Cum ne convingem părinții să accepte ajutor financiar?

    Părinții, mai ales cei care fac parte din generația Baby Boomers (1946-1964), nu acceptă ușor ajutor din partea copiilor lor.

    Experiența mi-a arătat că sunt 3 motive pentru care se întâmplă acest lucru:

    1. Consideră că în continuare e de datoria lor să ofere, nu să primească;
    2. Indiferent de câți copii ai sau de ce venituri dispui, le este greu să asimileze faptul că nu mai ești copil, ci adult și faptul că nu mai ai nevoie de ajutorul lor, ci că poate ai nevoie să-i ajuți;
    3. Nu vor să fie o povară „că ai și tu problemele tale”.

    Vin dintr-o familie modestă, familie care prin muncă a reușit să-și depășească condiția. În familia mea, părinții au muncit foarte mult și cam tot ce au adunat au investit în copii. Așa că, acum mi se pare natural să încerc să contribui la calitatea vieții lor.

    Astăzi, sunt unul dintre cei care au privilegiul de a-și putea ajuta părinții. Spun „privilegiu” pentru că sunt conștient că nu sunt mulți în poziția mea.

    Din punctul meu de vedere, sunt câțiva pași care trebuie parcurși ca ideea de ajutor să fie acceptată ca normalitate.

    1. Primul lucru pe care cred că trebuie să-l faci este să conștientizezi ce venituri ai tu, ce cheltuieli lunare au ai tăi și cât la sută din venitul tău lunar reprezintă acea sumă. S-ar putea să te rușinezi când realizezi cu câți bani trăiesc ei și că totuși mai au și economii.
    2. Inițiază discuții despre bani ca să înțelegi cum se raportează ei la prețurile din prezent (la costurile de trai) și cum își gestionează bugetul.
    3. Vorbește cu ei cât mai natural despre ce venituri ai tu și cum îți gestionezi bugetul. Te va ajuta să-i faci să înțeleagă că ești ok din punct de vedere financiar și astfel să accepte mai ușor ajutorul tău. Ajutorul nu trebuie să vină obligatoriu. Trebuie doar să înțeleagă că atunci când e nevoie, pot să apeleze la tine cu subiect și predicat - șansele să facă asta sunt infime, o să vezi.
    4. Odată ce te-ai asigurat că au înțeles că pot conta pe tine și că n-ar fi o povară, fii atent la nevoile lor. Dacă vorbesc despre o serie de cheltuieli mai mari pe care urmează să le aibă, oferă-te să le asiguri integral sau parțial - cum poți și tu, de altfel.
    5. Ajutorul poate veni și sub formă de cheltuieli pe care le suporți tu pentru că le facilitezi accesul la unele servicii (internet, telefon etc). La fel, în această categorie intră și invitarea lor într-o excursie sau concediu - să te ocupi tu de rezervarea unei vacanțe pe care le-o faci cadou.
    6. Acceptă și tu, la rândul tău, ajutorul lor când ți-l oferă, chiar dacă nu ai nevoie. Nu uita că ei sunt programați să ofere, nu să primească. Astfel, le dai și lor șansa să se bucure că încă mai pot face ceva pentru tine. Dacă faci asta, ideea că vă ajutați reciproc când aveți nevoie va face mai ușoară acceptarea ajutorului tău și poate deveni o normalitate.

    Și mai sunt privilegiat dintr-un punct de vedere. Nu trebuie să discut în familie despre cum îmi ajut părinții, deși bineînțeles că se discută acest aspect, dar la modul informativ.
    Atât eu, cât și soția mea, avem încredere unul în deciziile celuilalt. De altfel, soția mea este cea care m-a făcut să fiu mai atent la nevoile celor din jurul meu și la cum aș putea să-i ajut mai mult. Ba chiar am senzația că, în anumite contexte, este mai implicată decât mine în a-mi ajuta părinții.

    Articolul face parte din proiectul “Echilibristică Financiară: Rațional versus Emoțional în discuțiile despre bani”, o inițiativă ING pentru gestionarea mai facilă a banilor la comun.

    Un instrument util de gestionare a cheltuielilor și economiilor la comun este ING Together. Deschizi un cont nou 100% online din Home'Bank sau alegi un cont existent. Mai multe detalii găsești aici.

    Marian Hurducaș

    Este un specialist în comunicare strategică și marketing digital, cunoscut pentru expertiza sa în dezvoltarea de strategii de branding și promovare online. Cu o carieră solidă în consultanță și formare profesională, Marian a ajutat numeroase companii și organizații să își îmbunătățească prezența pe piață și să își optimizeze comunicarea cu publicul țintă. El este, de asemenea, un speaker apreciat la conferințe și evenimente de profil, unde împărtășește din cunoștințele sale vaste și experiența practică în domeniul comunicării digitale