E tot mai greu să îți dai seama, pe net, care povești sunt reale și care sunt basme în toată regula. Mulți încearcă să profite de încrederea noastră și mint frumos pentru a ne lua banii. Din fericire, ai aterizat unde trebuie.
Pe pagina asta poți afla multe despre fraude online, în timp ce te distrezi cu personajele din clipurile noastre. Amintește-ți mereu să rămâi vigilent când umbli pe net, și nu uita:
În vremurile moderne, nu se mai trimit cai din lemn care ascund soldați, ci software-uri aparent utile (precum Flubot) care îți vânează parolele, aplicațiile bancare și datele de card existente pe device-ul tău. De cele mai multe ori ajunge la tine printr-un SMS care pare a fi trimis de către un prestator de servicii real, cel mai adesea o firmă de curierat. Poți fi apoi invitat să accesezi un link pentru a verifica statusul livrării comenzii printr-un mesaj de genul: „Pachetul dvs. este pe drum, urmăriți-l aici”. Mai bine lași pachetul să-și vadă singur de drum.
Cum închei povestea?
Atâtea cântece și basme despre iubiri ideale ne-au făcut să credem că poate există o șansă de a ne bucura și noi de ele. Pe asta se bazează și poveștile acestui tip de escroci. Escrocheriile romantice apar atunci când cineva rău-intenționat adoptă o identitate online falsă pentru a câștiga afecțiunea și încrederea victimei. Un astfel de „Făt-Frumos” e prezent pe majoritatea site-urilor de întâlniri și de rețele sociale, unde analizează cu atenție țintele. E expert în ceea ce face, așa că va părea autentic și grijuliu. Folosește apoi iluzia unei relații romantice sau apropiate pentru a manipula și/sau a fura de la victimă. Poate propune căsătoria, poate face planuri să se întâlnească în persoană, dar va cere bani mai devreme sau mai târziu.
Cum închei povestea?
1. Blochează imediat cardul direct în aplicația de Home'Bank sau apelând numărul de telefon de pe spatele cardului (Card Stop: (+4021) 402 85 99).
2. Schimbă cât mai repede parolele pentru aplicațiile și conturile online de pe un dispozitiv DIFERIT.
3. Scanează dispozitivul pentru a depista eventuala prezență a unui virus. Îți poți instala un antivirus din magazinul ofical de aplicații al telefonului tau (Google Play, Apple App Store, Huawei AppGallery).
4. Depune o plângere la cea mai apropiată secție de poliție și păstrează copia.
5. Raportează problema către banca sau organizația din partea căruia ai fost contactat, Directoratul Național de Securitate Cibernetica (cert.ro) și, eventual, contactează APWG – Anti-Phishing Working Group la adresa reportphishing@apwg.org
Fă-te comod, ascultă cu atenție și dă-le mai departe apropiaților tăi.
Poți fi eroul de care nu știau că au nevoie.
Capra cu 3 iezi
Preslii și merele de aur
Punguța cu mulți bani