5 minute

Planul tău concret de acţiune:
cum poţi trece cu bine de iarna asta

5 minute
Planul tău concret de acţiune:
cum poţi trece cu bine de iarna asta
Natura, viaţa şi economia funcţionează în cicluri. Un viscol economic neaşteptat, fie el cauzat de Pandemie ori de război, ne poate lua prin surprindere iarna aceasta. Dar există soluţii şi te invit să le descoperi în continuare:
Care este situaţia actuală?
Vedem deja o creştere consistentă a preţurilor, în condiţiile unei plafonări temporare a costurilor energetice, dar şi o creştere consistentă a ratelor. În doar un an, indicele ROBOR 3M s-a majorat de la 1.7% la 8%, ceea ce a dus la creşterea semnificativă a ratelor pentru creditele ipotecare cu dobândă fixă în piaţă. Indicele IRCC urmează acelaşi trend crescător. Va trebui să ne aşteptăm la o iarnă dificilă din punct de vedere financiar, o scădere a consumului şi a activităţii economice, urmată de o posibilă creştere a şomajului.
Care sunt soluţiile?
Provocările financiare serioase necesită soluţii şi acţiuni concrete, consistente şi, câteodată, rapide. Tocmai de aceea, ţi-am pregătit câteva sugestii care cred că ţi-ar fi de folos când te pregăteşti pentru o perioadă provocatoare din punct de vedere financiar:
Organizează-ţi bugetul personal.
Fă-ţi bugetul personal sau pe cel al familiei şi identifică fiecare categorie pe care o poţi optimiza sau elimina complet. Alocă-ţi o zi pentru a lua, pe rând, furnizorii de servicii (energie, gaze, telefonie, TV etc.) şi caută opţiunile cele mai potrivite pentru situaţia bugetului tău. Fiecare sumă lunară pe care o reduci se va multiplica cu toate lunile viitoare şi poate deveni o economie importantă. Poţi folosi acest link pentru mai multe instrumente practice care te vor ajuta să-ţi organizezi bugetul: www.adrian.asoltanie.com/gratuit.
Caută soluţii energetice mai eficiente.
Se anunţă costuri mari pentru produsele şi serviciile de energie (gaze, curent electric). Eu chiar am primit la birou o factură de curent de 2200 RON pentru o lună în care factura normală era de 350 RON. Poţi începe să economiseşti prin a căuta soluţii mai eficiente pentru becuri şi alţi consumatori de energie „gurmanzi” ori alege să programezi centrala sau caloriferele pe o treaptă de temperatură inferioară.
Economiseşte preventiv.
Alocă deja din venitul lunar o sumă de 300-500 RON pentru facturile crescute din perioada decembrie – martie. Poţi chiar să achiţi lunar în contul furnizorilor sume suplimentare sau să pui bani deoparte într-un cont separat. E o metodă pe care am practicat-o în familia mea şi ne-a fost mult mai uşor în perioada costurilor de vârf.
Evident, reducerea costurilor se poate face până la un punct, situaţia trebuie abordată şi la celălalt capăt al bugetului – veniturile. Uite câteva recomandări:
Identifică noi oportunităţi de venit.
Identifică toate oportunităţile de câştig suplimentar pe care le ai la jobul actual. Vorbeşte cu managerul tău sau cu colegii de la resurse umane despre proiecte sau activităţi pe care poţi să le faci pentru a câştiga suplimentar. Dacă lucrezi în vânzări, e timpul să-ţi creşti baza de clienţi şi numărul de apeluri, vizite şi oferte. În orice departament din firmă sunt lucruri de îmbunătăţit, de făcut mai eficient, mai repede, mai ieftin, mai bine. Această mişcare are două beneficii: te ajută să îţi consolidezi poziţia în cadrul echipei şi firmei, totodată sporindu-ţi şi veniturile.
Monetizează-ţi un hobby.
Caută să-ţi monetizezi un hobby, o pasiune, o abilitate sau nişte cunoştinţe prin dezvoltarea unui proiect part-time, de timp liber. Știu că abia aştepţi serile şi weekendurile, dar această abordare o să-ţi creeze „picioare financiare” suplimentare, care îţi vor oferi mai multă stabilitate şi siguranţă într-un context nesigur.
Networking
Caută proiecte şi colaborări externe, reactivează-ţi relaţiile şi experienţele profesionale mai vechi, discută cu rudele şi prietenii apropiaţi – poate au proiecte în care poţi să te implici. Arată-ţi clar disponibilitatea şi interesul de a acţiona, nu presupune că „dacă au nevoie, mă caută ei”.
Foloseşte ce ai deja.
Caută să valorifici alte resurse materiale pe care le ai deja. Vinde-le sau închiriază-le dacă nu le mai folosești, utilizează-le pentru a genera venituri suplimentare. Spre exemplu: un autoturism care se depreciază și costă, alte echipamente sau gadget-uri. Eu am folosit o perioadă mașina familiei pentru a testa serviciul de ride-sharing ca sursă suplimentară de venit. A funcționat chiar bine și e timpul ca și tu să-ți transformi pasivele în active.
Fiecare acţiune în direcţia creşterii veniturilor are şi un efect direct asupra creşterii tale personale: vei deveni mai creativ, mai eficient, mai conştient de resursele tale. Vei cunoaşte oameni noi, îţi vei dezvolta abilităţi valoroase, vei fi mai vizibil şi mai apreciat. Oportunităţile vin prin conexiuni cu alţi oameni, iar soluţia este să-ţi extinzi reţeaua de cunoscuţi, parteneri, clienţi sau colaboratori.
Fiecare iarnă aduce frig, zile mai scurte şi nopţi mai lungi, zăpezi şi facturi mai mari, însă tot anotimpul rece vine şi cu cele mai frumoase sărbători, ne aduce împreună, ne trezeşte spiritul generos şi ne arată importanţa comunităţii.
Și nu uita: educaţia financiară e despre viaţă, nu despre bani.
Despre Adrian Asoltanie

Adrian este trainer, speaker şi antreprenor de aproape 20 de ani şi până la 40 de ani a făcut cam toate prostiile financiare. A descoperit pe propria piele şi pe propriul buzunar că, de fapt, există doar câteva metode de a produce şi înmulţi banii, dar există nenumărate metode de a-i pierde şi cheltui.
Și-a dat seama că lipsa de educaţie financiară este extrem de scumpă, atât din punct de vedere financiar, dar şi emoţional şi relaţional.

A dezvoltat cursuri şi produse pentru educaţie şi organizare financiară, a publicat prima carte despre bani în cuplu şi educaţia financiară a copiilor din România. Are una dintre cele mai mari comunităţi de educaţie financiară: Viaţa şi Banii, construind şi o colecţie de peste 230 de lecţii şi interviuri valoroase pe YouTube, Facebook şi pe www.adrian.asoltanie.com.

Toate informaţiile de mai sus au fost prezentate în scop informativ. Ele trebuie să fie analizate de fiecare cititor în parte înainte de a fi aplicate.