Focus pe investiţii
Evoluţii pe plan local
Cine (nu) face iarna sanie…
România nu a fost ferită de răspândirea virusului Covid-19.
Din păcate, această criză găsește România într-un moment foarte vulnerabil. Înainte de izbucnirea pandemiei, Comisia Europeană estima pentru România în 2020 un deficit bugetar de 4.4%. România se afla deja în procedura de deficit excesiv, ca urmare a deficitului ridicat, generat de politica fiscală prociclică și de cheltuielile sociale foarte ridicate din anii 2016-2019, când România înregistra creștere economică. În aceste condiții, în prezent, Guvernul României are mult mai puțin loc pentru a implementa stimuli fiscali pentru a ajuta economia. România a irosit șansa de a implementa politici economice sănătoase, sustenabile pentru finanțele publice, în anii în care creșterea economică de peste 4% ar fi făcut asta posibil.
Din acest punct de vedere, România se află într-o poziție mult mai slabă față de restul statelor din regiune, care înregistrau înaintea crizei fie surplusuri bugetare sau deficite foarte mici.
Cu toate că, recent, Comisia Europeană a derogat Pactul de Stabilitate, relaxând regulile bugetare la nivelul UE, România rămâne cu un spațiu de manevră limitat. Iar costurile pentru finanțarea unor deficite de 6%- 7% din PIB vor fi ridicate.
Această situație justifică de ce randamentul obligațiunilor românești a crescut cel mai mult din regiune, după declanșarea acestei crize.
Grafic: Evoluția în ultimii 5 ani și în 2020 a indicelor titlurilor guvernamentale în moneda locală din România (negru), Ungaria (albastru), Cehia (mov) și Polonia (rosu)
grafic-evolutie-titluri-guvernamentale
grafic-evolutie-titluri-guvernamentale
Sursa date: Bloomberg
Banca Centrală a încălecat din nou salvatorul cal alb anunțând un pachet extins de măsuri monetare. Acesta include atât măsuri „ortodoxe” de relaxare monetară (scăderea dobânzii de referință cu 0.5%, reducerea intervalului de dobândă în jurul dobânzii de referință, efectuarea de operațiuni repo în vederea furnizării de lichiditate instituțiilor de credit) cât și măsuri fără precedent pentru România, precum cumpărarea de titluri de stat în lei de pe piața secundară (măsură intenționată să ajute finanțarea statului, echivalentă cu relaxarea cantitativă implementată de marile bănci centrale). Însă, și pentru BNR, spațiul de manevră este limitat de deficitele bugetare și de cont curent mari, ceea ce se traduce printr-o primă de risc mai ridicată pentru România și implicit dobânzi mai mari. BNR nu poate reduce dobânda mai agresiv, întrucât cursul de schimb al leului s-ar deprecia puternic.
Societatea, companiile și autoritățile românești se vor confrunta cu o situație dificilă în perioada următoare. Însă la nivel global există o disponibilitate uriașă pentru a utiliza toate instrumentele de care se dispune pentru a atenua consecințele pandemiei. Comisia Europeană a anunțat că fondurile structurale și de coeziune sunt acum la dispoziția statelor membre, ceea ce înseamnă în cazul României un disponibil de aproximativ 16 miliarde EUR pentru proiecte ce ar trebui trimise spre aprobare în următoarele 9 luni. Banca Mondială și FMI au anunțat de asemenea că pun la dispoziție fonduri. Important este să ne putem mobiliza în acest moment pentru a folosi disponibilitățile în direcția corectă.
Informatiile cuprinse in acest document au exclusiv scop de informare si nu reprezinta o oferta, in mod special un prospect, sau o invitatie de a negocia, a cumpara sau a vinde un titlu de valoare sau de a participa la orice strategie de tranzactionare. De asemenea, nu reprezinta o consiliere personalizata cu privire la investitii si nici o consiliere fiscala sau juridica. Desi a fost acordata o atentie deosebita continutului acestui document, nu se acorda nicio garantie, asigurare sau ceritudine, expresa sau implicita, in ceea ce priveste acuratetea, corectitudinea sau deplinatatea lui. Orice informatie din acest document poate fi subiectul unei modificari sau actualizari fara nicio notificare prealabila. Raspunderea NN Investment Partners (in acest sens folosindu-se denumirea legala a entitatii NN Investment Partners International Holdings B.V., a altor societati sau unitati care fac parte din NN Group, a functionarilor, directorilor sau angajatilor acestora nu va putea fi angajata direct sau indirect in ceea ce priveste informatiile si/sau recomandarile de orice fel incluse in acest document. Nu va fi acceptata preluarea nici unei responsabilitati, directa sau indirecta, pentru niciun fel de pierdere suferita sau asumata de cititori ca rezultat al folosirii acestei publicatii sau ca urmare a fundamentarii deciziilor investitionale pe informatiile din prezentul document. Investitiile implica risc. Va atentionam ca valoarea investitiei dumneavoastra poate creste sau se poate diminua, iar performantele anterioare nu reprezinta o garantie a realizarilor viitoare si in niciun caz nu trebuie considerate astfel. Orice revendicari rezultate din sau in legatura cu termenii si conditiile acestei clauze de exonerare de raspundere sunt guvernate si interpretate conform legislatiei olandeze.

Consimtamant de utilizare cookies

Colectam anumite date in timp ce utilizezi website-ul ING, pentru a-i asigura functionarea corecta, pentru a-ti asigura siguranta in timpul navigarii si pentru a respecta reglementarile in vigoare.

De asemenea, avem nevoie de acordul tau in timp ce navighezi pe ING.ro pentru a:

  • studia modul în care utilizezi site-ul nostru si alte servicii pentru a le putea imbunatati
  • stabili care dintre produsele, serviciile si ofertele noastre pot fi relevante pentru tine
  • adapta mesajele de marketing pe care le vei vedea pe retelele sociale, in aplicatii si pe alte site-uri web

Selecteaza Sunt de acord daca este in regula sa folosim aceste cookies.

Selecteaza Setari cookies daca preferi sa alegi tipurile de module cookie pe care le folosim.

Iti poti modifica preferintele în orice moment. Trebuie doar sa faci clic pe link-ul "Setari Cookie" din partea de jos a oricarei pagini din site.