Ca și în cazul regulii de șah „pièse touchée - pièse jouée” (piesă atinsă - piesă jucată), dacă cineva a pus mâna pe datele cardului tău, următoarea mutare a lui va fi să îți ia banii. Nu da nimănui aceste informații, pentru că banii furați nu vor putea fi niciodată recuperați.
Ține cont de următoarele informații ca să îți ferești contul de astfel de situații
Ce spune legea
Nu sunt considerate tranzacții frauduloase plățile pentru care furnizezi datele cardului și pe care le aprobi prin autentificare cu doi factori (în Home’Bank sau prin cod primit pe SMS). Asta înseamnă că șansele ca băncile să recupereze sumele pentru clienții lor sunt aproape nule în astfel de cazuri*.
Ce să faci ca să NU se întâmple asta
Fii foarte atent la mesajele primite prin e-mail, rețele sociale, SMS, Whatsapp și chiar și la apelurile telefonice în care îți sunt cerute datele cardului. Nu da click pe link-uri necunoscute.
Ce să ai în vedere când faci shopping online
Dacă vrei să cumperi un produs online, asigură-te că site-ul este cel corect! Ca să fii sigur, tastează tu adresa website-ului în bara de navigare. Să zicem că ai achiziționat ceva de pe un site și apoi primești un link către o pagină de internet falsă, care imită pagina oficială, unde îți sunt cerute datele cardului pentru presupuse taxe vamale sau de curierat. Contactează comerciantul pentru a confirma autenticitatea acestor taxe și NU introduce datele cardului. De asemenea, nu introduce niciodată pe astfel de site-uri userul și parola de Home’Bank sau soldul disponibil în cont.
Ce să reții pentru a evita “phishing-ul”
Cardul bancar este un instrument de plată, nu de încasare.
NU da niciodată datele cardului dacă ai produse de vânzare postate pe diferite site-uri sau aplicații. În cazul în care trebuie să primești bani, poți trimite doar codul IBAN.
Ce să faci dacă ai dat datele
În cazul în care ai furnizat totuși datele de card și primești o solicitare din Home’Bank pentru autorizarea unei plăți, verifică atent detaliile afișate și RENUNȚĂ la efectuarea ei.
Ce trebuie să faci dacă ai dat datele și ai autorizat plata
Oops! Ai autorizat o astfel de tranzacție?
Blochează imediat cardul din Home’Bank, anunță banca la numărul de telefon de pe spatele cardului. Totodată, păstrează întreaga corespondență purtată cu autorul fraudei și depune o sesizare Poliției Române.
*Potrivit noii Directive Europene Privind Serviciile de Plăți - PSD2, transpusă în legislația română în Legea 209/2019, în cazul acestor tranzacții nu pot fi inițiate dispute bancare pe motiv de fraudă.