Interviu cu Delia Murgu, Sector Head Commodities Food & Agri ING Bank România, Marius Gavrea, Business Strategy Lead – Agri Financing Products ING Bank România, Teofil Dascălu, CEO şi fondator al Frizon Group și Constantin Boromiz, CEO şi fondator al Boromir.
Pentru a reuşi să treacă într-o nouă etapă, oamenii de afaceri din agricultură şi industria alimentară trebuie să transforme în primul rând mediul de lucru, digitalizarea fiind un proces necesar în acest moment, ea putând crea o diferenţă mare între cei care vor reuşi să îşi ducă afacerea la alt nivel, consideră Marius Gavrea, Business Strategy Lead – Agri Financing Products pe divizia Business Banking în cadrul ING Bank România, una dintre cele mai mari bănci locale, care a raportat pentru 2019 active de 9,27 mld. euro.
În rândul companiilor agricole, un avantaj concret a fost foarte vizibil în primăvara lui 2020, adaugă el, când restricţiile de trafic voluntare sau impuse au îngreunat ieşirile în câmp, iar fermele digitalizate au putut lua decizii pe baza informaţiilor din hărţile satelitare, au putut transmite online declaraţiile APIA şi au putut analiza starea de vegetaţie pe baza informaţiilor oferite de software. Totuşi, el crede că o fermă cu adevărat digitală nu se rezumă la tractoare fără şofer, fertilizare variabilă sau hărţi care să îi atenţioneze pe fermieri când apar anumite probleme cu solul.
„Agricultura digitală este pasul următor, adică integrarea tuturor acestor informaţii într-un sistem computerizat care să îi spună fermierului ce trebuie să facă şi care sunt cele mai bune decizii ce pot fi luate. Aceste decizii vor genera beneficii majore precum optimizarea costurilor de producţie, maximizarea randamentelor de producţie la hectar, trasabilitatea produselor şi nu în ultimul rând, relaţia cu banca, prin faptul că se pot transmite informaţii clare şi în timp real despre starea afacerii, ceea ce ajută foarte mult banca în luarea deciziei de creditare”, spune Marius Gavrea.
Pe de altă parte, Delia Murgu, Sector Head Commodities Food & Agri pe divizia Wholesale Banking în cadrul ING Bank, afirmă că poziţia predominantă actuală de exportator de materie primă şi importator de produse finite a României poate fi schimbată.
„Ca principale ingrediente ale unui astfel de business, aş menţiona disponibilitatea capitalului necesar dezvoltării afacerii şi mai ales investiţiile în tehnologie, pentru diferenţierea propriul produs finit de cele existente, ambele componente contribuind la consolidarea unui brand în piaţă”, explică ea.
Reprezentanţii ING Bank estimează că deţin o cotă de piaţă de 20% din companiile cu cifra de afaceri mai mare de 100 milioane euro, deservind practic 1 din 5 jucători din sector. Aceştia mai spun că la nivelul întregului portofoliu agro-alimentar, cele mai accesate servicii sunt, în primul rând, cele de creditare, având o pondere de aproximativ 60% din total.
Teofil Dascălu, CEO şi fondator al Frizon Group, una dintre cele mai digitalizate ferme din România, ce lucrează peste 3.800 de hectare, susţine că rolul agriculturii de precizie este de a facilita ca tehnologia viitorului să întâlnească experienţa specialiştilor din domeniu, în urma căreia se obţin rezultate cât mai ridicate cu costuri cât mai mici, cheltuielile cu forţa de muncă fiind, în primul rând, reduse. În al doilea rând, menţionează el, sunt diminuate pierderile cauzate de risipa de inputuri, urmărindu-se aplicarea acestora cu o precizie cât mai bună.
„Digitalizarea conferă fermei noastre posibilitatea realizării unei programări liniare, prin care se maximizează gradul de predictibilitate şi se diminuează volatilitatea la nivel de profit operaţional. Astfel, prin intermediul agriculturii de precizie, am reuşit să gestionăm aproape 4.000 de hectare cu un număr de 20 de angajaţi, în condiţiile în care, în urmă cu circa zece ani, cu acelaşi număr de angajaţi exploatam o suprafaţă de 700 de hectare”, afirmă Teofil Dascălu.
Compania a investit în ultimii şapte ani peste un milion de euro în agricultura de precizie, iar acum pune în aplicare diferiţi algoritmi, astfel încât să poată asigura în timp real o analiză statistică corespunzătoare a datelor culese şi să ia decizii înţelepte. Informaţiile provin dintr-o multitudine de surse, precum echipamente de măsură şi control, utilaje, staţii meteo, date contabile sau date privind inputurile agricole şi sunt colectate într-o bază de date unică. „Cu ajutorul inteligenţei artificiale, pe baza datelor statistice şi a concluziilor extrase, modulul avansat de interpretare automată va lua şi deciziile de management aferente.”
Grupul Boromir, cea mai mare afacere cu capital românesc din domeniul morăritului şi panificaţiei, a început din aprilie 2020 să se concentreze şi pe digitalizarea proceselor operaţionale pentru extinderea businessului, investind într-un magazin online.
„Pe fondul crizei provocate de pandemie, digitalizarea proceselor operaţionale a devenit o prioritate pentru companii. În cazul nostru, s-a concretizat prin construirea unui sistem de vânzare online cu livrare la domiciliu în toată ţara, prin intermediul platformei de e-commerce boromirmarket.ro”, explică Constantin Boromiz, CEO şi fondator al Boromir.
El adaugă că feedback-ul pe care îl primesc direct de la consumatorul final i-a ajutat să-şi dea seama în ce direcţie se dezvoltă piaţa. „De curând, am lansat mălaiul Boromir fără gluten, care a fost foarte apreciat în rândul clienţilor online şi face parte dintr-o nişă pe care ne dorim să o dezvoltăm.”
Astfel, antreprenorul spune că în lunile noiembrie şi decembrie, se aşteaptă să aibă o creştere de până la zece ori a vânzărilor online comparativ cu perioada Paştelui, când au lansat magazinul online şi urmăresc ca în termen de cinci ani, Boromir Market să ajungă la 3% din cifra de afaceri a grupului.
„Sistemul bancar joacă un rol important în sectorul agro-alimentar prin sprijinirea acordării de finanţare, atât pe termen lung, cât şi pe termen scurt. Grupul Boromir a beneficiat de sprijinul ING Bank încă din anul 2003, fiind alături de noi la toate investiţiile pe care le-am derulat şi pe care le avem în derulare. Parteneriatul Boromir – ING Bank a realizat investiţii majore ce ne-au adus o creştere a exportului cu 40% şi o creştere a cifrei de afaceri cu 6% în acest an faţă de cel precedent”, mai spune Boromiz.
Delia Murgu întăreşte că ING îşi propune să ofere şi servicii personalizate de tip scoring şi limită de credit care să faciliteze un proces decizional de creditare mai bun, mai rapid şi mai uşor în rândul clienţilor săi atunci când aceştia îşi stabilesc apetitul de risc/ limitele comerciale în relaţia cu partenerii lor.
„Atenţia sporită acordată experienţei clienţilor noştri, importanţa acordată digitalizării şi expertiza sectorială, care ne permite nu numai acordarea de soluţii adaptate profilului de business al fiecărui client, dar şi o reacţie mai rapidă de răspuns, sunt elementele care ne diferenţiază cu adevărat de competitorii noştri”, susţine Delia Murgu.