Focus pe investiţii
Evoluţii pe plan local
Alte măști aceeasi piesă?
Rămânând în același spirit liric, să revenim la spațiul nostru autohton.

Aici am asistat în ultimele săptămâni la o reconfigurare a peisajului politic. Puterea executivă, reprezentată de guvern a fost schimbată prin moțiunea de cenzură din luna Octombrie. Misiunea noului guvern va fi una dificilă si datorită suportului legislativ minoritar, ținând cont de configurația actuală a puterilor politice in Parlament.

Contextul politic complicat din ultima perioadă continuă să imprime incertitudini asupra evoluțiilor macroeconomice. Cea mai mare incertitudine cu care se confruntă economia României continuă să fie starea actuală de dezechilibru a bugetului de stat.

Încadrarea în ținta de deficit de 3% din PIB pentru 2019 este un obiectiv ratat, actualul guvern anunțând o rectificare bugetară pentru 2019 cu un deficit de 4%. În plus, noul guvern, recent numit și aprobat, va avea sarcina dificilă de a elabora bugetul pentru anul 2020, care să acopere un deficit din ce în ce mai mare în sistemul de securitate socială. Recent adoptata lege a pensiilor publice prevede creșteri ample (+15% in 2019 si +40% in 2020). Apoi, legea salarizării are de asemenea runde de creșteri salariale aprobate dar rămase de implementat.

Iar perspectivele unei agende electorale încărcate pentru urmatorii ani (alegerile prezidențiale în curs, locale și parlamentare în anul următor) fac dificilă adoptarea de politici economice sănătoase și renunțarea la politicile generoase și nechibzuite de cheltuieli publice.

Ramâne de văzut cum va arăta planul pentru bugetul de stat pentru 2020 și care vor fi sursele din care se va balansa acest buget. Ce e cert este că, într-o formă sau alta, va trebui să vedem un buget de austeritate.

România pare a fi repetat în ultimii ani greșelile pe care le-a făcut în 2004-2008, ceea ce a provocat atunci cea mai puternică recesiune din Europa Centrală în 2009-2010 și a necesitat 3 acorduri ale FMI între 2009-2015 pentru stabilizarea economiei. Majoritatea reformelor dureroase din 2009 – 2010 au fost până acum anulate. Salariile din sectorul public si pensiile au crescut peste niveluri anterioare crizei, ca procent din PIB.

În ceea ce privește evolutia piețelor, vestea bună este că actualul nivel al obligațiunilor guvernamentale reflectă deja riscurile privind derapajul fiscal. În special, dacă judecam costurile de împrumut pentru statul român comparativ cu țările din regiune, o să vedem că România trebuie să plătească semnificativ mai mult investitorilor.
Grafic: Evoluția în 2019 a randamentului pentru obligațiuni guvernamentale in moneda locală cu maturitatea 10 ani în România (negru), din Polonia (verde) și Ungaria (galben)
Venituri fixe in RON
Sursa date: Bloomberg
În același timp, randamentul titlurilor de stat denominate în EUR se tranzacționează deja la niveluri echivalente celor ale tarilor cu un rating sub recomandarea de investitie, așadar includ deja o primă de risc pentru o posibilă diminuarea a ratingului României.

Grafic: Evoluția în 2019 a randamentului pentru obligațiuni guvernamentale în EUR cu maturitatea 8 ani în Romania (negru), Croația (roz), Ungaria (verde), Polonia (galben) și Slovacia (rosu)
Venituri fixe in RON
Sursa date: Bloomberg
Oportunitatea în prezent pentru noul guvern în ceea ce privește finanțele publice este de a veni cu un mesaj limpede și transparent pentru piețe și investitori în ceea ce privește situația actuală a bugetului de stat, precum și un plan clar pentru perioada următoare. Lipsa de predictibilitate, cu modificări frecvente în ceea ce privește fiscalitatea din ultimii ani, a fost unul dintre motivele pentru care România a fost sancționată de piețe pe parcursul lui 2019.

Așadar, în perioada următoare, obligațiunile emise de guvernul României pot deveni o poveste de randament atractivă, care ar putea să se transforme într-o poveste de câștig de capital dacă guvernul va găsi sprijin pentru a începe să remedieze finanțele publice. Cu o evaluare favorabilă în centrul zonei euro, reducerea riscurilor idiosincratice ar trebui sa fie obiectivul principal al Ministerului Finanțelor din România.

Informaţiile cuprinse în acest document au exclusiv scop de informare şi nu reprezintă o ofertă, în mod special un prospect, sau o invitaţie de a negocia, a cumpăra sau a vinde un titlu de valoare sau de a participa la orice strategie de tranzacţionare. De asemenea, nu reprezintă o consiliere personalizată cu privire la investiţii şi nici o consiliere fiscală sau juridică. Deşi a fost acordată o atenţie deosebită conţinutului acestui document, nu se acordă nicio garanţie, asigurare sau certitudine, expresă sau implicită, în ceea ce priveşte acurateţea, corectitudinea sau deplinătatea lui. Orice informaţie din acest document poate fi subiectul unei modificări sau actualizări fără nicio notificare prealabilă. Răspunderea ING Bank N.V. şi NN Investment Partners (în acest sens folosindu-se denumirea legală a entităţii NN Investment Partners International Holdings B.V., a altor societăţi sau unităţi care fac parte din NN Group sau ING Group, a funcţionarilor, directorilor sau angajatilor acestora nu va putea fi angajată direct sau indirect în ceea ce priveşte informaţiile şi/sau recomandările de orice fel incluse în acest document. Nu va fi acceptată preluarea nici unei responsabilităţi, directă sau indirectă, pentru niciun fel de pierdere suferită sau asumată de cititori ca rezultat al folosirii acestei publicaţii sau ca urmare a fundamentării deciziilor investiţionale pe informaţiile din prezentul document. Investiţiile implică risc. Vă atenţionăm că valoarea investiţiei dumneavoastră poate creşte sau se poate diminua, iar performanţele anterioare nu reprezintă o garanţie a realizărilor viitoare şi în niciun caz nu trebuie considerate astfel. Orice revendicări rezultate din sau în legatură cu termenii şi condiţiile acestei clauze de exonerare de răspundere sunt guvernate şi interpretate conform legii române.

Consimtamant de utilizare cookies

Colectam anumite date in timp ce utilizezi website-ul ING, pentru a-i asigura functionarea corecta, pentru a-ti asigura siguranta in timpul navigarii si pentru a respecta reglementarile in vigoare.

De asemenea, avem nevoie de acordul tau in timp ce navighezi pe ING.ro pentru a:

  • studia modul în care utilizezi site-ul nostru si alte servicii pentru a le putea imbunatati
  • stabili care dintre produsele, serviciile si ofertele noastre pot fi relevante pentru tine
  • adapta mesajele de marketing pe care le vei vedea pe retelele sociale, in aplicatii si pe alte site-uri web

Selecteaza Sunt de acord daca este in regula sa folosim aceste cookies.

Selecteaza Setari cookies daca preferi sa alegi tipurile de module cookie pe care le folosim.

Iti poti modifica preferintele în orice moment. Trebuie doar sa faci clic pe link-ul "Setari Cookie" din partea de jos a oricarei pagini din site.