Interviu cu Oana Mogoi, Sector Head Utilities & Natural Resources ING Bank România, și Askar Abilov, Chief Officer Finance & Risk Management al Grupului KMG International
Efectul crizei pandemiei a fost neuniform în energie: companiile din utilităţi au fost afectate mai puţin de criză şi au solicitat finanţări pentru investiţii, companiile din industria de petrol şi gaze au fost afectate mai puternic.
Priorităţile pentru industria energetică în perioada aceasta sunt digitalizarea şi tranziţia către produse ecologice, în linie cu Convenţia de la Paris sau Green Deal. La fel ca aproape toate sectoarele, industria energetică, care era deja pe un trend de digitalizare, a accelerat procesul de transformare digitală.
„Ca şi în alte sectoare, companiile din energie au trebuit să accelereze adoptarea noilor tehnologii pentru a coordona infrastructura energetică. De asemenea, şi atitudinea consumatorilor s-a schimbat, un exemplu fiind creşterea accelerată a plăţilor online cu cardul a facturilor de utilităţi“, spune Oana Mogoi, Sector Head Utilities & Natural Resources, divizia Wholesale Banking, ING Bank România.
Reprezentanţii Rompetrol, companie din piaţa de petrol şi gaze, parte din grupul KMG International, spun că au început implementarea strategiei de digitalziare a companiei din 2015 şi au finalizat mai multe proiecte în divizia de rafinare şi pe partea de transport feroviar a produselor petroliere.
Askar Abilov, Chief Officer Finance & Risk Management al grupului KMG International, spune că digitalizarea nu înseamnă înlocuirea resursei umane, ci un sprijin pentru angajaţi.
„Rompetrol intenţionează să continue trendul de digitalizare, prin implementarea de noi soluţii smart care vor îmbunătăţi, tot mai mult, procesele industriale. Astfel, misiunea operatorilor din teren va fi simplificată pentru că digitalizarea, într-o industrie cum este cea de rafinare, nu înseamnă înlocuirea resursei umane, ci sprijinul complex pentru oamenii care lucrează, zi de zi, în rafinăriile Petromidia şi Vega“, a spus el.
Pe partea de tranziţie energetică în linie cu acordurile internaţionale precum Convenţia de la Paris, Oana Mogoi spune că ING a implementat în strategia băncii finanţarea proiectelor sustenabile. „Astfel, a luat naştere proiectul Terra, prin care s-a decis alinierea a 600 miliarde de euro (din portofoliul nostru total de 900), obiectivelor convenţiei (de la Paris – n. red.), respectiv direcţionarea finanţărilor către proiecte care au ca scop decarbonarea şi migrarea către o lume cu emisii zero. ING îşi susţine clienţii în migrarea spre o economie circulară prin acordarea de produse inovatoare pentru finanţarea proiectelor şi iniţiativelor de dezvoltare sustenabilă precum creditele şi obligaţiunile verzi, dar şi creditele de sustenabilitate“, a spus ea.
Banca a mai venit cu o serie de produse care vin atât în sprijinul digitalizării relaţiei dintre clienţi şi companii, cât şi pe partea de protecţie a mediului, prin eliminarea facturii tipărite pe hârtie şi trecerea către facturi electronice, a mai spus Oana Mogoi.
„Pe lângă finanţare, oferim produse variate din sfera digitalizării, care este, de asemenea, una dintre direcţiile principale ale strategiei băncii. Astfel de produse se referă la canalele de colectare a facturilor de utilităţi, cele mai importante fiind mecanismele de debitare directă, încasarea prin machete customizate oferite clienţilor ING persoane fizice în platforma Home’Bank şi servicii de acceptare a plăţilor cu cardul.“
Askar Abilov spune de asemenea că digitalizarea în industria de petrol şi gaze vine la pachet cu protecţia mediului şi dă câteva exemple: „Pentru protejarea mediului, digitalizarea integrează de la senzori de verificare şi control, staţii automate de monitorizare a indicatorilor rezultaţi şi a calităţii aerului, sisteme automate de prevenire şi neutralizare, soluţii digitale de monitorizare a condiţiilor atmosferice, până la alţi indicatori care ţin de procesele tehnologice.“