Raluca Radbata, ING Bank România: Lipsa proiectelor mari de investiții, cea mai mare provocare pentru noi

Lipsa proiectelor mari de investiții este cea mai mare provocare pentru ING România în prezent, banca fiind în căutarea mai multor inițiative locale pe care să le analizeze și să le finanțeze. În sectorul clienților mari, au rămas destul de puține companii cu acționariat local, iar, în cazul companiilor multinaționale, majoritatea proiectelor mari de investiții se finanțează de la compania părinte, rating-ul acestuia și rating-ul de țară ajutând la obținerea unor condiții mai avantajoase decât cele din România, precizează Raluca Radbata, Sector Head Telecom, Media & Technology în cadrul ING Bank România.

Companiile din telecom, media și tehnologie(TMT) sunt unele dintre cele mai reziliente din economie, este părere reprezentanta ING Bank România.

„Dintre cele trei, media a fost probabil mai afectată, bugetele de marketing fiind ușor ajustate la unele companii, în timp ce producția a fost afectată de restricțiile de izolare și distanțare socială”, explică Raluca Radbata.

Companiile de tehnologie au avut o evoluție foarte bună în acest an, impulsionate de nevoia de transformare digitală a mediului afaceri, în timp ce telecomul, după un ușor impact resimțit în primele luni, a recuperat din pierderi și este la un nivel similar cu 2019

„De aceea, pe zona de clienți corporativi mari nu am schimbat în niciun fel abordarea privind creditarea companiilor. Pe sectorul TMT (Telecom, Media & Techonology) nu am avut nicio solicitare de finanțare ca urmare a pandemiei de COVID-19. Este, desigur, un element nou de risc care trebuie analizat, însă în niciun caz nu am înăsprit condițiile de creditare pe zona clienților mari”, precizează Raluca Radbata.

Licitația 5G anunțată pentru anul viitor și investițiile în rețea vor determina creșterea finanțărilor în perioada următoare

„Sectorul telecom este unul ce evoluează rapid și necesită mulți bani blocați în investițiile făcute în activele fixe. Fiecare generație de tehnologie a adus îmbunătățiri importante pentru clienți. Dacă 4G a facilitat accesul populației la conținutul video care a luat o amploare semnificativă în ultimii ani, 5G va veni, în plus, cu viteze de transfer mai mari și latențe mai mici, contribuind la îmbunătățirea experienței clientului în navigarea pe Internet”, explică reprezentanta ING Bank România.

În sectorul TMT, în octombrie 2020, Raluca Radbata precizează că limitele de credit acordate clienților se ridicau la 250 de milioane de euro.

„În această perioadă, companiile au fost mai precaute cu proiectele de investiții și cu gestionarea cash flow-ului, astfel că, din punct de vedere utilizare, creditele au scăzut cu 30% față de aceeași perioadă a anului trecut. Licitația 5G anunțată pentru anul viitor și investițiile în rețea vor determina, cu siguranță, creșterea finanțărilor în perioada următoare”, precizează reprezentanta ING Bank România.

Conform Raportului asupra Stabilității Financiare, ediția din iunie a acestui an, lansat de Banca Națională a României, firmele din sectorul knowledge intensive services și high tech dețineau, la nivelul lunii martie, doar 8% din creditarea bancară, în condițiile în care au o sănătptate financiară peste media ansamblului companiilor nefinanciare, ceea ce ar indica necesitatea unei orientări mai ample a instituțiilor de credit către aceste domenii.

„Motivul pentru care companiile din sectorul tehnologic necesită foarte puține credite bancare este legat de faptul că principalul activ al acestora este resursa umană. Acestea nu necesită investiții la fel de mari în infrastructură ca sectorul telecom, unde operatorii au banii blocați în active fixe, minim 35% din bilanț. Principala cheltuială a companiilor tech este cu salariile și, de cele mai multe ori, încasările din vânzări sunt acoperitoare și aliniate în timp util. Dacă însă există decalaje, companiile optează pentru facilități de overdraft, de obicei folosite ca și soluție tampon”, explică reprezentanta ING Bank România.

Share