,,Da, e adevărat ca produsele din China sunt peste tot și au prețuri mici, însă noi colaborăm direct cu obiectivele turistice și vindem exclusiv în magazinele oficiale de suveniruri. Nu avem colaborări cu magazine care vând produse realizate în China", explică ea.
Spune, de fapt, că suvenirurile sunt ancore pentru poveștile și amintirile frumoase petrecute alături de cei dragi într-un anumit loc. Iar piața se schimbă, din ce în ce mai multe obiective turistice au început să dezvolte magazine de suveniruri care au o atenție sporită la calitate și originea produselor.
Printre cele 10 antreprenoare din programul She’s Next
Andreea Maier este una dintre cele 10 antreprenoare acceptate în programul de mentorat She’s Next, organizat de ING Bank, Visa și susținut de Impact Hub Bucharest. A aplicat în proiect pentru că vor să dezvolte un brand cât mai vizibil, nu doar o afacere care să funcționeze.
"Îmi doresc ca obiectivele turistice să vină către noi. Vrem să creștem în această direcție și vrem să punem accent pe marketing și branding în acest program de mentorat", spune Andreea Maier. Un avantaj pentru ea e că e curioasă și caută mereu soluții pentru provocările de business, fie că e vorba de o finanțare nouă, vizite la clienți sau un program de mentorat. De altfel, anul 2024 înseamnă un an de concentrare. Unul în care Craft Laser a devenit unica afacere pe care se concentrează.
“Anul ăsta mi-am dat seama cât de importantă e ordinea și cât de mult te ajută în claritate. Ordinea și organizarea le-am învațat din proiectele pe fonduri europene, dar anul ăsta, mai mult ca oricând, am adus claritate în atelier. Am adus claritate în unde suntem acum și apoi unde vrem sa fim peste câțiva ani. Faptul că m-am retras din consultanță pe fonduri europene și focusul meu acum e 100% în atelier, se vede in proiectele noi, în relacția cu clienții și cum se aranjează lucrurile acum. Unde e focusul, acolo e creștere", spune Andreea Maier.
Următorul pas pentru Craft Laser
Dezvoltarea afacerii înseamnă și un pas natural spre a vinde în regim propriu suvenirurile, cu un magazin dedicat. Dacă astăzi au un stand mobil, o bicicletă de suveniruri, Andreea vrea ca aceasta să devină doar un element dintr-un magazin propriu.
"Se numește Bicicleta cu Suveniruri și vrem să împodobim bicicleta cu flori, să avem 2-3 mese unde turiștii se pot odihni și să bea o cafea bună, dar și patiserie locală, un stand de cărți pentru schimb", își imaginează Andreea acest loc al lor. Suvenirurile devin astfel parte a unui ansamblu mai complex, care să susțină micii producători ca și Craft Laser.
"Vrem să avem producători locali de produse de artizanat, de la cercei colorați manual, genți, accesorii din piele, produse cum ar fi farfuriile tradiționale de lut", explică antreprenoarea viziunea sa. În plus, pe lângă acest pas, iau în calcul și extinderea spre zona produselor personalizate pentru companii.
Start-up.ro și publicat în august 2024. Vlad Andriescu este redactor-șef start-up.ro, platformă care susține de 9 ani dezvoltarea startup-urilor și afacerilor medii din România, cu peste 2.500 de interviuri cu antreprenori, dintre care 950 au fost la prima apariție în media.
Informațiile regăsite pe acest blog nu sunt o recomandare de acțiune, sfaturi de investiții, informații juridice sau fiscale și nu reprezintă o ofertă de vânzare/cumpărare a oricărui instrument financiar. Ne-am asigurat că acest articol nu conține informații false sau înșelătoare în momentul publicării, dar nu garantăm exactitatea sau gradul de adevăr al acestuia. ING nu își asumă nicio răspundere pentru orice pierdere directă, indirectă sau consecință survenită în urma aplicării informațiilor din acest articol, cu excepția cazului în care se specifică altfel. Orice opinii, puncte de vedere sau estimări aparțin exclusiv autorilor și pot fi modificate fără notificare.
Distribuirea acestei publicații poate fi restricționată prin lege sau reglementări, iar persoanele care intră în posesia acesteia au obligația de a se informa și a respecta restricțiile impuse.
Articolele publicate pe acest blog se supun protecției drepturilor de autor, astfel încât conținutul nu poate fi reprodus, distribuit sau publicat de nicio persoană în niciun scop fără acordul prealabil expres al ING și menționarea sursei. Toate drepturile sunt rezervate.
Accesibilitate