Deşi administrarea bugetului este o practică utilă, ce aduce beneficii pe plan financiar şi nu numai, adevărul este că rămâne în continuare o provocare. Şi are sens să fie aşa. Sunt multe de ştiut şi de gândit înainte de a începe. În multe privinţe, lucrul cu bugetul personal este similar cu o schimbare pe care vrem să o aducem în comportamentul nostru. Aşa că, înainte să verifici ce sumă de bani ai în contul personal şi să începi să te gândeşti cum să îi administrezi, îţi propun să începi mai întâi cu investigarea şi setarea obiectivelor.
Începem cu asta, deoarece comportamentul este în principiu ghidat de obiective. Ele sunt standarde pe care le folosim pentru a evalua cât de bine ne descurcăm în raport cu locul în care vrem să ajungem. Atunci când îţi stabileşti obiective care sunt aliniate cu valorile, interesele şi nevoile tale, ai şanse mai mari să rămâi motivat şi să le îndeplineşti. Urmărirea şi atingerea obiectivelor concordante cu tine oferă experienţa de autonomie, competenţă şi potrivire.
Un motiv important pentru care nu reuşim să integrăm administrarea bugetului în rutina noastră se datorează obiectivelor definite în mod vag. Acestea pot duce la formarea unor intenţii neclare de a realiza scopul şi, ulterior, la amânare.
Dacă te gândeşti cum să începi să transformi gestionarea bugetului personal într-o practică constantă, iată câteva îndrumări care să te ghideze.
Cu cât mai specific, cu atât mai bine
Dă-ţi timp să formulezi obiectivul cât mai specific. De exemplu, în loc să setezi "să gestionez mai bine bugetul personal", poţi concretiza în "să îmi notez toate cheltuielile pe categorii, pentru a avea o imagine mai clară a bugetului meu pe parcursul acestei luni." Cel din urmă este mai targhetat şi mai clar în ceea ce ai de făcut. Devine mai simplu să amâni sarcini vagi cu termene limită îndepărtate, decât sarcini concentrate pe termen scurt.
Dezbină şi cucereşte
"O călătorie de o mie de mile începe cu un singur pas". Mergând pe învăţătura acestei zicale, îndreaptă-ţi atenţia de la obiectivul final la o serie de sarcini intermediare rezonabile. A diviza scopul final în obiective specifice te poate împiedica să te simţi copleşit şi te ţine motivat. De exemplu: "Pentru a îmi gestiona bugetul, care sunt primele trei lucruri pe care ar fi bine să le fac pentru a mă ajuta să încep?" Poate vei vrea să îţi observi comportamentul financiar pe timpul unei luni pentru a îţi cunoaşte mai bine nevoile sau să deschizi un cont de economii în care să virezi periodic un procent din valoarea venitului.
Gândeşte-te că fiecare obiectiv pe care îl setezi pe termen scurt te duce mai aproape de scopul central. În plus, toate aceste mici victorii vor veni şi cu o stare de entuziasm şi mulţumire de sine, acestea fiind dovezi importante pentru creierul tău, care va asocia într-un mod pozitiv acest nou comportament şi îl va integra mai uşor.
Cât de mult îţi doreşti?
Din toate informaţiile pe care le ai la îndemână, poţi trage o concluzie legată de avantajele administrării bugetului. Însă, pentru a reuşi să integrezi acest obicei, e nevoie să descoperi propriul tău "de ce?". Oamenii care urmăresc obiective din motive personale au o motivaţie intrinsecă mai mare pentru realizarea obiectivului, evitând sentimentul de frustrare sau presiune.
Deciziile care se simt autonome duc la mai puţină epuizare şi la un autocontrol crescut, comparativ cu a face alegeri când te simţi forţat. În cazul bugetului, dă-ţi voie să identifici acele câştiguri personale pe care simţi că le poţi avea.