Automatizarea şi digitalizarea au devenit o prioritate strategică pentru industria locală de telecom

Interviu cu Raluca Radbata, Sector Head Telecom, Media, Technology & Pharma ING Bank România, și Adela Guédon, Chief Financial Officer în cadrul Orange România

Piaţa locală de telecomunicaţii se află în plin proces de consolidare şi are nevoie de resurse financiare majore pentru extinderea la nivel naţional al tehnologiei 5G.

Operatorii de telecomunicaţii, care şi-au demonstrat în această perioadă rolul de adevărată coloană vertebrală a economiei digitale, se află şi ei într-o cursă permanentă de a ţine pasul cu inovaţiile tehnologice pentru a-şi eficientiza şi îmbunătăţi propriile operaţiuni, mai ales în contextul presiunii ridicate exercitate de criza pandemică.

Două dintre cele mai importante proiecte derulate la nivelul industriei de comunicaţii sunt cele de digitalizare şi automatizare a proceselor interne, o componentă importantă a acestui efort fiind şi în relaţie cu băncile pentru a reduce intervenţiile manuale legate de integrarea modului în care clienţii efectuează plăţile şi a rapoartelor de reconciliere cu sistemul financiar-contabil. Aceste eforturi de a implementa tehnologii inovative sunt de o importanţă strategică în condiţiile în care piaţa locală de telecomunicaţii trece printr-o perioadă de consolidare şi se află înaintea unui efort major - cel de extindere la nivel naţional al tehnologiei 5G.

„Fiind unul dintre sectoarele economiei unde tehnologia dictează mersul lucrurilor, este firesc ca jucătorii telecom sa fie preocupaţi de automatizarea şi digitalizarea modului în care interacţionează cu banca. Am avut multiple solicitări din partea clienţilor de a-i ajuta cu soluţii care să le permită integrarea modului în care efectuează plăţile şi a rapoartelor de reconciliere cu sistemul financiar-contabil, pentru a reduce intervenţia manuală“, a declarat Raluca Radbata, Sector Head Telecom, Media, Technology & Pharma în cadrul ING Bank România. Încă din 2018, de când a renunţat la operaţiunile din sucursale, ING este o bancă 100% digitală, astfel că solicitările primite din partea clienţilor se aliniază cu direcţia sa strategică.

„Încercăm să renunţăm tot mai mult şi la formularele pe hârtie şi să primim solicitările de la clienţi direct în portalul de plăţi online. De asemenea, programele de reverse factoring, unde încărcarea/ acceptarea facturilor şi a cererilor de finanţare se fac direct în platformă, s-a dovedit o metodă eficientă de acces la lichiditate atât pentru operatori, cât şi pentru furnizorii acestora“, a completat ea.

Criza cauzată de declanşarea pandemiei a pus presiune pe reţelele telecom şi pe infrastructura IT din România, însă operatorii de telecomunicaţii au trecut testul cu brio.
Volumul de trafic de date a crescut substanţial în ultima perioadă, în condiţiile în care tot mai multă lume a început să lucreze de acasă, iar elevii şi studenţii au învăţat şi învaţă în continuare prin intermediul platformelor online, însă reţelele telecom au făcut faţă solicitărilor suplimentare de capacitate.

„Sectorul IT&C rămâne unul strategic cu un rol vital în susţinerea economiei digitale. Rolul nostru rămâne asigurarea conectivităţii, a soluţiilor digitale care să susţină eficienţa business-urilor şi accesul la servicii către consumatori, dar şi care să pregătească baza pentru relansarea economică“, a precizat Adela Guédon, Chief Financial Officer în cadrul Orange România, liderul pieţei locale de telecom. Operatorul telecom, a adăugat ea, şi-a ajustat strategia de business în noul context în care funcţionează întreaga economie.

„Criza a schimbat modul în care gestionăm business-ul, implicit opţiunile de finanţare. Astăzi nu mai plecăm de la o situaţie statică cu predictibilitate mare, ci suntem nevoiţi să avem o abordare foarte agilă a fluxurilor de numerar, investiţiilor, dar şi a soluţiilor diversificate şi sustenabile de finanţare.“

Totodată noul context de piaţă dictat de pandemie a accelerat procesul de transfor­mare digitală, început în urmă cu mai mulţi ani.

„Forţată de presiunea crizei, digitalizarea accelerată este resimţită ca un proces dificil, însă presupune o reinventare a activităţii sectorului public şi privat, ce va aduce valoare în timp. Orange a stimulat constant migrarea în sfera digital a sistemelor IT şi a soluţiilor financiare de acomodare a acestora. Din acest punct de vedere, a fost mai curând o reconfirmare a strategiei“, a punctat Adela Guédon.

Share