În timp ce îţi pregăteşti lista de cadouri şi împărţirea bugetului pentru această perioadă, fă o mică pauză şi ia aminte la câteva metode pe care fraudatorii online le pot încerca atunci când vor să-ţi intre în cont.
Atenţie la e-mailurile cu oferte extraordinare
Tocmai ai primit în inbox o ofertă incredibilă, limitată şi te numeri printre singurii care pot beneficia de ea. Deja te gândeşti că a dat norocul peste tine.
Promoţia expiră în câteva ore şi pare prea bună să fie adevărată.
Mare, mare atenţie, căci s-ar putea să fie o capcană întinsă de atacatori.
Ce e de făcut? Primul lucru pe care trebuie să îl faci întotdeauna este să verifici adresa expeditorului şi să vezi dacă respectă formatul obişnuit. Poate fi un domeniu similar, dar cu litere în plus sau în minus decât cel de la care primeşti de obicei e-mailuri, sau o adresă total diferită faţă de cea a companiei.
Cel mai sigur este să nu dai click pe link-urile primite. Tastează tu adresa în bara browser-ului şi caută oferta pe site-ul oficial.
Nu instala aplicaţii primite pe e-mail de la persoane necunoscute
Uneori, fraudatorii încearcă să te păcălească trimiţându-ţi un e-mail în care îţi recomandă instalarea unei aplicaţii.
Ce e de făcut? Nu instala niciun fel de aplicaţie primită prin mesaje de la persoane necunoscute. Şi chiar dacă expeditorul este din agenda ta, verifică mai întâi cu el trimiterea mesajului.
Verifică orice site care te momeşte cu promoţii
În timp ce navigai pe net, ţi-a apărut o ofertă de nerefuzat - o excursie în Tahiti la un preţ foarte-foarte mic şi eşti mai mult decât tentat să cumperi pachetul de călătorit.
Ce e de făcut? Verifică securitatea site-ului de pe care cumperi. De exemplu, dacă eşti în Chrome, vezi dacă site-ul are un lăcăţel la începutul adresei web. Dacă acolo este semnul exclamării într-un triunghi, nu e semn bun. Totodată, asigură-te că vezi HTTPS://, şi nu HTTP:// în bara browser-ului web. Acel "s" înseamnă că eşti pe un site sigur. Şi verifică cu agenţia de turism dacă acea ofertă este într-adevăr validă, lucru pe care ţi-l recomandăm să-l faci de fiecare dată când vezi o promoţie super atractivă.
Nu îţi da informaţiile personale
Ai primit un mesaj din care afli că te-aşteaptă un cadou, şi na, cui nu-i plac surprizele? Nu te grăbi şi ţine-ţi entuziasmul în frâu.
Ce e de făcut? Nu introduce datele cardului pe site-uri. Nu este niciodată nevoie de acestea atunci când ai de primit un colet sau un cadou.
Umblă atent pe site-urile de vânzare-cumpărare
Dacă vrei să câştigi nişte bani extra de sărbătorit şi ai pus ceva la vânzare, ia aminte că astfel de site-uri sunt des frecventate de fraudatori.
Ce e de făcut? Dacă vrei să primeşti banii în contul bancar, reţine că poţi da doar codul IBAN (cel format din 24 de caractere). Nu îţi da niciodată datele cardului (număr card, data expirării, cod CVV) atunci când ai de încasat bani. Cardul este un instrument de plată, nu de încasare!
Atenţie la metodele de Vising/SMS Phishing
Hackerii se mai pot da drept altcineva, aşa că citeşte cu atenţie mesajele care par că ar fi trimise de ING.
Ce e de făcut? Nu autoriza tranzacţii sau operaţiuni pe care nu le-ai iniţiat, chiar dacă la expeditor apare ING. Contactează-ne imediat la *2ING sau la *2464. În plus, citeşte cu atenţie mesajele primite. Dacă exprimările sunt ciudate şi au greşeli gramaticale, înseamnă că cineva încearcă să te păcălească. Dacă îţi pare ceva suspect, nu da curs solicitării din mesaj.
De reţinut
ING nu îţi va trimite niciodată, pe email sau SMS, linkuri către Home’Bank. Accesează Home’Bank doar din aplicaţia de mobil sau direct din browser.
ING nu îţi va cere niciodată datele tale de logare din Home’Bank.
Emailurile oficiale de la ING sunt personalizate cu prenumele sau numele tău.
Uite mai jos câteva exemple de mesaje de la atacatori şi care sunt semnalele de alarmă, ca să nu pici în plasa lor:
- Adresă de mail neoficială, suspectă.
- Ne adresăm întotdeauna în mod personalizat fiecărui client, cu numele întreg sau prenumele.
- Greşeală gramaticală.
- ING nu va cere niciodată să îţi confirmi identitatea prin intermediul unui e-mail ori link extern.
- Greşeală de ortografie: în scris, nu lipim niciodată numele nostru de alt cuvânt. În plus, aceasta nu este semnătura ING. De obicei, ne semnăm cu Echipa ING.
- ING se scrie întotdeauna cu litere mari.
- Nu dăm niciodată mesaje alarmante şi nu cerem actualizarea datelor personale prin SMS.
- Link ciudat şi fals.
Dacă vrei să fii şi mai bine informat despre metodele de fraudare posibile, hai aici.