ING Bank și Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică lansează un avertisment pentru toți românii care dețin carduri că noile tentative de fraudă din mediul online vor fi mai elaborate și mai greu de detectat, întrucât atacatorii cibernetici au început să folosească instrumente de inteligență artificială.
Printre cele mai utilizate metode de fraudare pentru accesarea datelor personale ale utilizatorilor se numără e-mail-urile de tip phishing prin care se solicită actualizarea datelor, anunțurile privind false investiții sau contractarea unor credite internaționale, dar și „ofertele de nerefuzat”. Totodată, multe mesaje înșelătoare sunt promovate și pe platformele de social media și motoarele de căutare.
„Inteligența artificială s-a bucurat de o evoluție accelerată în ultimii ani, cu beneficii evidente în multe domenii. Există, însă, și riscuri: aplicațiile de inteligență artificială curente pot genera un mesaj de phishing care pare autentic, similar cu mesajele uzuale trimise de bancă sau de către un furnizor de servicii, fără greșeli gramaticale, inclusiv în limba română. De asemenea, remarcăm tendința în creștere de a folosi reclame false de către fraudatori, promovate pe motoarele de căutare și în social media, prin care încearcă să convingă utilizatorii să acceseze site-uri malițioase. La ING depunem în permanență eforturi pentru a depista tentativele de fraudă și punem accent pe informarea corectă a tuturor utilizatorilor de carduri. Așadar, îi sfătuim pe toți aceștia să fie vigilenți la mesajele primite, să verifice expeditorul și site-urile accesate și să nu își introducă niciodată datele cardului pe link-uri primite”, a spus Bogdan Costea, Head Of Information Security în cadrul ING Bank România.
În trecut, greșelile gramaticale și exprimările neadecvate reprezentau semnale de alarmă care dădeau în vileag mesajele frauduloase. Odată cu apariția platformelor de inteligență artificială ce traduc sau pregătesc texte pe baza unor cerințe, tentativele de fraudă devin mai greu de detectat.
„Cu timpul, odată cu dezvoltarea accelerată a tehnologiei, observăm că infractorii cibernetici devin din ce în ce mai pricepuți în a-și perfecționa tehnicile și scenariile de atac. Ei se pot folosi deja de inteligența artificială cu scopul de a obține, prin automatizare și adaptare la context, o rată de succes a atacurilor mult mai bună. Astfel, vedem cum textele mesajelor frauduloase sunt din ce în ce mai bine scrise și adaptate în limba română, până la un nivel la care utilizatorul obișnuit nu mai poate folosi acest indiciu pentru a identifica o potențială capcană. Cu toate acestea, dacă respectăm o igienă de securitate cibernetică esențială, încă putem evita peste 90% dintre amenințările existente în mediul online”, este de părere Mihai Rotariu, manager al Direcției de Comunicare, Marketing și Media din cadrul DNSC.
Sfaturi de la ING & DNSC pentru prevenirea fraudelor din mediul online:
Pentru a recunoaște tentativele de fraudă online și a nu le cădea victimă, informați-vă constant despre acestea din surse de încredere precum site-ul DNSC și secțiunea de securitate de pe site-ul ING Bank.
ING
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare
unui număr de peste 38,8 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări.
Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor
categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice. ING
Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică,
fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,6
milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate și
Wholesale Banking.
Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.