Învață ghidat disciplina „antreprenoriat” de la Startarium

Invata-ghidat-disciplina

Ne implicăm cât de mult putem în proiecte care susțin antreprenorii și îi ajută să crească. Unul dintre aceste proiecte este platforma Startarium, care este printre cele mai complexe platforme pentru antreprenori la început de drum.

Platforma s-a lansat în 2016, ca o inițiativă Impact Hub și ING Bank și are 4 piloni ce sprijină creșterea antreprenorilor: know how, instrumente, o rețea de oameni și organizații la care poți apela și oportunități active de finanțare și dezvoltare.

Primul pilon, cel de învățare, are la rândul lui patru categorii, cu informații structurate în funcție de nivelul tău antreprenorial și nevoile pe care le ai. Și, dacă ești la început de drum și pui bazele unui start up, atunci cu siguranță te va ajuta mult secțiunea numită Startup Edu.

Aici vei găsi toată informația de care ai nevoie despre etapele unui startup, de la definirea ideii, la testare, scalare x10 și exit, totul trecând prin provocările frecvente și cum le poți depăși. Pe platformă vei găsi insight-uri valoroase de la antreprenori, investitori, consultanți și experți.

Startup Edu e pentru tine dacă:

  • Îți place să citești manualul înainte să te apuci de treabă;
  • Cauți un overview al etapelor prin care trece o afacere;
  • Ești la început sau blocat într-o provocare de business;
  • Vrei claritate și un mod ghidat de a descoperi subiectul ;

Startup Edu este foarte complex și studiază fiecare provocare în parte din începuturile de drum ale antreprenoriatului cu un start-up.

Capitolul 1: Cum începi

În această primă parte vei găsi 10 videouri despre tot ce trebuie să știi când o iei chiar de la zero. Adică despre cum găsești o idee de afacere, despre cum îți afli profilul de antreprenor, ce drepturi și ce obligații ai ca antreprenor. Mai apoi vei intra în lucruri mai complexe ca modele de business și planuri de afacere, modele de monetizare și cum faci să stabilești prețul produsului tău, dar și despre cum să îți faci proiecțiile financiare și urmărești indicatorii care contează.

La final, vei găsi și 3 exerciții care să te ajute să îți fixezi informațiile, dar și un model de business, pe care îl poți completa ca să ai un start mai ușor.

Capitolul 2: Juridic și financiar

Bazele sunt puse iar tu vei avansa în curs către partea de care se sperie foarte multă lume. Dar când ai un ajutor, lucrurile nu mai par așa complicate. Din capitolul acesta vei înțelege cum îți înființezi o firmă – de la etape la acte necesare. Ba chiar vei avea și un checklist cu actele care nu trebuie să îți lipsească atunci când înființezi o firmă nouă. Tot în acest capitol afli și dacă e mai bine să faci antreprenoriat de unul singur sau să ai un asociat și care sunt aspectele legale de care să ții cont în fiecare dintre cazuri. Apoi, pe partea juridică, financiară, vei mai afla ce este un contract și câte tipuri de contracte există, ce trebuie să știi despre relația cu banca, ce noțiuni și principii există despre managementul financiar, dar și care sunt cei 12 pași la înființarea firmei.

Capitolul 3: Product – market fit

După ce ai înțeles partea juridică și financiară, urmează un capitol întreg despre produs, din care vei afla ce este product-market fit, cum identifici o problemă și validezi nevoi, cum faci să obții un feedback relevant, cum găsești validarea produsului de către piață, dar și cum îți completezi un Value Proposition potrivit pentru produsul tău. În acest capitol ai și câteva studii de caz, din care să înțelegi și mai bine cum funcționează product-market fit.

Capitolul 4: Marketing&Vânzări

De aici vei învăța cum să faci o cercetare de piață, cum spui povestea afacerii tale, lucru care va duce la obținerea de clienți prin promovare. Afli și 5 principii de marketing pentru antreprenori, cum creezi reclame eficiente pe Facebook, cum îți promovezi afacerea în presă dar și când e momentul pentru un parteneriat cu influenceri. Este un întreg capitol dedicat strategiilor de comunicare potrivite, ca să te ajute să vinzi atunci când ai un startup.

Capitolul 5: Finanțare

Bun, să zicem că ai înțeles clar toate noțiunile și totuși nu stai foarte bine la capitolul finanțe. În partea aceasta a cursului înveți totul despre instrumentele de finanțare pe care le poți folosi, de la startup la scalare: crowdfunding, credite, cum să îți crești șansele ca să obții finanțări, cum îți creezi și susții pitch-ul, cum setezi relația cu investitorii.

Capitolul 6: Totul despre echipă

Există și un capitol întreg dedicat echipelor. Vei afla ce impact au în business valorile tale și misiunea personală, cum își construiești cultura organizațională, cum îți motivezi echipa, cum atragi talente și le conduci spre performanță. Tot aici există și un episod foart interesant despre employer branding pentru antreprenori.

Capitolul 7: Scalare

O continuare a ideilor din marketing și vânzări, acest capitol are rolul să te învețe cum să transformi experiența clienților într-un avantaj competitiv, cum îți pot aduce profit schimbările de preț și cum îți poți accelera creșterea. Mai afli și cum trebuie să te pregătești dacă vrei să intri pe piețe internaționale, dar și cum îți planifici fluxul numerar în situații de stres. Nu în ultimul rând, în episodul final din capitol afli și ce instrumente financiar-bancare ai la dispoziție ca să poți să scalezi mai ușor.

Capitolul 8: Mindset de antreprenor

Toate instrumentele și informațiile de până acum nu sunt la fel de valoroase dacă nu ești într-un mindset potrivit. Așa că, acest ultim capitol are rolul să te conducă spre un mindset de antreprenor, în care să ai claritate și să iei decizii bune. Vei afla 5 instrumente care să te ajute să progresezi și vei descoperi cele 3 soluții care să te ajute să fii un lider mai bun: consultanță, coaching sau mentorat.

În tot acest curs, vei întâlni și câteva instrumente și exerciții foarte valoroase, care te vor ajuta să asimilezi mai bine lucrurile pe care le înveți. Pentru că este mult mai ușor să reții lucrurile pe care le înveți. Hai să vedem despre ce este vorba:

1. Business Model Canvas

Este un instrument extrem de popular, prin care îți structurezi modelul de business, îl vizualizezi și îl prezinți într-un mod clar și concis, ca pe o planșă. Te ajută să te organizezi și să testezi elementele, iar mentorilor sau investitorilor le arată cum va face bani afacerea ta, într-un mod repetabil.

Un alt lucru pe care îl vei afla aici este cum îți construiești modele de business care să funcționeze în timpul unei crize. Pentru că, atunci când îți regândești modelul de business, e important să pornești cu mindset-ul potrivit și să folosești informații cât mai corecte și specifice.

Și tot din acest exercițiu vei învăța să folosești Design Thinking, pentru reinventarea afacerii, dar și alte 5 instrumente care să te ajute să progresezi.

Cea mai importantă resursă de care dispui, indiferent de stadiul în care se află business-ul tău, este claritatea. Ea te ajută să te apropii, pas cu pas, de obiectivul tău. Ca să ajungi să ai claritate și să progresezi, poți folosi toate aceste instrumente din capitolul de practică Business Model Canvas.

2. Value Proposition Canvas

Este un instrument practic care te va ajuta să formulezi propunerea de valoare. Adică o frază concisă, ușor de înțeles, care oferă claritate asupra diferențiatorilor produsului și beneficilor aduse clienților.

3. Business Selfie

Este un chestionar simplu și revelator care să te ajute să te reconectezi la afacerea ta. Un fel de Business Model Canvas, mai simplu de completat și cu mai mult focus pe nevoile tale, azi.

Dacă vrei să faci o analiză rapidă a afacerii tale, să pui lucruri rapid pe hârtie înainte să găsești soluții, dacă ai nevoie să verbalizezi punctele forte dar și cele sensibile ale afacerii tale sau dacă pur și simplu vrei să obții mai multă claritate în business, vei descoperi în acest chestionar un instrument foarte util.

Este simplu de folosit, în doar 4 pași: Îl completezi online aici, salvezi răspunsurile în contul tău Startarium, le accesezi oricând într-un document editabil, porți discuții pe baza documentului cu echipa ta, consultanți sau parteneri.

4. Pitch Deck – Template de prezentare & practici bune pentru investitori

Un Pitch Deck este prezentarea care însoțește un pitch - fie că vrei să atragi investiții, parteneri, clienți sau noi membri în echipă.

Ca să transformi o idee de business în realitate ai nevoie de bani, oameni și oportunități. Iar ca să le obții, trebuie ca viziunea ta să fie palpabilă nu doar pentru tine, ci și pentru cei pe care îi vrei alături.

Un Pitch Deck este prezentarea-suport care te ajută să îi convingi, iar în acest articol vorbim în primul rând despre Pitch Deck-ul pentru investitori. După cele 4 ediții ale competiției Startarium PitchDay de până acum și cele peste 600 de Pitch Deck-uri jurizate, am sintetizat această structură de slide-uri ca să te ajute să fii concis, convingător și la obiect atunci când ții un pitch pentru finanțare.

Într-o formă sau alta, viața fiecăruia dintre noi este plină de pitch-uri, atât profesionale cât și personale.

Un pitch poți face pentru:

  • • investiție de la un business angel
  • • tranzacție de la un client
  • • un angajat nou în echipa ta
  • • un beneficiu de la un partener
  • • un articol despre tine de la un jurnalist
  • • sesiune de mentorat de la cineva cu mai multă experiență
  • • schimbarea destinației de vacanță de la prieteni
  • • un job nou de la angajatorul dorit

Înainte de tot, întreabă-te: Ce vrei să obții? | De la cine? | Ce își dorește celălalt să câștige? În funcție de răspunsul la aceste 3 întrebări, vei decide de ce anume ai nevoie și din ce unghi îți poziționezi pitch-ul. Aprofundează subiectul aici.

În concluzie, Startup Edu este un ghid extraordinar de folositor la început de drum, din care vei învăța pas cu pas, de la A la Z, toate informațiile care să te susțină în procesul tău de dezvoltare în antreprenoriat. Oferă-ți timpul necesar să le accesezi și să le inveți, pe platforma startarium.ro

Startarium este cea mai complexă platformă pentru antreprenori la început de drum și este o inițiativă Impact Hub și ING, menită să ofere sprijin în creșterea antreprenorială cu know how, instrumente, o rețea de oameni și organizații la care poți apela și oportunități active de finanțare și dezvoltare.