Interviu cu Raluca Radbata - Sector Head Pharma & TMT ING Bank România, Radu Gorduza - Director General Medicover România și Laurenţiu Luca - Director General Synevo România.
Criza sanitară generată de pandemia de COVID-19 în industria farma a accelerat procesele de digitalizare în companiile farma şi medicale. Pacienţii au solicitat părerea unui specialist chiar şi în timpul pandemiei, când accesul la servicii medicale a fost îngreunat.
Inovaţia şi accesul la soluţii digitale pentru pacienţi au fost obiectivele companiilor din domeniul medical în perioada pandemiei de COVID-19, în care telemedicina a devenit un serviciu medical comun. Businessurile medicale au fost nevoite să dezvolte serviciile digitale în acelaşi ritm cu nevoia pacienţilor de acces uşor la consultaţii sau medicamente.
„Tehnologia, digitalizarea, inovaţia au ajuns cap de listă în orice sector, iar cel al serviciilor medicale nu face distincţie. Primul lucru care îmi vine în minte este telemedicina. De multă vreme adusă în discuţie, telemedicina a beneficiat de implementarea cadrului legal în perioada stării de urgenţă şi s-a dovedit un real succes, o alternativă de viitor oferită pacienţilor pentru anumite tipuri de interacţiuni cu medicul“, a spus Raluca Radbata, Sector Head Pharma & TMT, divizia Wholesale Banking din cadrul ING Bank România.
Ea a precizat că medicina clasică, aşa cum o ştiam înainte de pandemie, se va schimba pentru a lăsa tehnologia în prim-plan. De altfel, în domeniul medical inovaţia a jucat permanent un rol cheie în lupta cu diferitele afecţiuni, iar noile tehnologii au uşurat munca medicilor şi recuperarea pacienţilor.
„Tot mai mulţi clienţi sunt interesaţi de automatizarea/ digitalizarea proceselor, de soluţii inovatoare pentru a răspunde nevoilor pieţei, iar accentul pus de ING tocmai pe aceste direcţii ne poziţionează foarte bine în relaţia cu aceştia“, a mai explicat Raluca Radbata.
Două exemple pe care ING Bank România a mizat în piaţă sunt canalul e-commerce, care oferă farmaciilor posibilitatea de accesare digitală a clienţilor, mai ales după ce retailul farma a primit undă verde pentru comerţul online de medicamente fără reţetă, dar şi platforma de shopping DealWise, prin care jucătorii din sănătate pot atrage clienţi.
Radu Gorduza, directorul general al Medicover România, al treilea jucător din piaţa serviciilor medicale private, a spus că activitatea din clinici şi spitale a scăzut semnificativ în perioada stării de urgenţă, însă lucrul care nu s-a schimbat a fost nevoia pacienţilor de servicii medicale. Acest lucru a grăbit adaptarea şi a adus în prim-plan telemedicina.
„În luna martie Medicover a lansat serviciul de consultaţii online care a fost accesat de peste 30.000 de ori în primele patru luni. Acesta răspunde unei nevoi reale de dialog cu specialişti în domeniul medical, rămânând un serviciu utilizat şi după relaxarea măsurilor impuse de autorităţi“, a spus Radu Gorduza.
Iar strategia de investiţii a operatorului privat a urmat trendul dat de pacienţi, în contextul în care în general cele mai mari bugete mergeau spre achiziţii şi extindere.
Deşi pentru serviciile de diagnostic de laborator pacienţii trebuie să fie prezenţi fizic în locaţii, şi divizia de diagnostic Synevo a grupului Medicover a mizat pe digitalizare.
„Derulăm ample programe de digitalizare, atât la nivelul grupului, cât şi în cele două divizii din România, pentru îmbunătăţirea fluxurilor operaţionale şi cultivarea unei experienţe pozitive a pacienţilor. Spre exemplu, clienţii Synevo pot achiziţiona online servicii medicale de laborator sau pot interacţiona cu un chatbot cu funcţii de auto-învăţare. Derulăm şi un proiect pilot de Virtual Reality pentru copii, pentru a reduce stresul în procesul de recoltare“, a spus Laurenţiu Luca, Director General Synevo România.
Iar „motoarele de creştere“ în 2020 pentru Medicover şi Synevo s-au adaptat noii realităţi din pandemie, grupul medical mizând pe consultaţii online, investiţii în aparatură medicală şi de testare, dar şi parteneriate cu industrii precum cea a turismului, de exemplu, pentru facilităţi medicale oferite clienţilor.
„Digitalizarea este o direcţie cheie în domeniu, având în vedere că echipamentele medicale devin tot mai performante şi automatizate, iar soluţiile digitale o parte integrantă a experienţei clientului de accesare a serviciilor medicale“.
Citește interviul integral în Ziarul Financiar.